De gemeente geeft uw verhuizing door aan alle instanties die deze gegevens nodig hebben voor de uitvoering van hun wettelijke taak. Denk daarbij aan de Belastingdienst, de politie, de brandweer en ziekenhuizen.
Overheidsinstanties die uw adres nodig hebben om hun werk te kunnen uitvoeren, krijgen automatisch bericht van uw verhuizing als u zich bij uw gemeente inschrijft. Er zijn echter ook bedrijven die uw adreswijziging nodig hebben om u van service te voorzien.
Gratis verhuisservice van PostNL
Denk hierbij aan bijvoorbeeld internetproviders, verzekeringsmaatschappijen, maar ook huisartsen en kinderdagverblijven. Je kunt de door jou gewenste bedrijven en instanties aanklikken in hun online tool en zo wordt jouw adreswijziging automatisch voor je doorgegeven.
Je kunt de adreswijziging aan je gemeente op meerdere manieren doorgeven. Het is mogelijk om op het gemeentehuis een afspraak te maken om langs te gaan en de wijziging door te geven. Een andere mogelijkheid is om het schriftelijk te doen of via de online omgeving van de gemeente.
Hoelang duurt het
De gemeente verwerkt uw verhuizing binnen 3 weken.
Je kan je adreswijziging doorgeven bij de gemeente, bedrijven waar je een contract mee hebt. Maar denk ook aan je werkgever, verenigingen en natuurlijk je vrienden en familie. Het is verplicht om je adreswijziging door te geven bij de overheid.
Toezicht op postbezorging
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) houdt toezicht op de naleving van de Postwet 2009. Dat geldt voor alle postvervoerbedrijven die actief zijn op de postmarkt. De ACM controleert bijvoorbeeld of postvervoerders het briefgeheim naleven. En of zij een klachtenregeling hebben.
De gemeente geeft uw verhuizing door aan alle instanties die deze gegevens nodig hebben voor de uitvoering van hun wettelijke taak. Denk daarbij aan de Belastingdienst, de politie, de brandweer en ziekenhuizen.
U kunt uw verhuizing persoonlijk of schriftelijk doorgeven aan de gemeente waar u gaat wonen. De gemeente past uw adres daarna aan in de Basisregistratie Personen (BRP). Een verhuizing kunt u soms ook digitaal doorgeven.
Belastingorganisaties krijgen persoonsgegevens uit de Basisregistratie Personen (BRP). De Belastingdienst bijvoorbeeld krijgt deze voor de inning van inkomstenbelasting, loonbelasting en btw. Ook voor de uitbetaling van toeslagen, zoals huurtoeslag en zorgtoeslag, heeft de Belastingdienst persoonsgegevens nodig.
U kunt via MijnOverheid.nl controleren met welke gegevens u staat ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP).
Er worden voortdurend controles uitgevoerd, ook met honden, maar PostNL mag de pakketjes zelf niet openen. Daarvoor werken de postbedrijven samen met politie en justitie. En dat kost veel tijd, ondervindt officier van justitie Neeltje Keeris regelmatig.
We bewaren je pakket 7 dagen voor je op een PostNL-punt. Daarna sturen we het terug naar de afzender.
Niemand thuis bij het bezorgen van je pakket? Dan geven we het af bij de buren of bij een PostNL-punt. Met de track & trace-code zie je waar je het pakket kunt ophalen.
Online doorgeven
U kunt uw adreswijziging online regelen. U heeft de volgende gegevens nodig: Uw DigiD inloggegevens. Een bewijs van uw nieuwe adres, zoals een koop- of huurcontract met handtekening.
Je post door laten sturen door PostNL kost €5,90 voor 2 weken. Gebruik je de service langer, dan wordt de prijs per week lager. Zo betaal je voor een half jaar €1,70 per week.
- Zet met pen een kruis door de adresgegevens. - Schrijf op de envelop (of kaart) 'Bewoner verhuisd – Retour afzender'. - Stop de post in een oranje brievenbus of geef deze af op een PostNL-punt (een postzegel is niet nodig). - PostNL stuurt alle zendingen retour naar de afzender.
Als u uw verhuizing niet op tijd doorgeeft, kunt u een boete krijgen. Dit kan ook gebeuren als u een valse aangifte doet. Of als u geen informatie doorgeeft waarmee de gemeente uw persoonsgegevens bijhoudt. Ook als iemand ten onrechte op uw adres staat ingeschreven, kunt u een boete krijgen.
Zelf controleren
Op MijnOverheid.nl kunt u zien dat uw verhuizing is verwerkt en dat u bent ingeschreven op uw nieuwe adres. Heeft u de verhuizing persoonlijk aan de balie doorgegeven, dan ontvangt u een brief op uw nieuwe woonadres.
Ik ga verhuizen - moet ik iets aan jullie doorgeven? Uw nieuwe adres hoeft u niet aan ons door te geven. Dat krijgen we van uw gemeente. Dus uw adreswijziging geeft u alléén aan de gemeente door.
Kan ik een overzicht krijgen van instanties die mijn persoonsgegevens hebben opgevraagd? Ja, dat kan. De gemeente kan u een overzicht leveren van instanties die uw gegevens in de Basisregistratie Personen (BRP) hebben geraadpleegd.
Hoe het adresonderzoek werkt
De gemeente stuurt eerst een brief aan de persoon die er niet woont. In de brief staat dat de gemeente de persoon gaat uitschrijven op het adres. De persoon krijgt de kans om alsnog de verhuizing door te geven. Of om aan te geven dat hij of zij nog wel op het adres woont.