Het bestaat uit het oplichten van mensen door je te lokken naar een valse (bank)website, die een kopie is van de echte website, om je daar – nietsvermoedend – te laten inloggen met je inlognaam en wachtwoord of creditcardnummer. Hierdoor krijgt de fraudeur de beschikking over deze gegevens met alle gevolgen van dien.
De oplichter belt meestal anoniem of met een vals nummer. Wat de oplichters aan de telefoon zeggen wisselt. Ze bellen op, zeggen dat werken voor een bepaalde instantie, dat uw BSN-nummer wordt misbruikt, er een arrestatiebevel tegen u loopt of dat er is wat mis is met uw bankrekening.
Criminelen maken gebruik van diensten van de bovenwereld. Denk daarbij aan: Legale financiële dienstverleners om hun criminele winsten wit te wassen. Zoals banken, verzekeraars en financieel adviseurs.
Bij identiteitsfraude (id-fraude) misbruiken criminelen persoonlijke gegevens die ze bemachtigen via een online advertentie, social engineering of met een phishing e-mail. Hiermee worden bijvoorbeeld bankrekeningen geopend op uw naam, waarnaar crimineel geld kan worden doorgesluisd.
Om phishing tegen te gaan, proberen banken valse afzenders (e-mailadressen of mobiele nummers) en valse websites op te laten sporen en te laten blokkeren. U kunt de banken daarbij helpen door een phishing-bericht waarin een bank wordt nagebootst, zo snel mogelijk te melden bij die bank.
Wat iemand wél met jouw bankrekeningnummer kan doen, is het misbruiken voor het afsluiten van abonnementen en het aangaan van aankopen bij bedrijven die de mogelijkheid tot eenmalige machtiging hebben. Helaas voeren bedrijven nog erg weinig controle uit op dit soort fraude.
U bepaalt zelf of en waarvoor u precies toestemming geeft. U kunt een bedrijf inzage geven in uw banksaldo en transacties. Of een bedrijf de mogelijkheid geven om rechtstreeks een betaling van uw rekening te starten. Of een bedrijf laten bekijken of uw banksaldo voldoende is voor een bepaalde transactie.
Via online advertenties. Of met een phishing mail. De oplichter krijgt gegevens en documenten van u 'cadeau'. Bijvoorbeeld uit slecht beveiligde administraties, uit uw afval, via social media of op het internet.
De gegevens komen bijvoorbeeld uit data van callcenters of via het hacken van websites van bijvoorbeeld internetwinkels. Het is ook mogelijk dat u voorafgaand bent gephisht. Een oplichter heeft vaak de volgende informatie van een slachtoffer: Naam, geboortedatum, BSN-nummer, adres en telefoonnummer.
Sommige websites of apps maken het mogelijk om via je telefoonnummer het wachtwoord van accounts te resetten. Als iemand dan dus toegang heeft tot je telefoonnummer door simswapping of je simkaart te stelen, kan iemand op die manier dus ook toegang krijgen tot dat soort accounts.
Met een kopie van uw identiteitskaart waarop uw naam, geboortedatum en burgerservicenummer staan, kunnen fraudeurs bijvoorbeeld een lening aanvragen of een telefoonabonnement afsluiten. Het gevolg is dat u rekeningen ontvangt voor zaken die u niet heeft gekocht.
Bij identiteitsfraude misbruikt iemand je persoonsgegevens. Het gaat bijvoorbeeld om je paspoort, je burgerservicenummer of handtekening. Diefstal van gegevens gebeurt vaak online of bijvoorbeeld via het oud papier.
Naast het opsporen van cybercriminelen zetten politie en justitie steeds meer in op het voorkomen en verstoren van cybercrime, waaronder ook DDoS-aanvallen. Dit gebeurt samen met (internationale) externe partners en onder andere Europol, Interpol en de FBI.
Hoe werkt skimming? Skimmers gebruiken uw creditcardgegevens of bankpasgegevens als u een betaling doet. Of geld opneemt bij een pinautomaat. Met uw gegevens kunnen criminelen gebruik maken van uw creditcard of bankpas.
Welke straf kan worden opgelegd? De maximale straf die op oplichting staat, is vier jaar gevangenisstraf of een geldboete van € 82.000. Aan het opleggen van een mogelijke straf komen we vanzelfsprekend alleen toe als de rechter van mening is dat het feit wettig en overtuigend bewezen is.
Het is goed mogelijk dat uw router gehackt is, zonder dat u daar weet van heeft. Door een techniek te gebruiken waarbij de DNS (Domain Name Server) gekaapt wordt, kunnen hackers de beveiliging van uw Wi-Fi-thuisnetwerk doorbreken en u mogelijk veel schade toebrengen.
Hackers kunnen op je smartphone heel wat schade aanrichten. Als jij je toestel niet goed genoeg beveiligt, door bijvoorbeeld de nieuwste updates te installeren of niet op te letten waar je op tikt, dan kunnen hackers zo meeluisteren met je gesprekken, je geld stelen of met je camera meekijken.
Hoe weet ik of ik gehackt ben? Controleer op https://haveibeenpwned.com/ of je e-mailadres of eventuele andere gegevens zijn buitgemaakt door hackers na een datalek. Check je recente bestanden. Ga naar Windows Verkenner en zie onder 'Snelle toegang' de lijst met bestanden die het laatst geopend zijn.
Omdat je burgerservicenummer een uniek nummer is, zijn de privacy risico's groot. Met dit nummer kunnen criminelen identiteitsfraude plegen en hebben ze toegang tot je dossier. Wanneer je BSN eenmaal in handen is van criminelen, is de kans groot dat deze onderling wordt doorverkocht in het criminele circuit.
Criminelen gebruiken gestolen inloggegevens om in te breken op accounts met betalingsgegevens, zoals accounts bij online winkels. Dit wordt accountovername genoemd en leidt vaak tot identiteitsdiefstal. Als de hacker uw wachtwoord wijzigt, verliest u ook de toegang tot uw account.
Digitale bankrovers kunnen computers besmetten met een virus en op die manier de beveiligde omgeving van internetbankieren overnemen. Op die manier kan een bankrekening van een nietsvermoedende rekeninghouder worden geplunderd.
Bankafschriften opvragen door de gemeente
De Sociale Dienst van de gemeente mag in principe altijd - zonder specifieke reden - onderzoek doen of iemand wel (volledig) recht heeft op een bijstandsuitkering. Onderdeel van dat onderzoek kan zijn dat de gemeente financiële gegevens opvraagt.
Geef het zo snel mogelijk aan je bank door als er geld van je rekening is verdwenen om je rekening te laten blokkeren. Bel doorvoor de Bankpassen Meldcentrale: 0800-0313 (ben je in het buitenland, bel dan + 31 (0)88-3855372). Elke vorm van cybercrime is strafbaar.
Banken zijn wettelijk verplicht om rekeninginformatie van klanten te delen met binnen- en buitenlandse belastingdiensten. Voor u als consument betekent het dat u makkelijker aangifte kunt doen, vanwege de vooraf ingevulde aangifte (VIA).