Wij zetten de meest voorkomende boetes voor u op een rij: Rechts inhalen: € 280,- Geen gordel dragen: € 160,-
Hoogte boete voor het rechts inhalen
In het geval dat u rechts inhaalt en dit wordt opgemerkt door een verbalisant die al dan niet in een opvallend dienstvoertuig achter u rijdt, riskeert u een boete van maar liefst 250,- euro (exclusief 9,- euro aan administratiekosten).
De kosten voor inhalen bij een inhaalverbod zijn behoorlijk hoog. Deze boete bedraagt namelijk € 280,-, exclusief administratiekosten.
Het officiële record voor de duurste snelheidsboete ooit
Het record staat nog op de naam van een Zwitserse miljonair. Eerder in 2010 reed een bestuurder 137 km/u waar 80 was toegestaan in een Ferrari Testarossa. Aan de hand van zijn vermogen (ongeveer 19 miljoen euro) werd de boete vastgesteld op 240.000 euro.
De boete voor het onnodig geluid veroorzaken gaat omlaag. In 2021 bedraagt de boete € 400,- en met ingang van 1 januari 2022 gaat de fikse boete omlaag naar € 250,-. De wetgever wilde de boete voor het onnodig geluid veroorzaken meer in verhouding brengen tot het onnodig toeteren (feitcode R419).
Binnen de bebouwde kom komt daarna per km/h te hard rijden €10 bij. Buiten de bebouwde kom kost elke extra km/h te hard €5. Rijd je meer dan 20 km/h te hard (binnen de bebouwde kom) of 30 km/h (buiten de bebouwde kom) te hard, dan kun je ook nog een rijverbod krijgen.
Snelheidsoverschrijding. 5 km/h: € 29. 10 km/h: € 72. 15 km/h: € 136.
Een geldboete is in Nederland minimaal € 3 en maximaal € 900.000. Voor jongeren van 12 tot en met 17 jaar is de maximale hoogte € 4.500.
Ga naar het Digitaal Loket
Via de button Digitaal Loket rechtsboven op deze pagina kunt u met uw DigiD-gegevens inloggen in het Digitaal Loket. Hebt u een leaseauto? Dan kunt u in het Digitaal Loket de boete opzoeken. U moet daarvoor wel inloggen met een extra controle via sms.
Wie in het verleden hardnekkig weigerde zijn verkeersboete te betalen, werd gedagvaard voor de politierechtbank. Maar in 2020 werd een nieuwe procedure ingevoerd. Wie sindsdien weigert de onmiddellijke inning van de politie of de minnelijke schikking van justitie te betalen, krijgt van justitie een bevel tot betalen.
Een inhaalverbod is eenvoudigweg een verbod om in te halen. Dit verbod geldt op snelwegen met 2 x 2 rijstroken en dit minstens tijdens de brede spitsuren. Bij drukke snelwegen kan dit ook gedurende de volledige dag gelden.
Inflatiecorrectie boeteprijzen 2023
De inflatiecorrectie werd eerder dit jaar al op 8,6% vastgesteld en de boetes zijn uiteindelijk met 9% inflatiecorrectie gestegen. In 2022 was de inflatiecorrectie 2%. Boetes van meer dan €450 stijgen niet mee, omdat deze boetes dan onder het strafrecht zouden vallen.
De sterke stijging is volgens het Ministerie van Justitie en Veiligheid het gevolg van de hoge inflatie van de afgelopen tijd en dat zet zich door in de verkeersboetes. Kosten van verkeersovertredingen worden namelijk aangepast op basis van de consumentenprijsindex van de maanden juni 2021 en juni 2022.
Op grond van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (artikel 11) moet links worden ingehaald. In de wet zijn hier een beperkt aantal uitzonderingen op genoemd. Bestuurders die links hebben voorgesorteerd en aangegeven hebben links af te willen slaan, mogen rechts ingehaald worden.
Basisregel: inhalen geschiedt links
De basisregel van inhalen is dat inhalen links geschiedt. In de volgende gevallen mag je ook rechts inhalen: Bestuurders die links voorgesorteerd hebben en te kennen hebben gegeven dat zij naar links willen afslaan, worden rechts ingehaald (dit moet zelfs).
Digitale flitspaal
Alle flitspalen in Nederland zijn digitaal. De flitser verstuurt overtredingsgegevens digitaal naar het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB). De tijd tussen de overtreding en de bekeuring op de deurmat, is meestal slechts enkele dagen.
In dat geval kun je een flitsfoto opzoeken op de website van het CJIB. Wanneer je met je eigen voertuig bent geflitst, vul je je DigiD in en kun je meteen de foto inzien. Reed je op de weg met het voertuig van je bedrijf of een leasewagen, dan kun hier ook terecht om uiteindelijk met je DigiD de flitsfoto op te vragen.
Daarin staat er in principe niet meer dan drie overtredingen tegelijkertijd worden bekeurd."
Tarieven belangrijkste verkeersboetes 2022:
Niet rijden bij groen licht: 150 euro. Rijden over een verdrijvingsvlak: 250 euro. Niet stoppen voor een stopstreep: 100 euro. Niet links inhalen: 250 euro.
Bent u het niet eens met de boete die u hebt gekregen? Dan kunt u bezwaar maken tegen uw boete. Dit heet 'in beroep gaan'. Hoe u dat doet, hangt af van het soort boete dat u hebt gekregen.
Als je door rood bent gereden kost je dit 289 euro, dit is inclusief de 9 euro administratiekosten van het CJIB. De boete door rood rijden is in 2023 verhoogd in prijs, in 2022 was de boete nog 259 euro. Je moet ook stoppen voor oranje licht, tenzij het op dat moment niet mogelijk, of veilig is om te stoppen.
Hoe hoog is de boete voor mobiel bellen? In 2021 bedraagt de boete € 259.00 (inclusief administratiekosten). In 2022 wordt de boete verhoogd naar € 340.00 (exclusief administratiekosten). Op de fiets kost hetzelfde feit u € 109.00 (inclusief administratiekosten) en op de brommer € 179.00.
Wat is de boete voor appen of bellen op de fiets in 2023? Als de politie u met een telefoon in uw hand ziet bellen of appen op de fiets, kunnen ze een bekeuring uitdelen van maar liefst 140 euro. Een flink bedrag, zeker als je dit vergelijkt met de boete van 60 euro voor het fietsen zonder licht.