De doelgroep is vooral vrouwen en mannen tussen de 14 en de 30. Hun kledingstijl is erg hip en trekt dan ook veel jongeren en jongvolwassenen aan. Tuurlijk kopen ook wel mensen boven die leeftijd kleding bij de ZARA, maar er zijn vooral mensen tussen de 14 en de 30 bij de ZARA te vinden.
Deze groep bestaat voornamelijk uit jonge mensen, tussen 18-25 jaar oud. Ze zoeken een gevoel van bevestiging bij hun aankoopbeslissingen en worden gemakkelijk beïnvloed door de massamedia, social media en mensen om hen heen.
De strategie van Zara baseert zich op het zogenoemde fast-fashion concept. Het snel creëren van nieuwe mode en zo snel mogelijk in de winkels te hangen. Op jaarbasis brengt Zara om en nabij de 16.000 nieuwe designs op de markt. In 1980 werd in Porto, Portugal de eerste vestiging buiten Spanje geopend.
Er zijn geen billboards of commercials van Zara. In plaats daarvan promoot Inditex het merk via de winkels. Het koopt gebouwen op A-locaties en richt de winkels vervolgens in met een sfeer van luxe.”
Zara richt zich heel erg op exclusiviteit en aanzien. Zara zorgt heel erg voor de beleving in de winkel zelf. De collectie is heel wisselend waardoor ze in elke winkel andere kledingstukken hebben hangen. Het aanbod wisselt dagelijks waardoor je altijd een nieuwe beleving krijgt wanneer je de winkel binnen loopt.
We like to know what people want because we like to get it right. We've got experience in taking fashion to the streets because the most important streets of the biggest cities is precisely where you will find Zara stores. We want to reach everyone and achieve all our goals.
Zara is een merk onderdeel van het winkelimperium Inditex. Zara is de leider merk in wat is gedefinieerd als 'fast fashion'. Met bijna €20 miljard omzet in 2021 (bestaande uit Zara Home) en een geïntegreerde winkelformule met snelle verkoopcycli.
Wie weer een nieuwe broek of een nieuwe schoenen bij de Spaanse kledingketen Zara wil kopen, kan zich beter even achter de oren krabben. Het bedrijf is namelijk – wederom – in opspraak gekomen vanwege slavernij en kinderarbeid.
Zara is een van de grootste bedrijven binnen de internationale modewereld. Het is onderdeel van Inditex, een van de grootste distributiegroepen ter wereld.
Het Spaanse Zara is uitgegroeid tot een van de grootste modebedrijven ter wereld met een minimaal marketing- en advertentiebudget. Het heeft wel 35 miljoen volgers op Instagram en ontwerpers maken slim gebruik van de feedback van klanten.
Join Life label
Zo gebruikt het milieuvriendelijke materialen voor de kledingcollecties en wordt er gebruik gemaakt van gerecycled verpakkingsmateriaal. Daarnaast introduceerde het modebedrijf Zara's duurzame Join Life collectie, waarbij producten zijn gemaakt van hergebruikte materialen, Tencel en biologisch katoen.
Een zwartgekleurd vierkant in het Zara-etiket? Dan valt het kledingstuk op maat. Een driehoekje duidt op een stuk dat eerder klein tailleert, terwijl een cirkel zou aangeven dat je een ruim model vast hebt.
Zara genereerde € 19.58 miljard in inkomsten in 2021, vergeleken met € 14.23 miljard in 2020 en € 19.56 miljard in 2019. Zara is de belangrijkste merk van de Inditex rijk, gemaakt door de Spaanse miljardair Amancio Ortega.
In april 2022 opende Zara nog haar grootste winkel ter wereld in Madrid.
Inditex koopt graag oude gebouwen, kloosters, theaters of militaire barakken op om ze om te bouwen tot winkels. In grote steden zitten Zara-winkels in de duurste straten zoals Fifth Avenue in New York, de Via Condotti in Rome, de Champs-Elysées in Parijs en de Amsterdamse Kalverstraat.
Het probleem was echter dat een bar in dezelfde wijk als de kledingwinkel al de naam 'Zorba' in gebruik had waarop aan Amancio Ortega gevraagd werd om zijn naam te veranderen. Om problemen te voorkomen werd gezocht naar een andere naam door wat te spelen met de letters waarna 'Zara' ontstond als winkelnaam.
Zara is een groot kledingketen en bestaat al sinds 1975. De kledingketen verkoopt wereldwijd kleding en accessoires en is opgericht door Spanjaard Amancio Ortega Gaona. De Zara verkoopt mannen-, vrouwen- en kinderkleding. Inmiddels is Zara uitgegroeid tot één van de grootste modebedrijven ter wereld.
Zara's groene plannen
De keten wil alleen maar groene energie gebruiken voor het verlichten van hun winkels, er zullen geen gevaarlijke chemicaliën of single-use plastics voor de verpakking worden gebruikt én in elke winkel komen er donatiebakken waarin je oude kledingstukken kunt achterlaten.
Zara is een Spaanse kledingketen die in 1975 werd opgericht. Nu is het een onderdeel van de Spaanse beursgenoteerde modegigant Inditex. Het concern verkoopt wereldwijd via 2000 winkels in 88 landen kleding en modeaccessoires.
De Spaanse modegigant is één van de grootste en populairste kledingmerken ter wereld. Zara is goedkoop, trendy en al vanaf het begin zó slim en 'fast' dat het een belangrijke rol heeft gespeeld in de race to the bottom van het huidige modesysteem.
Zara laat Syrische kindvluchtelingen werken in Turkse kledingfabrieken. Ja, in Turkije. Ik check altijd de made in-labels in kleding. Bij made in Bangladesh denk ik aan Rana Plaza, de kledingfabriek die op 24 april 2013 instortte.
Zara is afgeleid van Zahra. Zahra is een Arabische meisjesnaam, die vermoedelijk 'bloeiende bloem' of 'stralend, wit' betekent. Ook zou de naam verwant kunnen zijn aan Sara, een Hebreeuwse naam met de betekenis 'vorstin'.
WE WERKEN AAN EEN CIRCULAIR ECONOMISCH MODEL WAARBIJ WE DE LEVENSDUUR VAN ONZE PRODUCTEN KUNNEN VERLENGEN VIA REPARATIEPROGRAMMA'S, WEDERVERKOOP EN DONATIE VAN GEBRUIKTE KLEDING. HET NAKOMEN VAN ONZE DUURZAAMHEIDSBELOFTES IS EEN UITDAGING DIE WE NIET ALLEEN KUNNEN AANPAKKEN.
Zowel de nettowinst als de omzet steeg met tientallen procenten ten opzichte van coronajaar 2021. De winst van het Spaanse concern steeg met 27 procent naar 4,1 miljard euro. De omzet kwam op 32,6 miljard uit, een toename van 17,5 procent.