De vlieger gaat door de geluidsbarrière omdat hij op dat moment supersoon vliegt: het toestel verplaatst zich sneller door de lucht dan geluid dat doet. Dit kan alleen als jachtvliegers harder dan 330 meter per seconde of 1.200 kilometer per uur vliegen.
Sonic boom
Een vliegtuig dat sneller vliegt dan de snelheid van geluid gaat door de geluidsbarrière heen. Hiervoor moet het vliegtuig harder dan 330 meter per seconde of 1200 kilometer per uurvliegen.
Een vliegtuig gaat door de geluidsmuur als het sneller vliegt dan het geluid, ofwel meer dan 1.200 kilometer per uur. Op dat moment haalt het vliegtuig de geluidsgolven in die het zelf produceert.
Als een voorwerp sneller gaat dan het geluid, kunnen de drukgolven die het voorwerp veroorzaakt, niet meer van het voorwerp vandaan lopen. De drukgolven zijn dan namelijk langzamer dan het voorwerp. "Langzamer" betekent hier ongeveer 1200 km/h op zeeniveau.
Omdat een vliegtuig met hoge snelheid door de lucht beweegt, ontstaat er aerodynamisch geluid. Meer snelheid betekent meer wrijving tussen de lucht en het vliegtuig, en dus ook meer geluid. Het maakt dus voor geluid uit hoe gestroomlijnd het vliegtuig is.
Vooraan, midden of achteraan? Vooraan is het stiller (voor de motoren) en daar bevinden zich doorgaans businessclass en firstclass (en soms een deel van economyclass). Achteraan (achter de motoren) is het iets luidruchtiger. Bovendien kan het bij turbulentie vooral achteraan in het vliegtuig (hevig) schokken.
De plek met het minste lawaai is voor de vleugels. In de meeste vliegtuigen bevinden de motoren zich onder de vleugels. Voor de vleugels zitten is net alsof je je achter een speaker bevindt.
Het doorbreken van de geluidsbarrière gaat samen met een schokgolf. Dit is op korte afstand hoorbaar, vaak als 2 knallen omdat de voor- en achterkant van het vliegtuig door de geluidsbarrière gaan. Door de doorgaans korte tijd tussen de 2 knallen, wordt meestal maar 1 doffe dreun (sonic boom) waargenomen.
Volgens Einstein en zijn relativiteitstheorie kan niets sneller gaan dan de lichtsnelheid. Iets wat sindsdien keer op keer door experimenten is bevestigd.
Met een Mach 3.3 (2.532 mijl per uur) is Lockheed SR-31 Blackbird momenteel de snelste jet ter wereld. Om de Blackbird te verslaan, ontwikkelt Hermeus Chimera-motoraangedreven Quarterhorse-vliegtuigen die waarschijnlijk zullen vliegen met Mach 4 (3.069 mph).
Vliegtuigen gaan bij 1234,8 kilometer per uur door de geluidsbarrière, maar dat is maar een fractie van de echte topsnelheid van geluid. Onder ideale omstandigheden moet geluid meer dan honderd keer zo snel kunnen: 129.600 kilometer per uur.
snelheid: ongeveer 2.500 kilometer per uur.
330 m/s (1188 km/h) op zeeniveau. Per definitie is de geluidssnelheid mach 1 (zie ook: machgetal). Een voorwerp dat zich met een snelheid hoger dan mach 1 verplaatst heeft een supersonische snelheid. Voorwerpen die zich rondom de geluidssnelheid bewegen worden transsonisch genoemd.
Supersonische snelheid treedt op wanneer een voorwerp sneller reist dan de geluidssnelheid (Mach 1) – 1.236 km/u. De Concorde kon een snelheid bereiken die meer dan twee keer zo hoog was als de geluidssnelheid, met een snelheid van Mach 2,04 (2.180 km/u).
Door de ruimte kan licht reizen met een snelheid van bijna 300 000 kilometer per seconde. Een lichtjaar is de afstand die licht in een jaar kan reizen - dat is ongeveer 9 460 000 000 000 kilometer!
Volgens de relativiteitstheorie van Albert Einstein kan niets zich sneller voortbewegen dan het licht: zijn beroemde E=mc2 vergelijking. Die staat voor energie is gelijk aan de massa maal de lichtsnelheid in het kwadraat.
Omdat lucht die zich sneller verplaatst een lagere druk heeft, is de luchtdruk onder de vleugel groter dan erboven. Deze druk duwt de vleugel omhoog en veroorzaakt 'opwaartse kracht' of de 'lift' waardoor een vliegtuig in de lucht blijft.
Een supersonische schokgolf (sonic boom, supersonische knal) is een geluidsgolf die hoorbaar is wanneer een object door de geluidsbarrière gaat.
Als je zo min mogelijk turbulentie wil voelen, moet je in het midden van het midden gaan zitten. Aan de 'raamkant' voel je meer turbulentie dan in het midden van het gangpad. Waar je niet moet zitten, is aan de achterkant van het vliegtuig - daar voel je turbulentie sterker dan in het midden of aan de voorkant.
De meest turbulente zitplaatsen bevinden zich daarentegen op de laatste rijen zitplaatsen in het vliegtuig. Als alle zitplaatsen boven de vleugels al bezet zijn, zijn de zitplaatsen voorin het vliegtuig ook een goed alternatief. Daar worden trillingen ook minder waargenomen.
Volgens statistieken is er wel een lichte voorkeur voor de plaatsen achterin het vliegtuig. Het wetenschappelijke tijdschrift Popular Mechanics deed onderzoek naar alle vliegrampen in de VS vanaf 1971 t/m 2007 en maakte de conclusie dat je het beste achterin het vliegtuig kunt zitten.