Evalueren is toetsend, taakgericht; het gaat erom of de doelstellingen zijn gehaald. Reflecteren is ontwikkelingsgericht. Je leert jezelf te ontwikkelen vanuit opgedane ervaringen. Je kijkt specifiek naar je eigen bijdrage, en bekijkt of je achteraf gezien anders had kunnen handelen.
De STARR-methode is de meestgebruikte methode om te reflecteren op je eigen handelen, bijvoorbeeld in een reflectieverslag. STARR staat voor situatie, taak, actie, resultaat en reflectie. Als je de STARR-methode gebruikt, geef je antwoord op vragen over de situatie, taak, actie, het resultaat en de reflectie.
Het ervaren van een situatie. Het terugblikken op de ervaring. Het begrijpen van de belangrijkste aspecten van de ervaring.
Zelfreflecteren betekent dat je jezelf een spiegel voorhoudt om zo stil te staan bij hoe je bijvoorbeeld werkt, welke keuzes je daarbinnen maakt, welke vaardigheden je inzet en hoe dat voelt. Het draait bij reflectie altijd om jou.
Veelgestelde vragen over het ABCD-reflectiemodel
De ABCD-methode staat voor: Aanleiding: Wat is er gebeurd? Belangrijk: Wat was belangrijk voor je? Conclusie: Welke conclusie trok je over hoe te handelen?
Het is een kritische noot van jezelf op je voorgenomen en gerealiseerde onderzoek (de voor en na situatie). Het doel hiervan is om na te gaan wat je leerpunten zijn om beter te kunnen handelen in een toekomstige, soortgelijk situatie.
Om inzicht te krijgen in je leerproces, dien je regelmatig te reflecteren op je eigen functioneren. De methodiek van Korthagen komt goed van pas in situaties waarin gereflecteerd wordt op het eigen gedrag, de bekwaamheden of overtuigingen die het handelen sturen.
Door door te vragen middels de STARR-methode krijgt de recruiter een concrete situatie omschrijving. Op deze manier is het een stuk moeilijker een situatie mooier te maken dan het daadwerkelijk was. Het is een handvat om concrete situaties te analyseren en een beter beeld te krijgen van het handelen van de sollicitant.
Bij reflectie kijk je naar jouw rol in een situatie, hoe je daarmee omging en wat dat beïnvloedde. Je kunt jezelf vragen stellen als: 'Wat maakt dat ik dit op deze manier heb aangepakt?' en 'Welke overtuigingen speelden een rol?' Bevraag jezelf of anderen over wat je denkt, voelt en wilt.
Reflectie is een term uit de didactiek en omvat nadenken over concrete handelingen. Het is een gestructureerde manier om ervaringen te begrijpen en te analyseren en er betekenis aan te geven. Reflectie is het cognitieve proces waarbij ervaringen worden omgezet in betekenis.
Bij evalueren beoordeel je wat er goed of fout ging. Bij het reflecteren kijk je naar jezelf zonder te oordelen en stel je jezelf vragen die je vooruit helpen. Een voorbeeld: Als je een presentatie evalueert, dan stel je de vraag of de boodschap is overgekomen. En zo niet, waar het fout ging.
Met kritische reflectie wordt de stap gemaakt van eersteoredeobservaties naar tweedeordeobrvaties. Met kritische reflectie wordt inzicht gekregen in de overtuigingen en beweegredenen van belanghebbenden.
In een reflectieverslag laat je zien wat je van je ervaringen hebt geleerd en wat voor invloed dat heeft op je denken en handelen. Je bespreekt je sterke en zwakke eigenschappen en je eigen ontwikkeling. Voor veel opleidingen schrijf je regelmatig een reflectieverslag; meestal na een stage of voor een assessment.
versterkte reflectie. Dit is iets in overdreven woorden teruggeven aan je gesprekspartner.
Het acroniem ABCDE geeft de volgorde van diagnosticeren en handelen weer bij de patiënt met acute problematiek: Airway –Breathing – Circulation – Disability – Exposure.
De ABCD-methode biedt een aanpak voor sociaaleconomisch zwakkere wijken. ABCD wil daarbij alle buurtbewoners te betrekken, ongeacht leeftijd of herkomst. De methode richt zich expliciet op het betrekken van groepen buurtbewoners die onderling nog weinig contact hebben en normaalgesproken buitengesloten worden.
Wanneer je ervoor open staat om jezelf actief te veranderen, kan het reflectiemodel van Gibbs een mooie bijdrage leveren. Ook gebruiken coaches de cirkel om hun coachees bewust te maken van (ongewenst) gedrag en gaan zij gezamenlijk op zoek naar manieren waarop de coachee ook anders kan reageren op een situatie.
reflecteren, spiegelen, terugkaatsen, terugspiegelen, weerkaatsen, weerschijnen. bezinnen (ww) : beraden, nadenken, overdenken, overpeinzen, reflecteren.
Door kritisch te kijken en te reflecteren op jezelf, leer je van je eigen gedrag. Je kijkt wat goed ging en wat nog verbeterd kan worden en maakt zo stappen in je persoonlijke ontwikkeling. Je geeft jezelf tips voor je persoonlijke groei. Kortom het is een gerichte investering in je persoonlijke ontwikkeling.