Een goede les is ingetogen
Het ontwerp van een product moet neutraal en ingetogen zijn, zodat ruimte overblijft voor zelfstandige zelfexpressie van de gebruiker. In een arrangement wil je niet schreeuwen om aandacht met multimediagebruik. Je kunt beter de lesstof subtiel tot leven brengen met beeld, audio en video.
Er is geen eenduidig antwoord mogelijk op de vraag hoe lang een ideale les duurt. Een les van 80 minuten kan zowel een zegen als ramp zijn, afhankelijk van hoe de tijd ingevuld wordt. Een les bestaande uit 2 tot 4 blokken is hierbij veel productiever dan één doorlopende les.
Laat leerlingen in hun eigen woorden aan elkaar uitleggen waarover het lesonderdeel gaat. Dit kan in tweetallen, in groepjes of klassikaal. Laat leerlingen eerst de uitleg opschrijven voor ze het woord nemen. Met deze werkvorm verwerken leerlingen de leerstof op een actieve manier en kunnen ze oefenen met presenteren.
Probeer het eens helemaal anders en ga zachter praten als je wilt dat leerlingen de aandacht op jou vestigen. Ga met een duidelijke, open lichaamshouding voor de klas staan en begin op een goed moment – als de meeste leerlingen stil zijn en jouw kant op kijken – te vertellen wat je wilt gaan doen.
Benader leerlingen vanuit het idee dat iedereen van nature nieuwsgierig is en nieuwe dingen wil leren. Differentieer in de mate van structuur die je biedt. Iedere leerling heeft baat bij autonomie-ondersteuning, maar de ene leerling heeft meer houvast nodig dan de andere leerling.
Wat is een lesplan? Lesplannen laten zien wat de leraar van plan is te onderwijzen, hoe hij het zal onderwijzen en hoe hij het leren van de leerling zal beoordelen. Een lesplan varieert van school tot school, van onderwerp tot onderwerp, van leraar tot leraar.
De 7 tips:
Zorg voor een boeiende “haak”; iets wat aansluit bij de leerlingen, iets wat ze interessant vinden of waarvan je zeker weet dat ze willen weten wat het is en/of hoe het werkt. Maak het spannend. Zorg ervoor dat je zelf niet langer dan 4 à 5 minuten achtereen praat. Vervolgens moeten de leerlingen iets doen.
Een belangrijk onderdeel van een fijn werk- en leerklimaat is dat je leerlingen zin hebben in jouw les, dat ze het nuttig vinden en dat ze enthousiast worden over wat ze gaan leren. Je kunt de eerste les goed gebruiken om jouw enthousiasme voor het vak over te brengen en om uit te leggen wat ze aan jouw vak hebben.
Enkele voorbeelden van lesopeningen zijn: De foto: met een foto in je hand of op het digibord wek je bij binnenkomst direct de interesse van leerlingen. Een mooi begin van een gesprek. De stem: laat een geluidsfragment afspelen terwijl je zelf nog niet in de klas bent.
Nieuwe leerdoelen zijn leuker. Ze maken je nieuwsgierig. Je gaat dan vanzelf supergoed opletten. De uitleg is goed als je snapt hoe je iets moet doen en als er vragen worden gesteld waar je niet meteen het antwoord op weet.
Grappig – Enthousiast – Zorgzaam – Creatief – Geduldig – Lief – Positief – Luistervaardig. Dit zijn de 8 kwaliteiten die leerlingen, ouders, collega's en directeurs het vaakst vermelden als 'sterkste eigenschap' van een leraar in de nominatiedossiers voor de Leraar van het Jaar 2016.
Nee, dat mag niet zomaar. Je moet toestemming geven om jouw spullen te laten controleren en je moet zelf ook aanwezig zijn bij de controle.
Formuleer regels positief. In plaats van 'We praten niet', zeg je beter: 'We werken in stilte' of 'We steken onze vinger op. ' Stel niet te veel regels op, zeker voor jongere leerlingen. Kies er een paar uit waarmee je het meest storende gedrag opvangt en herhaal ze regelmatig, mondeling of met pictogrammen.
Je kan aan de slag als leraar in het secundair onderwijs, het deeltijds kunstonderwijs en het volwassenenonderwijs. Waar je precies kan lesgeven en welke vakken je mag geven, hangt af van je basisdiploma en je educatieve opleiding. Je verworven bekwaamheidsbewijzen zijn verbonden aan de opgenomen vakdidactieken.
Het belangrijkste doel van een goede lesafsluiting is dat leerlingen leren nadenken over hun leerproces. Daardoor kunnen ze hun eigen leren steeds beter sturen. Dit leidt tot effectiever leren en betere leerprestaties.
Een didactische werkvorm is de activiteit die een docent met leerlingen/studenten uitvoert om hen iets te leren. Bekende werkvormen zijn: rollenspelen, leergesprekken en presentaties. Activerende werkvormen zijn werkvormen waarbij de leerling/student zelf actief kennis en vaardigheden verwerft.