Een dagkaart voor heel Berlijn kost slechts 7 euro (zones A en B). Zie ook het artikel over de
Je kunt ook kiezen voor een gewone dagkaart (€ 7) of een dagkaart voor een kleine groep (€ 19,90 voor vijf personen). Ook is er de Berlin WelcomeCard. Daarmee kun je meerdere dagen reizen; voor 48 uur (€ 19,90 voor zone A en B), 72 uur (€ 27,90) of 5 dagen (€ 36,50).
Kaartjes voor het openbaar vervoer zijn te koop bij de gele en oranje automaten op de U- en S-Bahn stations. Let op het onderscheid tussen de drie zones: A: Binnenstad binnen de S-Bahn-Ring. B: Van de ring tot aan de stadsgrens.
Kijk dan eens naar de Berlin WelcomeCard. Met dit speciale toeristenticket kun je namelijk onbeperkt gebruik maken van het openbaar vervoer én je krijgt 25% – 50% korting op meer dan 200 attracties, rondleidingen en bezienswaardigheden in Berlijn.
De normale kaartjes voor de metro in Berlijn kan je op elk station kopen. De kaartjes zijn maximaal 2 uur geldig en de tarieven zijn tussen de € 1,80 en €3,00. Een dagkaart kost ongeveer €4,- en een weekkaart €36,-. Naast de U-bahn kan je deze tickets ook gebruiken voor de tram, bus, trein en S-bahn.
De bus heeft, net als carpoolen, vaak het voordeel dat het de goedkoopste manier van reizen is. Bovendien zijn de bussen van vandaag, ook al zijn de ritten voor Berlijn langer of van dezelfde duur als met de auto, uitgerust met comfortabele zetels en beschikken ze vaak over een gratis wifi-verbinding.
Met de Berlin WelcomeCard kun je onbeperkt gebruik maken van het OV, waarbij je de keuze hebt uit verschillende tickets met een tijdsduur van 48 uur tot 6 dagen. Je hoeft je dan niet druk te maken over het kopen en afstempelen van losse kaartjes, je kunt in- en uitstappen waar je wil.
Er komt een 29-euro-ticket. Voor ongeveer een euro per dag kunnen mensen een maand lang al het openbaar vervoer binnen de stadsgrenzen gebruiken. Dat is de uitkomst van een overleg tussen de vereniging van vervoersbedrijven VBB en de deelstaten Berlijn en Brandenburg, dat Berlijn volledig omringt.
Met het City-Ticket en City mobil kunt u met het regionaal openbaar vervoer in het stadsgebied reizen. Reis comfortabel naar uw vertrekstation met S-Bahn, metro, tram of bus en daarna vanaf het station van aankomst naar uw uiteindelijke bestemming.
We houden regelmatig een steekproef, om te zien hoeveel je nu daadwerkelijk voor de trein naar Berlijn betaald. Zo betaal je een week voor vertrek meestal 90 tot 120 euro voor een retourtje. Tijdens COVID19 komt het echter voor dat je soms ook een week voor vertrek nog een treinkaartjes voor 39 euro.
De laagste prijs vanaf Amsterdam naar Berlijn is € 38. Als de tickets van € 38 op zijn op een bepaalde dag en tijd, dan stijgt de prijs naar € 45 tot € 131. U betaalt extra als u flexibel wilt zijn.
Reizigers in Duitsland kunnen vanaf 1 mei weer gebruikmaken van goedkoper openbaar vervoer. Voor 49 euro per maand kun je dan onbeperkt reizen met bussen, trams, metro's en regionale treinen in heel Duitsland. Het 49-euro-ticket is een opvolger van het populaire 9-euro-ticket van afgelopen zomer.
Met een NS Dagkaart mag je één dag onbeperkt treinen door heel Nederland (Thalys uitgezonderd). Bij Blokker, Hema, Kruidvat of AH kun je regelmatig goedkope treinkaartjes kopen voor een bedrag tussen de 12 en 18 euro. Dit is een stuk voordeliger dan de normale prijs van een NS dagkaart. Die bedraagt ruim 50 euro.
Holland Travel Ticket: OV-Dagkaart voor € 48 (geldig in trein, bus, tram en metro) Wil je onbeperkt door Nederland kunnen reizen? Dat kan met het Holland Travel Ticket. Niet alleen met de trein, maar ook met bus, tram en metro.
Verdere vragen over het 9-euro-ticket worden door Deutsche Bahn (DB) beantwoord op haar website. Het ticket is digitaal beschikbaar via de apps van de vervoersbedrijven. Het kan ook ter plaatse worden gekocht bij klantencentra, ticketbureaus, ticketautomaten en in de bus bij de chauffeur.
Van Nederland naar Duitsland (en andersom) kun je reizen met een ov-chipkaart wanneer je in- en uitcheckt bij de incheckpalen van Arriva (deze zijn ook op de stations in Duitsland geplaatst). Je kunt ook een normaal ticket kopen, zowel bij de kaartautomaat in Heerlen als online bij NS International.
Het kaartje is onder andere te koop via de website van de Duitse spoorwegen. Meer informatie vindt u op treinreiziger.nl.
Uit onderzoek van Eurostat blijkt dat het ov in Nederland 32 procent duurder is dan het Europese gemiddelde. Bert van Wee is hoogleraar transportbeleid aan de TU Delft en weet heel veel over het openbaar vervoer. "De totale kosten zijn ongeveer vier keer zo hoog als wat de reiziger zelf betaalt.
De twee zijn U-Bahn en S-Bahn. Het verschil tussen deze twee is dat de U-Bahn voornamelijk ondergronds rijdt en de S-Bahn bovengronds. Met de metro kan je snel en gemakkelijk naar de hotspots van Berlijn, zoals: Alexanderplatz, Potsdamerplats, Kurfürstendamm of Friedrichshain.
Berlijn heeft een groot en goedgeregeld openbaarvervoernetwerk dat dagelijks ruim 1,35 miljoen passagiers vervoert. Alle wijken van de stad zijn met elkaar verbonden door trams, bussen, S-Bahn (de bovengrondse sneltrein) en door de metro. De metro wordt hier de U-Bahn genoemd. Dit staat simpelweg voor Untergrundbahn.
Mijn advies: in 3 dagen kun je al heel veel zien van Berlijn. Maar mocht je het leuk vinden wat dingen buiten te stad te zien, of liggen je interesses bij kunst en geschiedenis, ga dan voor 4 of zelfs 5 dagen zodat je nog meer uit je citytrip kunt halen.