Als je je motor in de winter buiten moet stallen is het belangrijk een goed ventilerende buitenhoes te gebruiken. aak de hoes aan de onderkant goed vast om wegwaaien te voorkomen en let erop dat de hoes 10cm vrij blijft van de grond. Het is verstandig om - bij mooi weer - je motor om de drie weken even te luchten.
Het is niet erg om een motorfiets voor een korte periode in de zon te laten staan. Maak je dus geen zorgen als je je motor af en toe een paar uur in het daglicht moet stallen. Maar als je je motor te lang en regelmatig in de zon moet stallen, zal dat zeker gevolgen hebben voor je motor.
Het koelsysteem van een buitenboordmotor is zo geconstrueerd dat, zodra de motor wordt gestopt en boven water komt, hetzij gekanteld hetzij rechtstandig, deze leeg loopt. Bij het stallen onder een afdak buiten is er dus geen gevaar voor kapot vriezen.
Stalling buiten
Wanneer een motor buiten gestald wordt een goed ventilerende buitenhoes gebruiken en elke 2 à 3 weken de motor op een zonnige of winderige dag luchten. Een goed ademende en passende motorhoes voorkomt dat condens van de warme motor na het rijden niet weg kan.
Permanente blootstelling aan regen, wind, zon of zelfs sneeuw en hagel is niet ideaal voor je motor. Vooral vocht kan je motor flink beschadigen. Er kan roest ontstaan en elektronica kan beschadigen.
Ook als de temperatuur nog boven 0 graden is. Er bestaan winterbanden voor motoren, maar die zullen door maar weinig motorrijders worden gebruikt. Ons belangrijkste advies bij een koud of glad wegdek is simpelweg rustig optrekken en remmen, niet te hard remmen en voldoende afstand houden.
70% grip op de weg bij nat weer
De meeste motorrijders maken niet eens gebruik van hun maximale grip. Sterker nog: de gemiddelde motorrijder gebruikt maar 60% van de maximale grip. Ook in de regen kun je als motorrijder dus veilig de weg op.
Volgens het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) is het parkeren van een motor op het trottoir echter niet toegestaan, zo halen we uit artikel 10: Andere bestuurders dan die genoemd in de artikelen 5 tot en met 8 gebruiken de rijbaan.
Waarom heb je een motorhoes nodig? Een motorhoes is gemaakt om jouw gewaardeerde motorfiets te beschermen tegen invloeden van buitenaf, zoals regen, vorst en vuil. Daarnaast verlaagt een motorhoes de kans op diefstal of vandalisme omdat een motor onder een hoes gewoon een stuk minder goed opvalt.
Een koude motor is een motor die na een koude start nog niet op bedrijfstemperatuur is. Direct na de koude start heeft de oliepomp even tijd nodig om alle te smeren plaatsen in de motor te bereiken. Gedurende die tijd (10-20 seconden, afhankelijk van de buitentemperatuur) wordt de motor gebrekkig gesmeerd.
Warme voeten zorgen ervoor dat je veilig en stabiel kunt rijden bij koude omstandigheden. Met verwarmde sokken voorkom je dat je koude voeten krijgt. Verwarmde sokken zijn aan te sluiten op de accu van de motor maar ook op een batterij. Verwarmde sokken bieden verwarming op de onder- en bovenkant van je voeten.
"Motorrijden is niet gevaarlijk, maar je kunt wel gevaarlijk motorrijden." De vijf motorrijders kwamen om bij verschillende ongelukken in het land. Heel vorig jaar kwamen in totaal 52 mensen bij motorongelukken om het leven. Dat zijn er een stuk meer dan de 44 in 2020, blijkt uit cijfers van het CBS.
Is stationair draaien slecht voor uw motor? Een voertuig stationair laten draaien beschadigt de motor meer dan starten en stoppen. Het stationair draaien van een motor veroorzaakt zelfs tweemaal zoveel slijtage aan interne onderdelen als rijden met normale snelheid.
Zo is de levensduur van een dieselmotor ongeveer 400.000 kilometer. De levensduur van een benzinemotor komt neer op ongeveer 300.000 kilometer.
Motorrijders zijn kwetsbaar in het verkeer. Het risico, per afgelegde kilometer, om bij een verkeersongeval te overlijden, is 25 maal zo groot voor motorrijders als voor inzittenden van personenauto's; het risico om in het ziekenhuis te belanden 20 maal.
Formeel gezien is het niet toegestaan om een motorfiets te parkeren op het trottoir. In heel veel steden mag je gratis op de stoep staan mits je de doorgang niet blokkeert. Als je op straat in een parkeervak parkeert, moet je bijna altijd parkeergeld betalen.
In het instructieboekje van je motor staat meestal wel aangegeven dat je de eerste 100 km onder de x toeren moet blijven, de volgende 400 km onder de y toeren, en de laatste 500 km onder de z aantal toeren. Een richtlijn voor de eerste 100 kilometer is: niet boven de 4000 toeren komen.
Het is stralend weer in Motor! De temperatuur loopt op naar 23.5 graden.
Kruispunten en splitsingen
De meest risicovolle situatie voor motorrijders is kruisend verkeer. Zelfs 83% van de ongevallen heeft hier mee te maken! Kruispunten en splitsingen vormen de grootste risico´s voor motorrijders, hier gebeuren de meeste ongelukken (36%).
Motorrijders zijn kwetsbaarder in het verkeer dan bijvoorbeeld automobilisten. Om het aantal slachtoffers te verminderen, stelt de overheid eisen aan het rijden op de motor. Zo moet iedere bestuurder van een motor een motorrijbewijs hebben en een helm dragen.
Op korte termijn geen ramp, maar het kan er na verloop van tijd voor zorgen dat je motor minder vermogen levert. Bovendien kan het de levensduur van je krachtbron inkorten. Niet wenselijk dus!
Bij normale buitentemperaturen kan die meter al na een minuut of vijf op 90 graden staan. Voor een motor is echter vooral de olietemperatuur van belang. Wil je weten of de motor op bedrijfstemperatuur is, dan moet je vertrouwen op andere instrumenten: de olietemperatuurmeter of de oliedrukmeter.
Hoe lang moet je de motor opwarmen? Ongeveer een minuut is voldoende tijd om de zuiger en andere onderdelen geleidelijk uit te laten zetten en een goede oliecirculatie naar de bovenste delen van de motor te garanderen.