All-season banden gaan – afhankelijk van rijstijl – gemiddeld 30.000 tot 40.000 kilometer mee.
De 4-seizoenenband is de ideale band als je maximaal 10.000 kilometer per jaar rijdt en voornamelijk in en rond de stad rijdt.
Ook in Nederland kunnen extreme weersomstandigheden voorkomen (lees temperatuur boven 30 graden of veel sneeuwval), maar mogelijk ga jij dan niet eens de weg op. Als je veel meer dan 15.000 km per jaar rijdt, dan zijn all season banden duurder om mee te rijden. Dit komt doordat ze sneller slijten.
4-seizoenenbanden hebben wel minder lamellen dan een winterband en daardoor zijn de stuureigenschappen in de zomer beter. Door de rubbersamenstelling slijten de banden in de zomer wat sneller, maar daardoor ontstaat er weer meer grip op natte wegen. Ook in de winter blijven 4-seizoenenbanden goede grip houden.
De levensduur van autobanden hangt namelijk af van een aantal factoren. Zo is het aantal gereden kilometers van belang, de rijstijl, de juiste bandenspanning en de weersomstandigheden. De gemiddelde levensduur van autobanden ligt tussen de vijf en tien jaar.
Het Finse bedrijf Nokian heeft een vierseizoenenband ontwikkeld die maar liefst 128.750 kilometer mee moet gaan. Dat is ongekend lang. Een normale band is vaak na gemiddeld 65.000 kilometer aan vervanging toe.
Als richtlijn geldt: u rijdt met vier identieke banden, elk met een profieldiepte van ten minste 1.6 mm. en een maximumleeftijd van tien jaar. Als u zich aan deze richtlijnen houdt, rijdt u aan de veilige kant. Tegelijkertijd hebt u voldoende tijd om de banden te vervangen wanneer de grenswaarden dichterbij komen.
Doorgaans verslijten de banden op de aandrijfas het snelst: bij voorwielaangedreven wagens zijn dat de voorbanden. Bij achterwielaangedreven wagens slijten de achterbanden sneller. Maar behalve de aandrijfas heeft ook de stuurkracht invloed op de banden.
Ten opzichte van winterbanden vertonen allseason banden tekortkomingen, vooral op het gebied van tractie en zijdelingse grip in de sneeuw. Zo zullen winterbanden het altijd beter doen op een besneeuwde helling dan allseason banden.
Recent onderzoek wijst uit dat de gemiddelde afstand die je met autobanden kunt afleggen tussen de 30.000 en 100.000 km ligt. Hiermee komt de gemiddelde levensduur van autobanden op ongeveer 65.000 km bij gebruik op “normaal” wegdek.
De wettelijk minimale profieldiepte voor zowel zomer als winterbanden is in Nederland 1.6 mm. In verschillende landen in Europa worden all-seasonbanden en winterbanden pas als winterbanden gezien bij minimaal 4 mm profiel.
De beste voorbeelden van allround succesvolle vierseizoenenbanden zijn onze twee testwinnaars van Michelin en Hankook. Met €200 per band is de Michelin CrossClimate de duurste testkandidaat, maar in geen enkele testdiscipline scoorde hij slecht.
Winterbanden – hoe lang gaan ze mee? De afstand die je kunt afleggen met je winterbanden ligt tussen de 30.000 en 100.000 km. De gemiddelde levensduur van autobanden komt dus uit op ongeveer 65.000 km bij “normaal” gebruik.
Winterbanden zijn duurder dan zomerbanden. En als je in de zomer op winterbanden rijdt, kunnen ze wel 20% sneller slijten. Wissel dus op tijd van winter- naar zomerbanden.
Rijden met winterbanden in de zomer is minstens zo gevaarlijk als zomerbanden in de winter. Bij een temperatuur boven de zeven graden bieden zomerbanden namelijk meer grip op het wegdek, is de remweg daardoor korter en ligt het brandstofverbruik lager dan wanneer wordt gereden met winterbanden.
In de zomer heb je met winterbanden een langere remweg dan met zomerbanden. Dat komt omdat het profiel en het rubbermengsel van winterbanden zijn ontworpen voor gebruik bij lage temperaturen en sneeuw, wat leidt tot een verminderde effectiviteit bij hoge temperaturen en op droog wegdek.
Winterbanden beginnen bij zo'n €70 per band. Gemiddeld betaal je voor een set winterbanden tussen de €300 en €600. Koop je een set (stalen) velgen bij je winterbanden? Dan lopen de kosten op tot gemiddeld €900.
Reken op kosten die rond de € 115,00 voor vier banden of wielen komen. Je kunt er ongeveer € 15,00 onder of boven uitkomen.
Onregelmatige bandenslijtage
Onregelmatige slijtage aan de band kan op verschillende plaatsen optreden en is vaak te wijten aan een onjuiste bandenspanning. Als de profieldiepte aan de ene kant van de band kleiner is dan aan de andere kant is er sprake van een éénzijdige of ongelijke bandenslijtage.
Banden moeten in ieder geval 10 jaar na aankoop vervangen worden, ook als deze er aan de buitenkant nog goed uitzien.
In Duitsland is, evenals in Nederland, geen maximale leeftijd voor banden.
De leeftijd van jouw autoband
De eerste twee cijfers staan voor de productieweek en de laatste twee cijfers voor het fabricagejaar van de band. Voorbeeld: Een DOT-code kan zijn DOT 8D YE 3301. De laatste vier cijfers zijn de productiedatum en betekenen dat de band in week 33 van het jaar 2001 geproduceerd is.
De beste uit de test op nat wegdek is de Continental PremiumContact met op de hielen de Goodyear EfficientGrip Performance 2. De Goodyear, de Michelin Primacy 4+ en de Continental UltraContact hebben een uitzonderlijk goede slijtvastheid.
A-merken banden van uitstekende kwaliteit
Vanuit de historie worden Michelin, Bridgestone, Continental, Goodyear, Pirrelli en Dunlop gezien als de topmerken die hoogwaardige kwaliteit autobanden op de markt brengen.