Uit de literatuur blijkt dat een werkomgeving aantrekkelijker is naarmate de wensen en mogelijkheden en functie-eisen van medewerkers beter op elkaar aansluiten. Dat zorgt ervoor dat medewerkers plezier hebben in het werk en kunnen presteren20.
' Authentiek en onderscheidend. Dat is wat bedrijven vandaag de dag moeten zijn, willen ze medewerkers voor zich kunnen winnen. Het is voor een aantrekkelijke werkgever die zich onderscheidt van z'n concurrenten tenslotte eenvoudiger om schaars talent aan zich te binden, dan bedrijven die opgaan in de massa.
Als jij een open en eerlijke uitstraling hebt naar de buitenwereld, word je een aantrekkelijke werkgever. Jij en je medewerkers weten waarschijnlijk wel wat jullie visie, missie en kernwaarden zijn.
Aantrekkelijk werkgeverschap wordt ook wel gedefinieerd als de sleutel tot het verkrijgen en behouden van een unieke en onderscheidende voorkeurspositie bij zowel huidige als potentiële medewerkers. Het helpt organisaties om nieuw talent aan te trekken en huidige talenten te behouden.
U houdt als werkgever elke maand loonheffing in op het salaris van uw werknemers. U betaalt ook de premies voor de werknemersverzekeringen WW, WAO en WIA.
Welke kwaliteiten heeft een goede werknemer? Een goede werknemer komt beloftes na, is communicatief sterk, is fijn in de omgang, heeft een enthousiaste houding, helpt anderen, is recht door zee, weet van aanpakken, heeft een ondernemende instelling, leert van fouten en is bestand tegen verandering.
Ergens bijhoren. De eerste is de behoefte om ergens bij te horen. Een goede samenwerking, zowel tussen collega's als met hun leidinggevende is voor veel mensen dan ook een reden om met plezier naar het werk te gaan. Onderdeel zijn van een team of een bepaalde organisatie maakt dat we verwantschap ervaren.
Werkgevers verwachten dat in de toekomst naast hard skills zoals vaktechnische kennis (33%) en digitale vaardigheden (31%), ook soft skills als probleemoplossend vermogen (30%), communicatieve vaardigheden (30%), aanpassingsvermogen (29%), klantgerichtheid (28%) en samenwerken (27%) belangrijker worden.
Geef een korte bedrijfsvoorstelling
Leg in enkele zinnen uit wat je bedrijf doet, wat jullie sterke punten zijn, welke waarden je belangrijk vindt en waar je gevestigd bent. Beschrijf eventueel ook waarom je iemand zoekt. Is het bijvoorbeeld door de groei van je bedrijf of om nog betere kwaliteit af te leveren?
Kernwaarden zijn de belangrijkste waarden binnen een bedrijf. Het zijn eigenschappen of drijfveren die laten zien waar het bedrijf voor staat. Een bedrijf heeft bij voorkeur drie tot vijf heldere kernwaarden die de bedrijfscultuur in een keer duidelijk maken. Bijvoorbeeld: wij zijn nuchter, daadkrachtig en zorgvuldig.
Onderzoek wat je concurrenten uniek maakt
Kijk op de websites van je concurrenten en ontdek welke verschillen er zijn met je eigen bedrijf. Ook een goede is om de Social Media tijdlijnen van je concurrenten in de gaten te houden. Spelen zij in op dezelfde onderwerpen als jij?
Advocaat: 64% Verpleegkundige: 62% Architect: 62% Medewerker kinderopvang en jongerenwerker: 60%
De eerste plaats is geen verrassing: CEO's verdienen gemiddeld 9.018 euro. Na de grote baas volgen de managers. Een ICT-manager doet het voor 6.863 euro. Een manager in de dienstverleningssector verdient 6.658 euro.
In 2019 is de eerste meting met de Waarde van Werk Monitor uitgevoerd. 'Uit die meting blijkt dat het grootste deel van de ondervraagden 'inhoudelijk leuk werk' en 'prettige collega's' noemt als belangrijkste factoren van waardevol werk.
Uit het 'What Workers Want 2022'-rapport van rekruteringsbureau Hays blijkt alvast dat werknemers unaniem weten wat ze willen: contact met collega's, een werkgever met een purpose, investeren in mentale gezondheid en tegelijkertijd niet terugkeren naar de oude manier van werken.
Op de vraag aan welke eigenschappen de ideale collega moet voldoen is de top 5 als volgt: betrouwbaar, behulpzaam, talentvol, vrolijk en aardig. Eigenschappen die veel minder vaak worden genoemd zijn: slim, zelfverzekerd en bescheiden. In de huidige samenwerking met collega's kunnen nog wel wat dingen verbeterd worden.
Collega - 9 definities - Encyclo.
De werkgeverslasten in 2023 liggen tussen de 20 en 36 procent van het brutoloon. Bij kleine werkgevers ligt dit percentage lager dan bij grote werkgevers.