Door verhoging van de maximum bromfietssnelheid op de rijbaan kunnen bromfietsers als meer gelijkwaardige weggebruikers meerijden met het autoverkeer. Hierdoor neemt de kans op onveilige situaties tussen bromfietsers en automobilisten af.
Snelheid en de Nederlandse wet
In het land van fabricage/herkomst zijn de regels vaak anders en rijden deze scooters origineel een stuk sneller. Om ze toe te laten op de openbare weg in Nederland moeten er aanpassingen worden gedaan waardoor de scooter dus 'begrensd' wordt.
Jij mag dus niet harder dan 30 km/uur kunnen rijden. De boete is dan voor 15 kilometer te hard: € 90. Maar als op de rollerbank het ding ook de door jou aangegeven 50 km/uur haalt, dan geldt de boete voor 20 kilometer te hard en dat bedraagt: € 210.
Met je bromfiets krijg je een bekeuring als deze 51 kilometer per uur (of nog sneller) kan rijden. Gaat je bromfiets sneller dan 66 kilometer per uur? Dan kan je kentekenbewijs ingevorderd worden. Ook maakt de politie een WOK-melding aan als je brom-/snorfiets is opgevoerd-melding.
Wettelijk gezien mag een snorscooter niet harder rijden dan 25 kilometer per uur. Er wordt bij snelheidsmetingen altijd rekening gehouden met een afwijking van 3 kilometer per uur. Dit betekent dat 28 kilometer per uur officieel het uiterste limiet is voor een snorscooter.
Sinds 1 januari 2023 is het verplicht om een goedgekeurde helm te dragen op een snorfiets. Door een helm te dragen vermindert u de kans op (ernstig) hoofdletsel bij een ongeval. Alle snorfietsers en hun passagiers moeten een helm dragen. Er zijn geen uitzonderingen op de helmplicht mogelijk.
Met je bromfiets krijg je een bekeuring als deze 51 kilometer per uur (of nog sneller) kan rijden. Gaat je bromfiets sneller dan 66 kilometer per uur? Dan kan je kentekenbewijs ingevorderd worden. Ook maakt de politie een WOK-melding aan als je brom-/snorfiets is opgevoerd-melding.
Overschrijding van de max.
t/m 10 km/u: €65 + Wok status* 11 t/m 15 km/u: €130 + Wok status.
De politie mag bromfietsen in beslag nemen. Dat gebeurt als je drie keer binnen twee jaar tijd wordt staande gehouden en je bromfiets dan telkens tenminste 15 kilometer te hard gaat op de rollerbank. Je bent dan definitief je bromfiets kwijt.
Dus een bromfiets kan een wok melding krijgen vanaf 56 km en een snorfiets vanaf 35 km. Echter geld de rollerbank marge van 5km alleen als de snelheid van de scooter word gemeten op de rollerbank.
Op de rijbaan is de maximumsnelheid 45 kilometer per uur. Op het fiets/bromfietspad buiten de bebouwde kom is de maximumsnelheid 40 kilometer per uur. Op het fiets/bromfietspad binnen de bebouwde kom is de maximumsnelheid 30 kilometer per uur.
Met een bromfiets mag je harder (45 km per uur) rijden dan met een snorfiets (25 km per uur). Ook de kentekenplaat van een snorfiets en een bromfiets verschillen: de bromfiets heeft een gele kentekenplaat met zwarte letters en cijfers, de snorfiets een blauwe kentekenplaat met witte letters en cijfers.
Met een meetcorrectie van 5km/u erbij mag je bromfiets maximaal 50 km/u halen tijdens de test. Je krijgt dan eerst alleen een boete. Maar geeft de meting aan dat je scooter of brommer sneller kan dan de maximale constructiesnelheid plus 15 km/u, dan kan ook de scooter in beslag worden genomen.
Nee. Het is verboden om je bromfiets op te voeren. Als je je scooter hebt opgevoerd, loop je het risico om een boete te krijgen van de politie. In het ergste geval kan zelfs je rijbewijs worden ingenomen.
scoot op de rollenbank, erop zitten btj gassen, erbij gaan staan (een been aan elke kant dan), gassen, weer gaan zitten en vol gas. Als je scoot dan flink veel toeren maakt als ze erbij staan, terwijl je scoot erg weinig toeren maakt zittend, weten ze dat je n (toeren)begrenser heb...
Voordeel van opvoeren:
In principe worden alle scooter gebouwd voor een hogere snelheid dan in Nederland is toegestaan. Technisch kunnen ze dit dus prima aan en loop je geen extra risico op defecten, in de meeste gevallen gaat je scooter zelfs zuiniger en prettiger rijden.
De politie mag bromfietsen in beslag nemen. Dat gebeurt als je drie keer binnen twee jaar tijd wordt staande gehouden en je bromfiets dan telkens tenminste 15 kilometer te hard gaat op de rollerbank. Je bent dan definitief je bromfiets kwijt.
Overschrijding van de max.
11 t/m 15 km/u: €120 + Wok status. Meer dan 15 km/u: €250 + Wok status.
Redenen voor invordering rijbewijs
U weigert mee te werken aan een alcoholonderzoek (blaastest of bloedonderzoek). U rijdt 50 kilometer per uur of meer te hard. Op de bromfiets geldt dit bij 30 kilometer per uur of meer te hard rijden. U vertoont gevaarlijk rijgedrag.
Moderne wagens doen het een stuk beter
De afwijking aan 50 km/u daalde tot 1 à 4 km/u. Bij 70 km/u is het toch nog steeds 3 tot 6 km/u. Bij 120 km/u daalt de afwijking naar 4 tot 8 km/u. Betere cijfers maar toch is het nog altijd frappant dat moderne wagens zo'n afwijking kunnen hebben op de teller.
Agenten mogen jou niet op de rollerbank zetten als je niet rijdt! Als ze jou staande houden als je aan het rijden bent ben je verplicht om mee te werken, maar zodra jij je motor uitzet en afgestapt ben niet meer.
Hoe hard mag een 45 scooter op de rollenbank? Bij welke snelheid een WOK status – Een snorscooter mag niet harder kunnen dan 25 km/u. Aangezien er een afwijking mag zijn in de constructiesnelheid is er een marge van 4 km/u. De snorscooter mag dus 29 km/u rijden op de rollerbank.
Een 70 met 50 kop haalt met een 16mm carbje met gemak de 70km en als je wat meer tijd hebt ook makkelijk de 80.
Wanneer scooters uit de fabriek komen zitten ze vast aan bepaalde reguleringen – of anders gezegd: eisen – en zijn ze begrensd tot een bepaalde (maximale) snelheid. Door zogezegd een ECU te plaatsen kan ervoor gezorgd worden dat de scooter 10 of 20 km/h sneller wordt. En dit biedt diverse voordelen.
Scooterrijders, jullie horen er helaas niet bij
Dan vis je naast het net met Google Maps. De app kan namelijk geen scooter-routes voor je uitstippelen.