Een eigen bijdrage is een bedrag wat de werkgever vraagt voor het privégebruik van je auto. De hoogte van dit bedrag spreek je met je werkgever af. Dit klinkt misschien als dubbel betalen, maar je werkgever kan je eigen bijdrage onder bepaalde voorwaarden weer van de bijtelling aftrekken.
Het omvat de kosten die niet worden gedekt door de werkgever en die worden toegeschreven aan de werknemer. Dit kan bijvoorbeeld het aankoopbedrag of de leasekosten voor een bepaald deel van de auto, verzekeringen of onderhoudskosten zijn. De eigen bijdrage is niet hetzelfde als de bijtelling.
Aan werknemers die een leaseauto hebben kan door de werkgever een eigen bijdrage in rekening gebracht worden voor het privégebruik van de leaseauto. De eigen bijdrage is niet hetzelfde als bijtelling, dit is namelijk het bedrag dat de fiscus rekent in verband met het privégebruik van de auto.
Een eigen bijdrage voor het privégebruik van een leaseauto kan fiscaal aftrekbaar zijn. Een eigen bijdrage is bijvoorbeeld een vast bedrag per maand of een vast bedrag per gereden privékilometer. Het is belangrijk dat het gaat om een bijdrage 'voor privégebruik'.
Is de eigen bijdrage verplicht? Het is voor de werkgever niet verplicht om een eigen bijdrage te rekenen. Je kunt zelf bepalen of je een bedrag in rekening wil brengen voor privé kilometers of niet.
Misschien verkoop je je eigen auto, omdat je die niet meer nodig hebt. Of denk eens aan de kosten die je bespaart aan onderhoud, reparties en brandstof. Je werkgever kan je daarom vragen om een eigen bijdrage te betalen. Dit wordt van je bruto salaris afgetrokken.
Bijtelling wordt bij het brutosalaris opgeteld, omdat de Belastingdienst dit bedrag ziet als 'loon in natura'. Op het loonstrookje staat meestal 'Privégebruik auto', met daarbij het desbetreffende bedrag. Waar staat bijtelling voor? Bijtelling staat voor de fiscale kosten van het privégebruik van een zakelijke auto.
Voorbeeld: Jouw leaseauto heeft een cataloguswaarde van € 25.000, een bijtelling van 22% en je hebt een eigen bijdrage van € 1.200 per jaar. De fiscale bijtelling bedraagt dan: 22% van € 25.000 - € 1.200 = € 4.300 bijtelling per jaar.
Het privégebruik van een zakelijke leaseauto geldt als loon in natura. Via de bijtelling betaal je hier belasting over. Er zijn in 2022 twee tarieven voor de bijtelling: 22% en 16%. De lagere bijtelling van 16% geldt alleen voor auto's zonder CO2-uitstoot, zoals volledig elektrische auto's of waterstofauto's.
Eigenlijk alle kosten die je maakt voor je leaseauto zijn fiscaal aftrekbaar. Het voordeel hiervan is dat je je belastbare winst verlaagt. Hierdoor betaal je uiteindelijk minder belasting.
De wettelijke eigen bijdrage is 25% van de kosten. In dit geval betaalt u zelf 25% van € 1200 = € 300. Van het bedrag dat overblijft (€ 900), betaalt u de eerste € 385 zelf. Dat is het verplichte eigen risico.
De overheid heeft bepaald dat sommige zorgkosten niet volledig vergoed worden door de zorgverzekering. De verzekerde betaalt een deel van de ziektekosten dan zelf via een eigen bijdrage. De eigen bijdrage kan in de vorm zijn van een percentage of een vast bedrag.
Voor de lage eigen bijdrage rekent het CAK met een percentage van uw inkomen en een deel van uw vermogen (de vermogensinkomensbijtelling). Het meetellende percentage voor de lage eigen bijdrage is 10%.
Eigen risico is voor iedereen
In 2023 is dit de hoogte van het verplicht eigen risico € 385,-. Je kunt er voor kiezen je eigen risico te verhogen met het vrijwillig eigen risico. Dit gaat in stappen van € 100,- tot maximaal € 500,-. Dit komt dus bovenop de € 385,- verplicht eigen risico.
De eigen bijdrage is niet aftrekbaar. Het bedrag dat u daarnaast nog extra uitgaf aan hulp of ondersteuning is wel aftrekbaar, als extra gezinshulp. Daarbij geldt een drempel, afhankelijk van uw inkomen.
En hebt u een (bestel)auto van uw werkgever die u ook privé gebruikt? Dan geldt de regeling 'Privégebruik auto van de werkgever'. Dat betekent dat uw werkgever een bedrag bij uw loon moet tellen, omdat u voordeel hebt van dit privégebruik. Dat bedrag is de zogenoemde bijtelling.
Van bruto naar netto bijtelling.
Voor de bijtelling worden dezelfde belastingtarieven gehanteerd als voor je loon. Als je in de eerste schijf valt en dus 37,10% belasting betaalt, komt dat neer op een netto bijtelling van € 6.600 x 0,3710 = € 2.448,60 per jaar. Dat is € 204,05 per maand.
Waar staat bijtelling op de loonstrook? Op je loonstrook of salarisstrook staat meestal 'Privégebruik auto' met het bijhorende bijtellingsbedrag. Omdat de Belastingdienst het rijden van een auto van de zaak ziet als loon in natura wordt de bijtelling bij je brutosalaris opgeteld.
Je gaat dan bijtelling betalen omdat de fiscus de kilometers die je rijdt ziet als een vorm van inkomen. Hierover moet je dus belasting betalen. Dat werkt zo: een bepaald percentage van de cataloguswaarde van het voertuig wordt bij je belastbare inkomen opgeteld. Hierdoor betaal je meer belasting.
Dus, ben je werknemer en gebruik je de auto ook privé? Dan is het voordeliger om te kiezen voor een auto van de werkgever in plaats van de auto in privé aanschaffen. Dit geldt voor een DGA. Na een jaar of 3 kan het fiscaal voordeliger zijn om de auto privé over te nemen, deze mogelijkheid is er voor de DGA.
Bij privégebruik van een leaseauto (meer dan 500 kilometer per jaar) moet er bijtelling betaald worden. In veel gevallen is dit 22 procent van de catalogusprijs van de auto. Bij milieuvriendelijke auto's kan sprake zijn van een lagere bijtelling (4%).
Uit het mobiliteitsonderzoek van VZR - Wat beweegt de zakelijke rijder - is de hoogte van de eigen bijdrage gemiddeld €120, in 2021 was dit nog €117. Ruim de helft (60 %) betaald geen eigen bijdrage. 18% betaald altijd een eigen bijdrage, 19% betaald een eigen bijdrage omdat de auto boven norm is.
De bijtelling kun je berekenen door het bijtellingspercentage van jouw auto te vermenigvuldigen met de cataloguswaarde. Stel: de cataloguswaarde van jouw auto is € 20.000. De bijtelling is 22%, dus 0,22 x 20.000 = € 4.400 bijtelling per jaar. Dit komt neer op € 4.400 : 12 = € 366,67 per maand.