Van alle gemakken voorzien. In de meeste gevallen bevinden de slaapplaatsen van piloten zich boven de first class. Al ontbreekt het de piloten aan niets in de ruimte, het bereiken ervan is alles behalve comfortabel te noemen. De slaapplaatsen van zijn namelijk alleen te bereiken met een ladder of een verborgen trap.
Welkom in de Overhead Crew Rest (OCR)
De Overhead Crew Rest (OCR) is, zoals de naam al verklapt, boven de cabine te vinden. Aan boord van KLM's 747's, 777's en 787's zijn deze OCR's aan boord te vinden. Voor een vlucht langer dan 10,5 uur is de crew wettelijk verplicht te rusten.
Piloten hebben een klein slaapvertrek achter de cockpit. Boordpersoneel slaapt gewoon in de zetels. Maar dat is er enkel bij de XLR vliegtuigen. Waarom moeten KLM piloten geld inleveren om de KLM-steun te krijgen?
Wat de piloten dan doen? Kletsen, een stukje uit de krant lezen, of een spelletje spelen op hun telefoon. En om de zoveel tijd controleren ze de metertjes. Op een lange vlucht doet een van de twee soms even heel kort een dutje, zodat ze daarna weer op en top alert zijn.
Om bij de slaapcabines te komen, moeten de stewards en stewardessen vaak een trappetje opklimmen, of een luikje naar boven openen. Maar dan heb je ook iets. Het ziet er comfortabel uit en je kan je weer opladen voor je volgende werkzaamheden aan boord. Overigens zitten niet alle slaapcabines boven de passagiers.
Piloot in de burgerluchtvaart
Je bestuurt een verkeersvliegtuig of een helikopter en bent gezagvoerder in de cockpit. Vaak werk je samen met een copiloot en in sommige gevallen zelfs met meerdere copiloten.
Het lichaam zou op die manier in het magnetische veld van de aarde liggen, waardoor de lichamelijke energie in harmonie is met de energie van de aarde. Daardoor zou u sneller en beter slapen en vooral 's morgens frisser ontwaken. Als u met het hoofd naar noorden wakker wordt, dan kijkt u ook meteen richting zon.
Voor vertrek voert de piloot het vertrekpunt en de bestemming in in de 'vluchtcomputer'. De computer weet dan welke 'luchtsnelweg' er genomen moet worden. Dit is het vluchtplan. De piloot geeft dit plan door aan de verkeersleiding en zij beslissen of en wanneer er vertrokken kan worden.
Normaal gezien vliegt een piloot zo'n 900 uur per jaar. Dat lijkt misschien niet veel maar zoals je kan zien in mijn dagplanning (zie onderaan artikel) ben ik dikwijls ongeveer zo'n 12 uur van huis weg voor een normale werkdag. Vlieguren tellen enkel voor je vergunning.
Je zal het opstijgen niet zo zeer merken... Wat je wel merkt is dat het vliegtuig snelheid maakt, en dat je hierdoor een beetje in je stoel wordt gedrukt. Als het een beetje waait, dan zal je misschien een beetje merken dat het vliegtuig heel licht begint te "slingeren". Alles bij elkaar is het een leuke ervaring!
Maar voor vliegers of ander vliegend personeel geldt zelfs dat ze tien uur voordat ze zich moeten melden voor de vluchtvoorbereiding, geen alcohol meer mogen drinken: vanaf dat moment moeten ze immers al volledig geconcentreerd zijn.
Ogen: een bril of lenzen zijn toegestaan, maar je oogafwijking mag niet groter zijn dan -6 en +5 (een extra keuring wijst uit hoe je oogafwijking zich in de toekomst kan ontwikkelen).
Het dagelijkse werk op de lange afstanden is in de regel één vlucht per dag. Soms, wanneer de maximale vliegdiensttijd dit toelaat, met maximaal twee korte extra tra- jecten. De werktijd kan bij meer bemanningsleden (drie piloten) naar 18 uur normale arbeidsduur gaan, en in uitzonderingsgevallen tot 21 uur.
“Sommigen hebben maar vijf uur per nacht nodig, terwijl anderen zeker negen uur slapen.
Het vergt veel van je sociale leven om als piloot te werkzaam te zijn. Je werktijden zijn flexibel, je bent veel weg van huis en hebt wekelijks te maken met andere tijdzones wat resulteert in jetlags. Voor je gezin en familie is dit ook zwaar. Je kunt immers lastiger afspraken maken.
Wat verdient een piloot van de KLM? Salarissen voor de functie Piloot bij KLM kunnen uiteenlopen van € 1.245 tot € 23.032 per maand. Deze schatting is gebaseerd op 10 salarisrapport(en) voor de functie Piloot bij KLM dat is (die zijn) verstrekt door werknemers of de schatting is gebaseerd op statistische methoden.
Een beginnend Piloot verdient bijvoorbeeld zo'n €3200 tot €4500 netto per maand, maar een ervaren gezagvoerder kan bij sommige airlines tot ongeveer 250.000 euro per jaar verdienen, afhankelijk van zijn rang en functie.
“De gemiddelde levensverwachting van een piloot is 62 jaar.
Het aantal uren genoten rust voor ieder lid van het cockpitpersoneel aan boord is ten minste gelijk aan 50% van de verlenging van de vliegdienstperiode, met een minimum van 1 uur.
Een vliegtuig daalt ongeveer 300 meter (1000 voet) per minuut. Voor een daling vanaf 10 kilometer in een rechte lijn naar zeeniveau heb je dus een half uur nodig. De daling vindt vaak in stappen plaats, dus in werkelijkheid heb je nog meer tijd nodig. Op tijd beginnen met dalen is dus belangrijk.
Waarom? Wanneer je voeten in lijn zijn met de deur, betekent dit dat je meer energie krijgt 's nachts, terwijl je in bed ligt om juist tot rust te komen. Hierdoor kan dus je nachtrust verstoord worden.
Plek van het bed
Je moet de deuropening wel kunnen zien, maar het bed kan er dus beter niet recht tegenover staan. Vanwege de binnenkomende energie is het ook niet aan te raden om het bed direct onder een raam te plaatsen. Ook lig je dan mogelijk in de tocht en heb je last van het licht.
Het beste is om met je voeten richting het oosten te liggen. Zodoende word je wakker, daar waar hier in Nederland de zon opkomt. Als dat praktisch niet mogelijk is, probeer dan of je het hoofdeinde van het bed tegen een muur aan kan staan. Zet het hoofdeinde niet onder het raam.