VARTA (afkorting van Vertrieb, Aufladung, Reparatur Transportabler Akkumulatoren) is een Duits bedrijf, opgericht in 1904. Het bedrijf fabriceert batterijen voor de consument en industrie.
Een batterij slaat elektriciteit op voor toekomstig gebruik. Tussen twee verschillende materialen, bijvoorbeeld tussen een positieve en een negatieve plaat, ontstaat een chemische reactie als zij zijn ondergedompeld in elektrolyt, een oplossing van zwavelzuur en water. Door deze reactie wordt een spanning opgebouwd.
Hitte en kou zijn slecht voor je batterij
Hitte is erg slecht voor je batterij. Een temperatuur tussen de 20 en 30 graden is prima. Bij 35 à 40 graden treedt er veel slijtage op. Leg je toestel dus nooit in de zon, onder je kussen of op een andere warme plek.
Californië krijgt een batterij met een capaciteit van 100 megawatt die 400 megawattuur kan leveren - genoeg om ongeveer 100 huishoudens een jaar van stroom te voorzien.
Houd er rekening mee dat batterij opslag zeer kostbaar is en ligt rond de € 500,- tot € 1.000,- per kWh voor kleinschalige toepassingen.
Amsterdam - Het bedrijf Alfen, producent van laadpalen, netwerksystemen en zware transformatorstations, bouwt met SemperPower in Vlissingen een batterij- en energieopslag met een capaciteit van 68 megawattuur.
Energieopslag In Vlissingen wordt de grootste batterij van Nederland klaargemaakt voor gebruik. De markt voor energieopslag groeit, maar batterijen zijn nog te klein en te duur om de grote overschotten van groene stroom op te vangen. Boven het haventerrein van Vlissingen bungelt een lichtgrijs blok.
Sterker nog: een accu presteert het beste als ze tussen de 20 en 80% van hun laadcapaciteit zitten. Wanneer de accu onder de 20% of boven de 80% zit, neemt de snelheid wanneer de accu laadt af. Waardoor de accu harder moet werken om tot de 100% te komen.
Snelladen tot 80% is efficiënter
Maar bij lange afstanden, tijdens vakanties bijvoorbeeld, laad je meestal onderweg op bij een snellaadstation. Dan is het vaak het slimst om op te laden tot maximaal 80%. De laatste 20% van je accu is namelijk minder snel geladen.
“Traag opladen is goed voor je batterij”
Dit was lang iets waar veel mensen bij zwoeren. Volgens deze wetenschappers is het echter niet per se goed voor je accu om heel langzaam op te laden, ook al blijft de hitte in de batterij daarmee beperkt.
De elektronen bewegen van de minpool van de batterij via de geleidende draden naar het lampje en stromen door het lampje naar de pluspool toe. Deze stroming van ladingen noemt men een elektrische stroom. Door een geleider loopt een elektrische stroom als de vrije elektronen zich globaal naar één kant verplaatsen.
Eigenlijk gaat er geen stroom in een batterij. Er gaan chemische stoffen in die op elkaar reageren als ze met elkaar in contact komen. Deze reactie wordt omgezet in stroom. Je brengt dit proces op gang door de batterij in een apparaat te plaatsen en aan te zetten.
Een batterij bestaat uit een fysiek gescheiden min-pool (de "anode") en plus-pool (de "kathode"). Bij de anode worden via een chemische reactie elektronen vrijgemaakt (de oxidatie), terwijl bij de kathode tegelijkertijd via een andere chemische reactie elektronen worden gebonden (de reductie).
Langere levensduur
Door hun chemische samenstelling, gaan lithiumbatterijen tot zo'n zeven keer langer mee dan alkaline. Bovendien behouden ze hun capaciteit bij temperaturen onder nul. Lithiumbatterijen zijn doorgaans duurder in de aanschaf.
Lithium is een alkalimetaal dat te vinden is in een zoute, vochtige aardlaag diep in de grond. De grootste voorraden worden aangetroffen in de zogenaamde lithium-driehoek tussen Bolivia, Chili en Argentinië. Daar worden de mineralen omhoog gepompt met water.
Ongeveer de helft van de wereldvoorraad Kobalt (circa 7 miljoen ton) is te vinden in Democratische Republiek Congo (DRC) (3,6 miljoen ton). Er is in de DRC dus evenveel Kobalt te vinden dan in de rest van de wereld. Wanneer het op effectieve productie aankomt gaat het belang van de DRC nog verder.
De rustspanning van een 12 volt accu is gemiddeld 12,60 volt. Een accu onder de 12,40 volt wordt beschouwd als een lege accu. De rustspanning van een 6 volt accu is gemiddeld 6,30 volt aangeven. Een accu onder de 6,20 volt wordt beschouwd als een lege accu.
De halfcel met de oxidator neemt de elektronen dus juist op, en is hierdoor de positieve elektrode of anode. Positief trekt de negatieve elektronen namelijk aan, en neemt ze dus op. De cel heeft dus een positieve elektrode aan de ene kant, de oxidator, en een negatieve elektrode aan de andere kant, de reductor.
Stroom uit het stopcontact is zo'n 1.000 keer goedkoper en veel milieuvriendelijker dan een wegwerpbatterij.
De modellen die momenteel op de markt zijn, hebben een gemiddelde levensduur van ongeveer 2800 tot 10000 cycli en gaan dus zo'n 10-20 jaar mee. Kijk dus zeker ook naar de hoeveelheid elektriciteit die een batterij kan opslaan over zijn hele levensduur. Hoe groter ze is, hoe kleiner de investering per gestockeerde kWh.
Elke batterij heeft twee zijden: een pluspool en een minpool. Deze polen zeggen iets over de richting waarin de elektriciteit gaat stromen. Als je een batterij gebruikt, dan stroomt de elektriciteit van de min- naar de pluspool.
Van een batterij krijg je geen schokken. Maar een kortsluiting komt wél voor. Herinner je: elektriciteit stroomt van de negatieve pool naar de positieve pool in een batterij.