Zo moeten voetgangers gebruikmaken van een trottoir of voetpad. Als dit niet beschikbaar is, mag er op het (brom-)fietspad gelopen worden. Ontbreekt ook een fietspad, dan mag de voetganger gebruikmaken van de berm of de uiterste zijde van de rijbaan.
Veilig Verkeer Nederland adviseert om over het algemeen links van de weg te lopen. U kunt tegemoetkomend verkeer dan zien aankomen en u kunt dan beter reageren op eventuele onveilige situaties.
Het voordeel van links lopen is dat u het verkeer aan uw kant ziet naderen. U kunt dus uitwijken naar de berm als dat nodig is. Rechts ziet u het verkeer aan uw kant niet aankomen en wordt u niet gealarmeerd als een achteropkomende fietser of automobilist u niet op tijd ziet.
Als voetganger moet je verplicht een voetpad, trottoir of berm gebruiken als dat aanwezig is. Is dat er niet, dan mag je op het fietspad lopen of in het slechtste geval op de rijbaan.
Loop aan de juiste kant van de weg.
Er zijn geen officiële verkeersregels die aangeven aan welke kant van de weg voetgangers moeten lopen. Het is op wegen buiten de bebouwde kom het verstandigst om aan de linker kant van de weg te lopen, dus tegen het verkeer in. Je ziet dan het tegemoetkomende verkeer aankomen.
Binnen de bebouwde kom geldt een maximaal toegestane snelheid van 50 km/uur. Met hier en daar uitzonderingen: waar een Zone 30 van kracht is, geldt een maximumsnelheid van 30 km/uur.
Binnen de bebouwde kom staat het bord vóór het kruispunt en buiten de bebouwde kom erna.
Maar ben je ook verplicht om links op de weg te wandelen? Het antwoord is kort en duidelijk: ja. Je moet aan de linkerkant van de rijbaan wandelen in de door jou gevolgde richting wanneer er geen voetpad of bewandelbare berm aanwezig is. Is die wel aanwezig, dan mag je uiteraard niet op de rijbaan lopen.
De openbare weg is precies wat het zegt: weg die voor iedereen openbaar is. Daaronder vallen autowegen en fietspaden, maar ook bermen en trottoirs. Dat wil dus zeggen dat alleen wegen en paden op eigen terrein niet onder de openbare weg vallen.
In Nederland worden voetpaden aangegeven met het verkeersbord G7, dat hieronder staat afgebeeld. Een oudere versie van dit bord toonde een man met een klein meisje. Een voetpad wordt vaak door een slingerhek afgesloten om fietsers te weren.
Zorg ervoor dat je je lichaam recht houdt en niet met een kromme rug loopt. Maak jezelf lang en leun niet naar voren of naar achteren. Door je buik/navel en je achterwerk iets in te trekken is het makkelijker om rechtop te lopen. Kijk voor je uit (ongeveer 10 meter) in plaats van naar de grond.
Dagelijks wandelen verlaagt uw bloeddruk en het cholesterolgehalte in uw bloed. Daarnaast verbetert het de conditie van hart en bloedvaten. Wie veel wandelt, vergroot het vermogen van de longen om zuurstof op te nemen. Dagelijks wandelen verlaagt het risico op diabetes type 2 met maar liefst 58 procent.
Met een uur stevig doorlopen (5 kilometer per uur) verbrand je ongeveer 260 kilocalorieën (bij een gemiddeld lichaamsgewicht van 65 kilogram). Wie dagelijks een half uur wandelt kan daarmee één kilo in twee maanden en zes kilo in een jaar afvallen.
Wel wordt hier en daar beweerd dat links rijden veiliger is doordat de bestuurder met zijn rechteroog, dat bij de meeste mensen dominant is, het tegemoetkomend verkeer iets beter in de gaten kan houden.
Je moet naar links kijken voor de achteruitkijkspiegel in plaats van naar rechts, als je wilt schakelen moet je dit met de linkerhand doen om te voorkomen dat je in het niets zit te graaien, en ook de ruitenwissers en de richtingaanwijzers zitten gespiegeld.
Waarom? Soms wordt beweerd dat links rijden veiliger is. De bestuurder zou met zijn rechteroog – bij de meeste mensen dominant – het tegemoetkomende verkeer beter kunnen zien. Verder schakelt hij of zij dan met de linkerhand en houdt de rechterhand, bij de meeste mensen beter ontwikkeld, aan het stuur.
Stoep en trottoir betekenen hetzelfde. Maar een trottoir is doorgaans iets breder: de Walk of Fame noemen we geen stoep. En bij een stoep denken sommigen iets eerder aan trappetjes naar voordeuren of kelders. Maar ook de Amsterdamse grachten hebben trottoirs.
Voor voetgangers en fietsers zijn er fysiek van de rijbaan gescheiden voetpaden en fietspaden. Volgens het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) moeten voetgangers het trottoir of het voetpad gebruiken. Als die ontbreken, gebruiken zij het fietspad of, als dat er ook niet is, de berm.
Voetpad heeft de algemene betekenis 'een al dan niet verhard pad voor voetgangers', maar het wordt in de omgangstaal ook vaak gebruikt in de specifieke betekenis van stoep of trottoir. In de Nederlandse verkeerswet heeft voetpad de algemene betekenis. In de Belgische verkeerswet komt het begrip voetpad niet voor.
Hoeveel kilometer kan ik op een dag wandelen? Dat hangt onder meer af van je ambitie en conditie. Gemiddeld lopen wandelaars tussen de 10 en 25 kilometer per dag. Sommigen vinden 8 kilometer genoeg, anderen stoppen pas na 30 kilometer.
Kortom: met wandelen verbrand je in verhouding meer calorieën uit vet, maar met hardlopen verbrand je 2x zoveel calorieën, en dus meer vetcalorieën (94 in plaats van 62). En dat is uiteindelijk wat telt. Ook na het hardlopen is je lichaam niet in 1 keer klaar met alle verbrandingsprocessen.
Schema voor beginners: in 8 weken naar 1 uur wandelen
Je wandelt drie keer per week en iedere week loop je iets langer. Zorg ervoor dat je de trainingen goed spreidt over de week. Loop bijvoorbeeld op zaterdag, dinsdag en donderdag. In iedere training wissel je duurtempo 1 af met heel rustig wandelen.
Je mag hier niet sneller rijden dan 70 km/h. Deze maximumsnelheid geldt voor een weg binnen de bebouwde kom met een verkeersfunctie.
Verkeersborden langs of boven de weg geven de maximumsnelheid aan. Houd de borden in de gaten als je wilt weten hoe hard je ergens mag. Omdat de maximumsnelheid in de avond en nacht hoger is dan overdag, hebben veel borden een zogeheten tijdvenster. Dit tijdvenster geeft aan welke snelheid binnen welke uren geldt.
dubbele witte middenstrepen met groene kleur ertussen: 100 kilometer per uur; dubbele witte middenstrepen zonder groene kleur: 80 kilometer per uur; geen middenstreep: 80 kilometer per uur, behalve als er langs de weg een bord staat met 60 kilometer per uur.