Waterstof is een uiterst brandbaar gas. Het kan brand en/of een explosie veroorzaken wanneer het in aanraking komt met atmosferische lucht, zelfs al bij kleine hoeveelheden. De grens van een gevaarlijk niveau wat betreft de brandbaarheid (LEL) van waterstof is 4% volume (40.000 ppm).
Daarnaast ontsteekt waterstof ongeveer 15 keer makkelijker dan aardgas en is het explosief in lucht bij concentraties van 4 tot 74%. Bij aardgas is dat 5 tot 15%. Verder moet je er rekening mee houden dat waterstof met een nauwelijks zichtbare vlam brandt, wat lastig is als je het moet bestrijden.
De gevaren van waterstof. Als brandstof is waterstof zeer ontvlambaar en lekken leveren een ernstig brandgevaar op. Waterstofbranden verschillen echter duidelijk van branden met andere brandstoffen. Wanneer zwaardere brandstoffen en koolwaterstoffen, zoals benzine of diesel, lekken, slaan zij dicht bij de grond neer.
Waterstof is feitelijk niet gevaarlijker dan de huidige brandstoffen. We moeten er wel mee leren omgaan op basis van zijn eigenschappen, die sterk verschillen van die van de fossiele brandstoffen waar we nu mee omgaan. Waterstof is eerst en vooral niet giftig en vormt dus geen gevaar bij inademing.
Waterstof is brandbaar, maar uitsluitend na het in de juiste verhouding mengen met zuurstof en als er dan ook nog eens een vlam bij komt. Bovendien is waterstof een vluchtig gas; het stijgt met twintig meter per seconde.
Waterstof voor personenauto's heeft geen toekomst
Qua energierendement en de kosten van de energie is waterstof niet concurrerend met batterij-elektrisch rijden. Elektrisch rijden is efficiënter, goedkoper en beter beschikbaar.
Voor de productie van waterstof door elektrolyse is water nodig, gemiddeld ongeveer 9 liter per kilogram geproduceerde waterstof.
Ja, maar het zal niet meer hetzelfde functioneren. Waterstof heeft een derde van de energie-inhoud van aardgas bij gelijke druk, waardoor je driemaal zoveel waterstof moet transporteren en gebruiken om dezelfde hoeveelheid warmte of elektriciteit op te wekken.
Waterstof tanken
Van zichzelf is waterstof niet explosief. Het is wel brandbaar. Maar als waterstof uit de tank van een auto zou ontsnappen, is het risico op brand of op een explosie klein, en niet hoger dan bij benzine of bij LPG.
Gecomprimeerd gas
Waterstof kan fysiek opgeslagen worden als een (gecomprimeerd) gas, cryogene vloeistof of met behulp van andere materialen waaraan het tijdelijk gebonden kan worden. De eerste twee vormen, en met name gecomprimeerd gas, worden vandaag het meeste toegepast.
Waterstof is oneindig voorradig, geeft geen schadelijke emissies, kan worden gebruikt als brandstof of voor de opslag van energie. De grootste hobbel bij de waterstofeconomie is de opslag ervan.
Waterstof kan gemaakt worden uit aardgas door Steam Reforming, we krijgen dan grijze waterstof die flink vervuilend is. Voor het maken van 1 kg waterstof verdwijnt er 10 kg CO2 in de atmosfeer. Op 1 kg waterstof rijdt een Toyota Mirai of een Hyundai Nexo maximaal 100 km.
Als je waterstofgas verbrandt, ontstaat warmte en water.
U kunt zelf waterstof produceren door een waterstofgenerator aan te schaffen.
Productie waterstofgas
Om één kilogram waterstofgas te maken heb je ongeveer 50 kWh aan elektriciteit nodig. Daarnaast is er energie nodig om het geproduceerde gas onder hoge druk op te slaan. Grofweg kan je stellen dat er ongeveer 2x zoveel energie nodig is als dat er in 1 kg waterstofgas is opgeslagen.
Voor het maken van één waterstof molecuul (H2) is één water molecuul (H2O) nodig. Uit tabel 1 blijkt dat één water molecuul ongeveer negen keer zo zwaar is als één waterstof molecuul. Met andere woorden: voor 1 kg waterstof is in theorie ongeveer 9 kg water nodig, dus ongeveer 9 liter.
Op dit moment ligt de prijs van waterstof 20% tot 40% hoger dan die van aardgas.
Waterstof is heel effectief en en werkt op heel veel gebieden. Door dit goede gas in te ademen ervaar je meer energie, je immuunsysteem versterkt en je hebt een helderder gevoel in je hoofd, je lichaamsfuncties komen weer in balans. Het maakt je systeem sterk! Het regenereert en herstelt.
Een waterstof elektrische auto heeft een relatief grote actieradius. Op een kilo waterstof kan je gemiddeld 100 kilometer rijden. De Toyota Mirai heeft een tankinhoud van 5,6 kilo, omgerekend heeft de auto daarmee een actieradius van 650 kilometer.
Kun je waterstof zien? Nee, waterstof kan je niet zien, ook de vlam van waterstof is onzichtbaar, dus je kan het niet zien branden zoals bijvoorbeeld aardgas in een CV ketel. De enige manier om te detecteren of waterstof brand is met behulp van een infrarood sensor.
Waterstof kan een alternatief zijn voor aardgas in wijken waar elektrische warmtepompen of een warmtenet niet toepasbaar zijn. Nederlandse netbeheerders kunnen hun gasnetten relatief eenvoudig geschikt maken voor de distributie van waterstof. Dit blijkt uit onderzoek van Certificeringsinstituut Kiwa.
Waterstof bijmengen
Daarom zoeken energiebedrijven de oplossing in het bestaande aardgasnetwerk. Je kunt waterstof bijmengen in het aardgas dat daardoorheen stroom, en een apparaat dat bij het tankstation staat, haalt daar de waterstof weer uit het gasmengsel. Klaar om getankt te worden door auto's en vrachtwagens.
Thuis overtollige stroom opslaan in een waterstofbatterij is prima mogelijk. Maar goedkoop is het niet. Vanaf 1 januari 2023 wordt de salderingsregeling afgebouwd, waardoor je aan het net geleverde elektriciteit niet meer een-op-een kunt verrekenen met stroom die je afneemt.
Er gaat ongeveer 5 à 6 kilo in de tank van een waterstofauto. Op 1 kilo kun je gemiddeld 100 km rijden. De prijs per kilometer voor een personenauto is daarmee om en nabij de tien cent, nagenoeg gelijk aan de gemiddelde brandstofkosten van een auto op benzine of diesel.
Waterstof komt niet in de natuur voor, zoals gas of olie. Het moet altijd eerst gemaakt worden. Om waterstof te maken heb je een grondstof nodig, bijvoorbeeld aardgas of water. Vervolgens is er energie nodig om het te maken, bijvoorbeeld aardolie of elektriciteit.