Spoor 5 en 10 bestaan dus wel, maar liggen niet aan een perron. Het zijn van die sporen waarop je wel eens goederentreinen voorbij ziet denderen. Het ontbreken van spoor 1 heeft een andere afkomst. Voor de komst van de Eurostar naar Londen moest perron 1 verbreed worden, dat ging dus ten koste van spoor 1.
We vroegen het even aan ProRail. Woordvoerder Eric Drent: “De perrons zijn verbonden aan het nummer van het spoor, niet andersom. Er wordt geteld in sporen en er zijn op het station sporen zonder perron. Hiermee krijg je de capaciteit die men nodig heeft voor de doorstroming.”
Verwijderd spoor
Spoor 6 is zo'n voorbeeld. Jaren geleden is het spoor verwijderd, omdat het spoor onhandig lag. Omdat alle andere sporen al genummerd waren, hebben ze dit aangehouden.
Spoor 1 verdween
Het schijnt dat spoor 1 al sinds de Tweede Wereldoorlog gesneuveld is. Bij de wederopbouw van het station en ook bij de recente vernieuwing is Prorail begonnen met nummeren bij spoor 2. In Arnhem bestaat het spoor 1 wel op papier, overigens.
Het antwoord is eigenlijk heel logisch. De perrons krijgen namelijk de nummers van sporen waar ze aan liggen. Al die sporen hebben dus een eigen nummer, maar niet elk spoor heeft een perron. Spoor 3 bestaat dus wel, maar daar kun je niet uitstappen.
Spoor 5 en 10 bestaan dus wel, maar liggen niet aan een perron. Het zijn van die sporen waarop je wel eens goederentreinen voorbij ziet denderen. Het ontbreken van spoor 1 heeft een andere afkomst. Voor de komst van de Eurostar naar Londen moest perron 1 verbreed worden, dat ging dus ten koste van spoor 1.
Redenen waarom tweede spoor mislukt
Tweede spoor moet uiterlijk in week 52 beginnen. Dat is 6 weken na de eerstejaarsevaluatie. Heel simpel, als je later start dan blijft er minder tijd over voor het 2e spoor traject. Als het UWV de re-integratie-inspanningen gaat beoordelen, sta je als werkgever al op achterstand.
Het zit zo: perrons krijgen de nummers van de sporen waar ze aan liggen. Alle sporen hebben dus een eigen nummer, maar niet alle sporen liggen aan een perron. Spoor 10 en 13 bestaan dus wel, maar liggen niet aan een perron. Het zijn van die sporen waarop je wel eens goederentreinen voorbij ziet denderen.
Het inzetten van een 1e spoor traject is een wettelijke verplichting voor de werkgever. Het proces van re-integratie start al op de eerste dag van ziekmelding.
“Het spoor dat langs 'perron 35' ligt, heeft als nummer 35. Deze nummers zijn belangrijk in de communicatie tussen het spoorwegpersoneel en kunnen niet zomaar omgegooid worden.” Dat verklaart ook waarom Nijmegen geen perron 2 heeft. “Spoor 2 ligt tussen spoor 1 en 3 in”, vertelt een insider bij NS ons.
Reden daarvan: het is 100 miljoen euro goedkoper. Veel treinverkeer moet dan in de toekomst via station Zuid rijden, waar het aantal sporen wordt uitgebreid van 4 naar 6. Maar volgens de NS volstaan 9 perronsporen in de toekomst niet voor al die extra treinen op CS.
Het beste antwoord. Het Utrechtse Centraal Station kent 14 sporen die grenzen aan perrons: 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 11, 12, 14, 15, 18 en 19. Er zijn twee sporen, 10 en 13, die niet grenzen aan een perron. Merkwaardig is 16/17.
Grootste stations en snelste stijgers
Net als voorgaande jaren is Utrecht Centraal het grootste station van Nederland met een stijging van 4% naar 194.000 in- en uitstappers per werkdag. Het wordt op de voet gevolgd door Amsterdam Centraal dat even snel groeit naar 192.000.
Als je de borden boven de perrons niet of lastig kunt lezen, kun je de NS Perronwijzer-app downloaden. In de app vind je de informatie over de eerstvolgende trein die vertrekt op het perron waar jij je bevindt. Zo kun je een laatste check doen of je in de juiste trein stapt.
ProRail zorgt namens de overheid voor aanleg, onderhoud en beheer van het Nederlandse spoorwegnet. Inclusief alle bijbehorende voorzieningen: tunnels, overwegen, bovenleiding, seinen, wissels en stations. ProRail verdeelt ook de capaciteit op het spoor, en is verantwoordelijk voor de railverkeersleiding.
Wanneer u weigert om mee te werken aan uw re-integratie tweede spoor, loopt u het risico dat uw werkgever een sanctie aan u kan opleggen en dit kan zelfs een reden zijn voor het verlenen van ontslag.
Wat is spoor 3? Re-integratie derde spoor is er voor de werknemer die na twee jaar van arbeidsongeschiktheid nog geen passende werkplek heeft gevonden. Derde spoor re-integratie wordt ingezet als de werkgever eigen risico drager is voor de WGA.
Werkgevers zijn verplicht om 2e spoor aan te bieden als 1e spoor geen optie blijkt te zijn. Een werknemer is verplicht te verschijnen bij het spreekuur van de bedrijfsarts. Werknemer en werkgever zijn verplicht minimaal één keer per zes weken de voortgang van de re-integratie te bespreken.
In Nederland is het hoogst voorkomende spoornummer aan een perron spoor 35 op station Nijmegen. Andere hoge spoornummers zijn te vinden in: Spoor 15 op station Amsterdam Centraal, Zwolle en Dordrecht. Spoor 16 op de stations Rotterdam Centraal en Zwolle.
Het treinstation telt zeven perrons met dertien perronsporen en twee doorgaande sporen zonder perron, de sporen 5 en 10. Spoor 1 werd begin 2018 opgebroken met de verbreding van het zijperron langs het stationsgebouw tot aan het tot dan toe perronloze, doorgaande spoor 2.
In Nederland ligt 2809 km spoorlijn, waarvan 2.061 km geëlektrificeerd is en 931 km enkelsporig. In totaal ligt er in Nederland 6.505 km spoor (dubbelspoor dubbel geteld en inclusief spoorwegemplacementen e.d.).
Spoor 1 is modelspoor in de schaal 1 op 32. Bijna 3 x zo groot als half nul (H0) en vijf keer groter dan spoor N ( 1 : 160 ). Niet te verwisselen met spoor G ( 1 : 22,5 ) van o.a het merk LGB. De spoorbreedte van Spoor 1 en spoor G is namelijk wel allebei 45 mm.
Het inzetten van een 2e spoortraject is een wettelijke verplichting voor de werkgever. Tweede spoor wordt ingezet op zijn vroegst na de 8e week en op zijn laatst in de 52e week van de arbeidsongeschiktheid. Dat is 6 weken na de eerstejaarsevaluatie.
Een 2e spoor traject is een wettelijke verplichting volgens de Wet verbetering Poortwachter en wordt altijd betaald door de werkgever.