Dat consumenten hiermee op kosten worden gejaagd, maakt het nog erger'', zegt Per de Vries, manager productmarketing van Michelin Benelux. De Vries: ,,Veel garagebedrijven adviseren om de banden te vervangen ruim voordat de door de wet bepaalde grenswaarde van minimaal 1,6 millimeter profieldiepte is bereikt.
Doorgaans verslijten de banden op de aandrijfas het snelst: bij voorwielaangedreven wagens zijn dat de voorbanden. Bij achterwielaangedreven wagens slijten de achterbanden sneller. Maar behalve de aandrijfas heeft ook de stuurkracht invloed op de banden.
De houdbaarheid van een band ligt ongeveer rond de tien jaar. Mocht je banden die tien jaar oud zijn, willen aanschaffen dan is het toch belangrijk om de banden te laten controleren door een expert.
Voor een gemiddelde auto, bij normaal gebruik, moet u denken aan 30.000 - 40.000 voor de voorbanden.
Aandrijving van de auto
Dit komt omdat de meeste auto's voorwiel aandrijving hebben. Dit betekent dat de voorbanden worden aangedreven door de motor, en dat zorgt ervoor dat de voorbanden sneller slijten dan de achterbanden. Hetzelfde geldt voor achterwiel aangedreven auto's.
Controleer eerst de slijtage-indicatoren in de groeven van uw banden. Deze kleine horizontale staafjes zijn gelijkmatig verdeeld over de omtrek van uw band. Als uw band tot op het niveau van deze indicatoren is afgesleten, hebt u de minimale profieldiepte bereikt en dient de band te worden vervangen.
Van de viercijferige code laten de eerste twee cijfers de productieweek zien en de laatste twee cijfers het betreffende jaar. Voor een gemiddelde auto, bij normaal gebruik, moet u denken aan zo'n 30.000 - 40.000 kilometer voor de voorbanden. Achterbanden gaan in veel gevallen wat langer mee.
Dus bij de vraag “hoe lang kun je rijden met een prop in je band?” is ons advies eigenlijk altijd: gebruik deze prop in de autoband alleen om ermee naar de garage te rijden. Onze collega's van de ANWB zijn het er ook over eens: het is echt veiliger en verstandiger om een autoband met een prop gewoon te laten vervangen.
In 95% van de gevallen is het traag leeglopen van je band het gevolg van: Een schroef, spijker of ander vreemd object dat in je band bleef steken. In het algemeen zit het voorwerp zo diep dat er maar een kleine luchtstroom ontsnapt. Een gescheurde of doorlatende velg, waardoor de dichtheid verminderd is.
Verkeerde uitlijning auto: Als de auto niet goed is uitgelijnd, kan het zijn dat de auto naar een bepaalde kant trekt. Hierdoor slijten de autobanden aan die kant meer dan aan de andere kant. Het is aan te raden om de auto juist uit te lijnen om dit te voorkomen.
Langer plezier van je zomerbanden én winterbanden
Winterbanden zijn duurder dan zomerbanden. En als je in de zomer op winterbanden rijdt, kunnen ze wel 20% sneller slijten. Wissel dus op tijd van winter- naar zomerbanden.
Er blijken Europese statistieken te zijn die aangeven dat het gemiddelde ligt tussen 25.000 en 50.000 km voor bestuurders met een normale rijstijl. Heb je een rustige rijstijl, zijn pieken tot 75.000 mogelijk. Maar met een sportievere rijstijl kan dat ok dalen tot onder de 10.000 km.
Profieldiepte. De profieldiepte van de banden is een van de eerste zaken waarnaar tijdens de APK-keuring gekeken wordt. Het wettelijk minimum is 1,6 millimeter, maar al vanaf een diepte van 2,5 millimeter zal de monteur aanraden om de autobanden te vervangen.
2- Tien jaar is het maximum
Wanneer de banden 10 jaar na hun productiedatum nog niet zijn vervangen, adviseert Michelin om ze uit voorzorg te vervangen.
Er is geen wettelijke verplichting om aan te geven hoe oud autobanden mogen zijn. De enige uitzondering: banden voor aanhangwagens met een speciale vergunning voor een maximumsnelheid van 100 km/uur mogen niet ouder zijn dan zes jaar.
Een lekke band tijdens het rijden is gevaarlijk. Doorrijden met je lekke band is dan ook niet aan te raden. Zet je auto veilig aan de kant, gebruik de RoadGuard app van Centraal Beheer en wij komen je zo snel mogelijk helpen.
Reparatie lekke band door prop of manchet
De kosten hiervan liggen tussen de € 15,- en € 35,- inclusief btw.
Een prop in je band vormt wel een groter risico dan een normaal geplakte band. Dit komt omdat de prop kan losschieten, met opnieuw een lekke band én een grotere beschadiging tot gevolg.
De afstand die je kunt afleggen met je winterbanden ligt tussen de 30.000 en 100.000 km. De gemiddelde levensduur van autobanden komt dus uit op ongeveer 65.000 km bij “normaal” gebruik. Het is niet precies te zeggen hoeveel jaar winterbanden meegaan.
De prijs van autobanden vervangen is afhankelijk van de nieuwe banden die u kiest, maar kan al vanaf € 70 per band. In deze prijs zitten alle werkzaamheden begrepen: het demonteren van de oude band, het monteren en balanceren van de nieuwe banden en het monteren van de wielen op de auto.
Is de band versleten tot het niveau van de bandenslijtage-indicator, dan heeft het loopvlak de wettelijke minimale profieldiepte van 1,6 mm bereikt. Dit betekent dat de band moet worden vervangen.
Controleer de slijtage-indicatoren
Bandenfabrikanten hebben in de hoofdgroeven van hun banden slijtage-indicatoren geplaatst, in de vorm van kleine rubberen blokjes van 1,6 mm hoog. Zolang het loopvlakprofiel van je banden hoger is dan deze indicatoren, is alles in orde.
De minimale profieldiepte is 1,6 mm. Dit betekent dat u de banden moet vervangen zodra ze deze limiet hebben bereikt. Zo brengt u uw veiligheid niet in gevaar en overtreedt u de wet niet. Maar het betekent ook dat het niet nodig is uw banden te vervangen voor deze profieldiepte is bereikt.