Als u halverwege een jaar een nieuwe woning koopt, betaalt u in dat jaar nog geen ozb. Het is gebruikelijk dat de notaris bij transport van een woning de eigenaren OZB verrekent tussen de nieuwe en oude eigenaar. De nieuwe eigenaar betaalt dan de OZB voor het deel van het jaar dat hij eigenaar is van de woning.
Gemeentelijke belastingen
Soms verhuist de aanslag met u mee, bijvoorbeeld als u binnen dezelfde gemeente verhuist en het aantal personen in uw gezin niet verandert. U betaalt de aanslag dan helemaal. Het volgende jaar ontvangt u de aanslag op uw nieuwe adres.
Heeft u een (vakantie)huis of appartement in Nederland? Dan betaalt u jaarlijks onroerendezaakbelasting (OZB). Uw gemeente bepaalt het tarief. Huurders betalen geen OZB.
Meestal verrekent de notaris de kosten. Dus de nieuwe eigenaar betaalt u een bedrag dat overeenkomt met de OZB-aanslag voor de rest van het jaar. Dat geldt ook voor de eigenarenbelastingen van het waterschap.
Bent u op 1 januari gebruiker of huurder van een onroerende zaak die geen woning is, dan betaalt u het gebruikersdeel onroerendezaakbelasting. Het is dus mogelijk dat u twee aanslagen onroerendezaakbelasting betaalt, namelijk als eigenaar en als gebruiker van een niet-woning.
Als huurder hoef je geen onroerende zaakbelasting te betalen, omdat je zelf geen eigenaar van de woning bent. Vaak spreken mensen ook van de termen onroerend goed belasting of OZB belasting.
Gebruikt u een onroerende zaak zowel privé als voor uw onderneming? Dan mag u kiezen hoe u de onroerende zaak voor de btw aanmerkt. Het recht op aftrek van voor belasting bij onroerende zaken is namelijk afhankelijk van de bestemming die aan de zaak wordt gegeven en van hoe de zaak daadwerkelijk wordt gebruikt.
De aanslagen van deze heffingen worden betaald door degene die op 1 januari eigenaar van het desbetreffende registergoed is. Dat houdt in dat als het registergoed wordt overgedragen in de loop van het jaar, de verkoper eigenlijk de belastingen voor de koper heeft betaald.
De notaris verrekent alleen de eigenaarslasten van een woning. Gebruikerslasten (zoals afvalstoffenheffing, waterschapslasten (tarief ongebouwd) en verontreinigingsheffing worden door de notaris niet verrekend.
Geen belasting betalen na verkoop huis
In Nederland wordt er geen belasting geheven over de eventuele winst die u maakt met de verkoop van uw huis. Dit is iets wat overigens in andere landen van Europa wel het geval is. Zo gezien betaalt u dus geen belasting na verkoop huis.
Maar wie moet er betalen, de eigenaar of gebruiker? Dat is degene die het pand op 1 januari van het jaar bezit of gebruikt. Hoeveel ozb u moet betalen is afhankelijk van de WOZ-waarde van het pand. De gemeente stelt op basis van deze waarde een ozb-percentage vast.
Als u huurder van een woning bent, heeft u niets te maken met de onroerendezaakbelasting. Wel heeft u nog steeds voordeel bij het verlagen van de WOZ-waarde, omdat uw maximale huurprijs dan moet worden verlaagd. Zorg dus dat u, als huurder, ook tijdig uw gemeentelijke aanslag bij ons upload.
De ozb is alleen voor de woningbezitter, dus de verhuurder. Huurders hoeven deze belasting sinds 2006 niet meer te betalen. De rest van de belastingen mag de verhuurder allemaal doorberekenen aan de huurder. Het gaat om het rioolrecht, de afvalstoffenheffing, verontreiningsheffing en ingezetenenomslag.
Iedereen die in een bepaalde gemeente woont of gevestigd is, betaalt belasting. Je maakt namelijk dagelijks gebruik van een aantal gemeentelijke voorzieningen die geld kosten. Voor het betalen van deze voorzieningen ontvangt de gemeente voor het grootste gedeelte geld van het Rijk.
Als huiseigenaar moet u elk jaar Onroerendezaakbelasting (OZB) betalen aan uw gemeente. Hoeveel OZB u moet betalen hangt af van de WOZ-waarde van uw woning. Ook het OZB-tarief dat de gemeente hanteert heeft invloed op uw Onroerendezaakbelasting.
U betaalt voor één vervuilingseenheid voor zuiverings-en verontreinigingsheffing als u alleen woont. U betaalt voor drie vervuilingseenheden als u met twee of meer personen woont. GBLT bepaalt hoeveel mensen er bij u wonen met informatie van de gemeente.
De koper betaalt alleen de kosten die hij maakt voor de aankoop van uw woning. Zijn er kosten voor de verkoop van uw woning, dan moet u die natuurlijk zelf betalen. Denk aan de kosten voor het doorhalen van uw hypotheek of het aflossen van een krediet.
Het loont dus om notarissen te vergelijken. Voor het opmaken van de hypotheekakte vraagt een notaris meestal minimaal € 500 maar dit kan ook oplopen tot € 1.000 of meer. Voor de leveringsakte rekent de notaris ongeveer hetzelfde bedrag. Dus je bent al gauw € 1.000 tot € 2.000 hieraan kwijt.
Als eigenaar van een woonboot moet u de volgende belastingen betalen: roerenderuimtebelasting: voor eigenaren van woonboten, woonwagens of kiosken. De RRBE is de OZBE voor woonhuizen. afvalstoffenheffing: deze betaalt u aan de gemeente voor het ophalen en verwerken van huisvuil.
Gaat de notaris alle zakelijke lasten verrekenen? Nee, de notaris verrekent alleen de eigenarenlasten zoals de OZB, rioolheffing, waterschapslasten (tarief gebouwd) en eventuele wegenheffing.
Naast huur, energie, water en soms servicekosten betalen huurders ook lokale belastingen. Afvalstoffenheffing, waterschapsbelasting, en in een aantal gemeenten rioolheffing.
Wie op 1 januari van het jaar eigenaar of gebruiker is van het bedrijfspand, betaalt de ozb voor het hele jaar. Als u de ozb niet kunt betalen, dan kunt u in de meeste gemeenten een betalingsregeling afspreken of vragen of u de ozb niet hoeft te betalen (kwijtschelding).
Vermogen is de waarde van uw bezittingen min uw schulden. Wat u wel en niet als vermogen moet meetellen, is hetzelfde als bij uw belastingaangifte. Spaargeld, aandelen en een vakantiehuis in Nederland of het buitenland tellen bijvoorbeeld mee. Maar het huis waarin u woont en uw auto tellen níét mee als vermogen.
Vanaf 2039 is de Wet Hillen helemaal van tafel en betaal je dus ook weer mee wanneer je je huis (bijna) helemaal hebt afgelost. Het voordeel dat je ooit had, gaat van tafel. Dit betekent dat iedereen 0,6% over de WOZ-waarde van het koophuis op moet tellen bij het belastbaar inkomen.