En snel rijden is precies waar de snelle interventievoertuigen (SIV) voor bedoeld zijn. Daarom is de politie al sinds 2021 aan het testen met andere zwaailichten voor de Audi A6'jes.
De politie rijdt echt van alles
Zelfs Peugeot 508's, een Tesla Model S of een Mercedes-AMG A 35. En dus ook Jaguars.
Aan het quattro-plaatje te zien (en de CO2-uitstoot) heeft de auto nog wel vierwielaandrijving. Dat betekent dat de SIV Light van 0-100 km/u accelereert in 7,8 seconde en een topsnelheid kan bereiken van 241 km/u.
Snelle interventie voertuig
Audi, A6 Avant 3.0 TDI S-tronic Quattro. 286 PK dieselmotor. Acceleratie (0-100 km/h): 5,6 seconden. Topsnelheid (km/h): 250 km/u.
Audi RSQ8 ABT
Voor 309.650 euro mag je de 740 pk sterke Audi in Best ophalen. De auto is een jaartje oud – hij komt uit februari 2022 – en op de teller staat 3.700 kilometer. Je hoeft hem dus niet eerst in te rijden, als je – over de grens uiteraard – zijn topsnelheid van 305 km/u wil uitproberen.
De snelste auto van de Nederlandse politie is de Audi A6 Avant 3.0 TDI quattro S Tronic. Deze politieauto beschikt over een 286 pk sterke dieselmotor en heeft een topsnelheid van 250 km/u. In 5,6 seconden zit de politie-Audi op de 100 km/u. Deze auto is het snelle interventie voertuig van de politie in Nederland.
Doordat de maximumsnelheid per half maart omlaag gaat, mogen ook politie, brandweer en ambulances 'slechts' 140 kilometer per uur.
Vanaf 2018 verschenen er steeds meer A6'jes met blauwe en rode bestickering op de Nederlandse snelwegen. De A6 die in 2018 verscheen, is van de C7-generatie. In totaal waren er 140 stuks besteld voor een bedrag van zo'n 10 miljoen euro. De Audi's vervingen destijds de oude Volvo V70's.
Autoredacteur Niek Schenk: ,,Nee, in principe mogen deze hulpverleners maximaal 40 km/u harder rijden dan de limiet die voor het overige verkeer op dezelfde weg geldt. Een uitzondering is er voor extra snelle politieauto's, zoals de Audi A6 die als Snel Interventie Voertuig (SIV) wordt ingezet.
Volgens de vtsPN (voorziening tot samenwerking Politie Nederland) kost een gemiddelde surveillancewagen zo'n 40.000 euro. En daarvoor krijgen ze dan een auto met mobilofoon, navigatie, zwaailichten en sirene.
Nu rijdt de politie nog in de Volkswagen Touran.
Een politieauto is vaak uitgerust met een sirene of meertonige hoorn en zwaailichten, en is gespoten in een herkenbaar opvallend patroon. De beschildering, klank van de sirene en de configuratie en kleur van de zwaailichten verschillen per regio.
De grote Duitse merken, Mercedes-Benz en BMW, vallen net buiten de tien beste merken (7,5 en 7,4). Audi staat nog veel lager op de ladder en deelt de twintigste plek met Opel. Opvallend is ook de positie van Tesla. Het merk debuteert dit jaar in de lijst van de Consumentenbond met een 22e positie.
Wat volgens vele slechts een gerucht was is vandaag werkelijkheid geworden, de politie in Dubai heeft vanmorgen zijn nieuwste aanwinst via Twitter bekend gemaakt, een Bugatti Veyron in de bekende groen witte kleuren van de Dubai Police.
Achter de achterruit brandt een bordje met de tekst "Stop politie". Bij een andere foto, inclusief de afbeelding van het nummerbord, staat: "Undercover, Hoefkade". Het is de vraag of het bij de afgebeelde auto's echt om burgerauto's van de politie gaat; daar zegt de politie niets over.
Nieuwe politieauto's, die 250 kilometer per uur kunnen rijden, zijn ondanks de verlaging van de maximumsnelheid geen miskoop. Gisteren sloeg de Ambulancedienst Zuid-Holland Zuid nog alarm omdat nooddiensten met zwaailichten en sirenes vanaf 16 maart nog maar 140 kilometer per uur mogen rijden.
Wanneer een hulpdienst, zoals brandweer, ambulance of politie, blauwe zwaailichten én sirenes voert, dan moet je dit voertuig voorrang verlenen. Nadert een voertuig met blauwe zwaailichten zonder sirene? Dan is voorrang geven niet verplicht, maar de zwaailichten staan niet voor niets aan.
Volgens de officiële regels is voorrang geven aan een politieauto met alleen zwaailichten aan, niet verplicht. De agent in het voertuig mag echter wel gebruik maken van zijn vrijstellingen, zoals door rood rijden, voorrang nemen (als dit kan) of bijvoorbeeld op de andere weghelft rijden.
Iedere politieauto heeft een traumabeertje. En omdat je nooit weet wat je tegenkomt op straat, is de agent van veel gemakken voorzien: een veiligheidshelm, rol afzetlint, DNA-kit, digitale camera, kogelwerend vest, uitschuifladder, zwemvest, opvouwbare pylonen, gereedschap, verrekijker en een lange wapenstok.
Politiebus
De huidige politiebus is een Mercedes-Benz Vito 116 CDI Tourer Lang met een 163 pk viercilinder. Het personenbusje gebruikt de politie met name in steden en dorpen en is ook niet echt snel.
Hiermee sprint het Performance-model in 3,7 seconden van 0 naar 100 kilometer uur. De topsnelheid is standaard begrensd op 250 kilometer per uur, maar kan opgehoogd zijn naar 280 of zelfs 305 kilometer per uur als voor het optionele Dynamic-pakket is gekozen.
Nu geldt er voor alle snelheden een ondergrens van 4 km/u. Waar 100 is toegestaan, krijg je dus pas vanaf 104 km/u een boete. Bij 130 pas bij 134 km/u en zo geldt het voor alle snelheden. Ofwel: in Nederland krijg je géén boete voor 1 km/u te hard.
Veiligheidsfouillering mag dus overal als er sprake is van dreigend gevaar, insluitingfouillering vindt plaats op het politiebureau voordat iemand in een cel wordt geplaatst. Dit onderzoek mag nooit verder gaan dan het oppervlakkig onderzoeken en aftasten van kleding en meegebrachte spullen.
Dat betekent dat politieauto's, ook zonder optische- en geluidssignalen, bijvoorbeeld de maximum snelheid mogen overtreden, door rood licht mogen rijden, over de vluchtstrook of busbaan kunnen rijden of op het trottoir mogen parkeren. Dit geldt voor alle politievoertuigen, zowel opvallend als onopvallende voertuigen.