De F1-pole werd in 2019 genoteerd door Valtteri Bottas in 1.32.029, met een gemiddelde snelheid van 206,347 kilometer per uur. Formule 1-bolides accelereren in zo'n 2,6 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur en bereiken in 10,6 seconden een snelheid van 300 kilometer per uur.
De hoogste snelheid tijdens een race werd gehaald door Valtteri Bottas in een Williams; hij reed 378 km/h tijdens de Grand Prix van Europa in 2016.
Door de downforce in combinatie met de motor is de topsnelheid van een Formule 1-wagen echter veel hoger dan die van een Formule E-wagen. De topsnelheid in de elektrische raceklasse is 280 kilometer per uur, terwijl een F1-bolide de 360 kilometer aan kan tikken op eigen kracht.
Inmiddels heeft het merk bekendgemaakt hoeveel pk er onder de kap zit: 330 pk. Daarmee is de nieuwe dienstauto van onder andere Max Verstappen de krachtigste Civic ooit. Wie de Formule 1 volgt, weet dat de auto's van Red Bull en AlphaTauri nog altijd voorzien zijn van Honda-krachtbronnen.
Heeft F1 of IndyCar de hoogste topsnelheid? De topsnelheid van een IndyCar-bolide ligt ongeveer op 390 kilometer per uur met een 2.2 liter V6-motor. De Formule 1 haalt een topsnelheid van zo'n 360 kilometer per uur uit de 1.6 liter V6 hybride turbomotor.
Formule 1. De hoogste topsnelheid van een Formule 1-bolide gemeten in een officieel Grand Prix-weekend staat op naam van Valtteri Bottas: 378 kilometer per uur. Dat noteerde Mercedes F1-coureur in de vrije training van de Grand Prix van Azerbeidzjan in 2016.
Hoeveel vermogen levert een F1-motor? Wanneer de interne verbrandingsmotor wordt gecombineerd met de elektrische elementen komt het vermogen van een Formule 1-auto uit op ongeveer 1.000 pk. Het aantal toeren van de verbrandingsmotor ligt op 15.000 toeren per minuut.
Koenigsegg Jesko Absolut (De snelste auto ter wereld)
Met zijn 1600 pk haalt voortkomend uit een 5,0-liter V8 met twee turbo's, moet het Zweedse snelheidsmonster 531 kilometer per uur halen.
Verbruik Formule 1-auto's
Als een straatauto 6 liter per 100 kilometer verbruikt, verbruikt een Formule 1-auto volgens de officiële website van Red Bull voor diezelfde afstand 45 liter. Een Grand Prix wordt verreden over 305 kilometer, wat zou betekenen dat er 135 liter brandstof voor een race wordt gebruikt.
Je kunt zo'n Formule 1-auto namelijk ook 'gewoon' kopen. Maar wat betaal je daarvoor? Nu moeten we je meteen vertellen: de mannen uit de F1-renstallen laten zich niet publiekelijk uit over de precieze onderdeelprijzen van hun auto's. Maar een aantal insiders hebben wél enkele globale prijzen met ons gedeeld.
Het FIA-reglement stelt dat het minimale gewicht van een coureur 80 kilogram moet zijn. Weegt een coureur minder dan 80 kilogram, wat in de meeste gevallen zo is, dan moet dit verschil worden opgevuld met extra ballast.
Motoren worden zo licht gebouwd dat ze bij volle belasting hooguit een half uur meegaan (voor een tijdtraining) of drie uur (voor het race-exemplaar). De krukas maakt 17000 omwentelingen per minuut waardoor de zuiger zo'n 25 meter per seconde aflegt.
In een F1-bolide zitten twee pedalen: het rempedaal en het gaspedaal. De koppeling zit aan het stuur, met twee hendels, zodat je die afhankelijk van het links of rechts de pits uitrijden kunt gebruiken.
Dit jaar rijden de nieuwe F1-wagens op E10-brandstof, een mengsel van negentig procent brandstof en tien procent hernieuwbare ethanol. Het ethanol is volledig duurzaam en een eerste stap richting de toekomst.
Deze onderdelen worden respectievelijk geschat op zo'n 330.000 en zelfs 7,5 miljoen euro. De totale waarde van een complete Formule 1-auto wordt geschat tussen de 11 en 14 miljoen euro.
De belangrijkste specificaties van de huidige F1-krachtbron op en rijtje: 1.6 liter V6 turbomotor. Maximale toerental: 15.000 toeren/minuut.
De temperatuur in de werkruimte van de coureurs, de cockpit, loopt tijdens de race in Maleisië op tot maar liefst vijftig graden Celsius. Daarmee is de race op Sepang een van de heetste Grand Prix' van het jaar.
Waarom komen er vonken uit de F1-auto's? Gewoon omdat het spectaculair is. De vonken zijn absoluut niet verplicht en worden perfect beheerst door de fabrikanten. Ze worden geproduceerd door de wrijving tussen de auto's en de racebaan.
De Pininfarina Battista pakt het wereldrecord voor de snelste 0-100-tijd voor een ongemodificeerde productieauto. Voor de sier rijdt de elektrische hypercar nog even door naar de 200 km/u en pakt ook dat record. Het nieuwe record voor de snelste 0-100-tijd voor een productieauto is nu 1,86 seconden.
Op papier is de Ferrari iets lichter (50 kg) dan de Aventador, maar de Lambo zou in slechts 2,9 seconden van 0 naar 100 km/u sprinten terwijl de Ferrari daar 3,1 seconden over zou doen. In Nederland hangt er aan de Aventador een prijskaartje van €425.900 en de Ferrari kost €369.589.
De Fiat Multipla is de lelijkste auto aller tijden. Dat blijkt uit een poll van deze site over mislukte automodellen, waaraan bijna 17.000 lezers meededen.
De tanks moeten direct achter de coureur en voor de motor worden geplaatst. Dat verklaart ook waarom één zijde van de brandstoftank uit een Formule 1-auto rond is, want hier begint het stoeltje van de coureur. De tanks die in de F1 worden gebruikt komen allemaal bij één bedrijf vandaan: Aero Tec Laboratories.
Een F1 stuurwiel draait hoeveel graden? Het wiel kan tot 180 graden draaien en heeft een geweldige force feedback.
De Bugatti Chiron is totaal over the top. Letterlijk, want de sportwagen voor de puissant rijken verslaat zelfs een Le Mans-racer op het beroemde circuit. Er was een tijd dat de auto's op Le Mans snelheden bereikten van tegen de 400 km/h tijdens de beroemde 24 uursrace. Het snelheidsrecord staat…