Hoe hoog vliegt een vliegtuig? Met de Boeing 737 vliegen we meestal tussen de 11 en 12 kilometer hoogte. Dit doen we omdat de motoren efficiënter werken in een koude omgeving. En koud is het op deze hoogte zeker, namelijk rond de -56 graden Celsius.
Hoe hoger je vliegt, des te ijler de lucht. En dat betekent dat je minder luchtweerstand ondervindt en minder brandstof verbruikt. 'Het probleem is dat er op een gegeven moment niet genoeg zuurstof meer in de lucht zit om de motoren goed te laten functioneren', zegt luchtvaartdeskundige Joris Melkert van de TU Delft.
– Met de Boeing 737 vliegen we meestal tussen de 11 en 12 kilometer hoogte.
Straalvliegtuigen hebben gewoonlijk een luchtsnelheid nodig van 130-155 knopen (250–290 km/h); lichtere vliegtuigen zoals de Cessna 150 hebben genoeg aan 55 knopen (100 km/h), terwijl ultralights met een nog lagere snelheid af kunnen.
Een vliegtuig daalt ongeveer 300 meter (1000 voet) per minuut. Voor een daling vanaf 10 kilometer in een rechte lijn naar zeeniveau heb je dus een half uur nodig.
De Boeing 747 heeft een kruishoogte van 10.700 meter, terwijl de Embraer 190 naar 12.000 meter klimt. De Airbus A380 kan zelfs op 13.136 meter overvliegen.
Door laag te vliegen en door gebruik te maken van de kenmerken van een terrein (bijvoorbeeld bergen) is het toestel minder kwetsbaar voor vijandelijk raketvuur. Tijdens een oefening in Nederland moeten de vliegers zich houden aan de wettelijk toegestane vlieghoogtes.
De maximale vlieghoogte van een F-16 is 15.240 meter. Met een normaal verkeersvliegtuig zit je meestal op zo'n 11 kilometer hoogte in de lucht. Met volle tanks -die onder de vleugels hangen (dat zijn dus geen bommen!)- kan een F-16 een afstand van 3.890 kilometer afleggen.
Wanneer je op de grond staat, op zeeniveau, is je lichaam gemiddeld ongeveer 1 m van het aardoppervlak verwijderd. Wanneer je je op 10 km hoogte bevindt, is die afstand 10.000 keer groter. Daar, bovenin de troposfeer, is de temperatuur circa -50°C.
Hoe langzaam kan een vliegtuig vliegen zonder uit de lucht te vallen? Dit hangt allereerst af van de grootte, vorm en gewicht van het vliegtuig en zijn vleugels. Hoe groter het vliegtuig, hoe lichter het vliegtuig is en hoe langzamer het kan vliegen voordat het uit de lucht zou vallen.
Minimale vlieghoogten en laagvliegoefeningen
Er is een minimale hoogte waarop militaire vliegtuigen en helikopters moeten vliegen. Militaire vliegtuigen mogen boven Nederland niet lager dan 360 meter vliegen. Helikopters mogen niet lager vliegen dan 50 meter. Propellervliegtuigen mogen niet lager dan 300 meter.
KLM biedt Economy Class, Comfort Class en World Business Class. TUI heeft -vergelijkbaar- Economy, Economy Comfort en Deluxe. Over het algemeen kun je wel stellen dat de klasses bij KLM net wat beter zijn dan bij TUI. Je zit wat beter, de service net wat prettiger, de catering net wat ruimer.
Het snelste passagiersvliegtuig ter wereld is momenteel de Boeing 747-8i, met een topsnelheid van ongeveer 1.062 km/u. De gemiddelde snelheid van een gewoon passagiersvliegtuig is daarentegen maximaal 900 km/u.
zo'n vlucht duurt toch iets meer dan 1 uur en zo'n vliegtuig zit binnen no-time op cruise hoogte. 36000ft voor een boeing 737 (waar ryanair mee vliegt) is heel normaal!
Werking tijdens de vlucht
Sommige vliegtuigen kunnen ook tijdens de vlucht gebruikmaken van straalomkering. Meestal gaat het hier dan om propellervliegtuigen. Er zijn een paar voordelen: men kan snel afremmen in de lucht en men kan snel hoogte verliezen zonder dat daarbij de snelheid toeneemt.
Het getal 13 is een ongeluksgetal in Europa, Amerika en sommige landen in Azië. Maar er zijn nog meer pechnummers waar rekening mee wordt gehouden. Andere ongelukgsgetallen zijn 14 (China) en 17 (in Italië en Brazilië). Zo heeft Lufthansa geen rij 13, maar ook geen rij 17.
Wat gebeurt er als een vliegtuig tot 20 km boven de aarde stijgt? Bij de meeste vliegtuigen gaat dan de motor uit. Als die daar bij niet beschadigd, kunnen ze hem weer starten als ze lager vliegen.
Hoe vaak per jaar stort een vliegtuig neer? Er storten ongeveer 100 vliegtuigen per jaar neer. Dat is vergelijkbaar met 1 vliegtuig dat neerstort elke 3 of 4 dagen. Dagelijks worden er echter ongeveer 90.000 tot 100.000 vluchten uitgevoerd.
Hun vliegtuig bereikte met de wind in de rug namelijk enorme snelheden tot boven de 1300 kilometer per uur. Ter vergelijk: normaal gesproken vliegt een vliegtuig 900 tot 1000 km/u.
Kan een vliegtuig Mach 10 halen? NASA's X43A heeft als eerste vliegtuig, weliswaar zonder piloot, 7000 mijl per uur gevlogen(11265 km/u), Dat ligt net iets onder de magische grens van 10 keer de snelheid van het geluid. (9,8 om precies te zijn).
Er is maar een beperkte klasse aan vliegtuigen dat kan hoveren, de zogeheten VTOL vliegtuigen. Effectief stilhangen doen vliegtuigen niet, alleen al omdat de tegenwind die ze op die hoogte ervaren niet constant is. Hoogte en snelheid moeten dus voortdurend worden gecorrigeerd.
Voor vertrek voert de piloot het vertrekpunt en de bestemming in in de 'vluchtcomputer'. De computer weet dan welke 'luchtsnelweg' er genomen moet worden. Dit is het vluchtplan. De piloot geeft dit plan door aan de verkeersleiding en zij beslissen of en wanneer er vertrokken kan worden.
20 uur en 18.000 kilometer in de lucht: Airbus legt eerste testen af met nieuw recordtoestel. Airbus heeft deze week de eerste testvlucht voltooid van zijn nieuwste paradepaardje, de A350-900ULR.