Staan op uw adres personen ingeschreven die daar niet meer wonen, of krijgt u post van oude bewoners? Heeft iemand een briefadres op uw adres en kunt u die persoon niet meer bereiken? Dan kunt u de gemeente vragen een adresonderzoek te starten.
Wanneer kunt u een adresonderzoek aanvragen? Staat iemand op uw adres ingeschreven maar woont die persoon er niet (meer)? Dan kunt u een adresonderzoek aanvragen. De gemeente controleert dan of iemand op het adres woont dat in de Basisregistratie Personen (BRP) staat.
Door adresonderzoek verhoogt de overheid de kwaliteit van adresgegevens in de BRP. Daarvoor werken overheden samen. De overheid onderzoekt niet alle adressen, alleen die waarover twijfels bestaan bij (meerdere) overheidsorganisaties.
Hoe het adresonderzoek werkt
De gemeente stuurt eerst een brief aan de persoon die er niet woont. In de brief staat dat de gemeente de persoon gaat uitschrijven op het adres. De persoon krijgt de kans om alsnog de verhuizing door te geven. Of om aan te geven dat hij of zij nog wel op het adres woont.
de gemeente kan alleen een onderzoek doen, als iemand niet meer op het adres woont waar hij staat ingeschreven volgens de Basisregistratie Personen (BRP); een onderzoek duurt gemiddeld 3 maanden; aan een adresonderzoek zijn geen kosten verbonden.
Je kan je partner laten schrappen. Je moet bij de gemeente een verklaring afleggen dat je ex-partner niet meer op je adres woont. De gemeente start een onderzoek voor ze je ex-partner schrapt.
Nee, dat is niet mogelijk. Het is wel mogelijk om de gemeente te verzoeken om een adresonderzoek te starten. De gemeente kan controleren waar de persoon daadwerkelijk woont of ingeschreven is.
Alleen als u geen woonadres heeft, of als u verblijft in een instelling, kunt u zich door uw gemeente laten inschrijven op een briefadres (postadres).
Als de nieuwe bewoner uw toeslagpartner wordt, telt zijn inkomen mee voor al uw toeslagen. Voor de huurtoeslag werkt het anders: als de nieuwe bewoner niet uw toeslagpartner is, wordt deze uw medebewoner. Het inkomen van de medebewoner telt dan mee voor de huurtoeslag.
Iemand komt bij u wonen.
U moet toestemming geven voordat iemand zich kan inschrijven op uw adres.
Als uw ex-partner zich nog steeds niet wil uitschrijven, kunt u contact opnemen met de gemeente. De gemeente kan namelijk een adresonderzoek uitvoeren. Dit is een onderzoek waarbij de gemeente uit gaat zoeken of degene die op uw adres staat ingeschreven daar ook daadwerkelijk woont.
Komt u langer dan 4 maanden in Nederland wonen, dan moet u zich als ingezetene laten inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP).
U hebt geen recht op financiële ondersteuning van de overheid, zoals huurtoeslag, studiefinanciering of een uitkering. U kunt geen parkeervergunning krijgen. U mag niet stemmen. Bij een ramp of noodsituatie kunnen hulpdiensten zoals de politie of de brandweer niet vaststellen of u op een bepaald adres woont of niet.
Tijdens een adresonderzoek controleren we of u nog steeds woont op het adres waar u ingeschreven staat. Daarvoor zoeken we contact met u. Als we u hebben bereikt, vragen we u om alsnog uw verhuizing door te geven. Of om informatie op te sturen waaruit blijkt dat uw inschrijving klopt.
Ja, dat kan. Sommige zaken kan iemand anders voor u regelen. Bijvoorbeeld als u zelf niet naar het Stadsloket kunt komen, of als u wilt dat iemand anders het voor u doet. Hiervoor moet u een machtiging afgeven.
Van inwoning en kamerverhuur is sprake als u zelf in de woning woont en u laat iemand bij u in de woning wonen. Dit kan bijvoorbeeld uw partner, een vriend, kennis of familielid zijn. Een medebewoner of inwoner heeft geen wettelijke rechten als het gaat om verblijf in de woning.
Iedereen die rechtmatig in Nederland verblijft, moet zich inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP). Woon je niet meer op je oude adres of ben je langer dan acht maanden niet in Nederland? Dan word je uitgeschreven uit de BRP. Als je geen vast woonadres hebt, kan een briefadres uitkomst bieden.
Als u geen vast woonadres hebt, kunt u een briefadres aanvragen. Op dat adres ontvangt u uw post. De inschrijving heeft geen gevolgen voor eventuele uitkeringen, gemeentebelasting, huur- of zorgtoeslag.
Bij de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA) moet altijd bekend zijn wat je huidige woonadres is, je moet dit binnen 5 dagen na de verhuizing melden. Dus ook als je tijdelijk ergens anders woont, moet je je op dit adres aanmelden bij de GBA.
Zonder briefadres is het lastig om een uitkering of zorgverzekering te krijgen. Maar gemeenten weigeren daklozen regelmatig zo'n briefadres: hun aanvraag ervoor wordt vaak afgewezen. Dat betekent dat daklozen, die toch al kwetsbaar zijn, zonder inkomen en zorg komen te zitten.
Adresonderzoek aanvragen
U kunt het adresonderzoek online aanvragen. De gemeente gaat dan uitzoeken waar deze persoon is gebleven, en past de basisregistratie personen (BRP) aan. Het onderzoek kan tot 14 weken duren.
Je kunt wel een verzoek tot uitschrijving doen bij de Gemeente, maar dan zal de Gemeente zelf toch een onderzoek instellen en/of papieren willen zien (bijv. opzegging medehuurderschap huurcontract). Als je vriendin nog in de woning woont, kun je haar sowieso zelf niet uitschrijven.
In theorie is zoiets niet mogelijk, want het domicilie is de woonplaats, en is er een verschil tussen iemands woonplaats en zijn verblijfplaats. Een woonplaats (of domicilie) is volgens de wet de plaats waar iemand zijn hoofdverblijfplaats heeft en waar hij is ingeschreven in het bevolkingsregister.
Je mag niet zomaar je partner uit de woning zetten als de woning van jullie beiden is. Bij een echtscheiding moeten er afspraken gemaakt worden over de verdeling van de woning. Dit kan betekenen dat één van jullie beiden de woning overneemt of dat de woning verkocht wordt.