Als je een auto van de zaak hebt, mag je werkgever ook de kosten voor de laadpaal bij jou thuis en de installatie hiervan onbelast vergoeden. De meeste werkgevers kiezen ervoor om de kosten voor de aanleg van een laadpaal onder te brengen bij het bedrag dat je als werknemer voor het leasen van de auto betaalt.
Sommige laadpalen zijn gratis, maar doorgaans heeft u een abonnement nodig om te kunnen laden. In sommige gemeenten kunt u zelf een publieke laadpaal aanvragen. Voor een openbare laadpaal heeft u een laadpas nodig. Die scant u bij het oplaadpunt voordat u gaat opladen.
De gratis laadpunten worden meestal geïnstalleerd op de parkings van winkelcentra, supermarkten of zelfs bioscopen. Wees echter voorzichtig, deze praktijk staat op het punt te verdwijnen. Er zijn ook gratis laadpunten in hotels, restaurants en autodealers.
Kosten elektrisch laden in 2023
Afhankelijk van je laadpas betaal je bij een publieke laadpaal over het algemeen tussen de €0,30 en de €0,60 per kWh. Gemiddeld kan je uit gaan van €0,50 per kWh. Vergeet niet dat je bij publiek laden ook nog jouw abonnementskosten van je laadpas moet betalen.
Vroeger kon u in veel Nederlandse steden uw elektrische auto gratis parkeren bij een openbare laadpaal. Maar dit is nu helaas niet meer toegestaan.
Het aanvragen van een openbare laadpaal is gratis. Het laden van uw auto kost wel geld.
Hoe lang mag je parkeren bij een laadpaal? Over het algemeen zit er geen tijdslimiet aan het parkeren bij een laadpaal. Maar er is ook zoiets als laadpaal-etiquette, die voorschrijft om je auto niet op een laadplek te laten staan als de accu al vol is, onder welk verkeersbord je ook staat.
De aanschaf- en plaatsingskosten of de periodieke leasekosten van een laadpaal zijn bij de bv fiscaal aftrekbaar. De btw op de aanschaf en installatie, of de btw op de leasekosten zijn als voorbelasting verrekenbaar.
Jazeker, je kunt geld verdienen aan een laadpaal door je stroom te verkopen aan anderen die hun elektrische auto willen opladen. De voorwaarde is wel dat je van je eigen laadpaal een openbare laadpaal maakt, die vindbaar is in apps en dat je laadstation op eigen terrein op een gemakkelijk bereikbare plaats staat.
Vanaf nu kan de elektrisch rijder opladen en direct afrekenen met de pinpas, creditcard of wearable!
Momenteel zijn er geen subsidies voor het kopen van een laadpaal om jouw elektrische auto thuis op te laden. Je kunt als particulier wel beroep doen op de eventuele lokale subsidies van de stad of gemeente waarin je woonachtig bent.
Belastingvermindering particulieren
Deze belastingvermindering bedroeg 45% voor de aankoop en plaatsing van een intelligent laadstation thuis in de periode van 1 september 2021 tot en met en 31 december 2022. Dit tarief is gedaald in 2023 naar 30%.
Supermarktketen Lidl. En dat is gelijk minder goed nieuws voor de elektrische rijders onder ons. Het heeft namelijk te maken met hun gratis laadservice.
Elke IKEA winkel heeft twee laadpalen waar je je elektrische auto of fiets kan opladen. Deze laadpalen leveren voor de auto's een capaciteit van 400V / 16A / 11kW en voor fietsen een capaciteit van 220V / 16A / 3, 5kW. Het opladen is helmaal gratis.
Laden bij Ikea, gratis én betaald
Om aan te haken aan de overige oplaadpunten heb je een eigen laadpas nodig. De kosten voor het opladen zijn € 0,22 per kWh zonder starttarief (exclusief eventuele gebruikerskosten van je laadpasaanbieder).
Voor de stroom om je elektrische auto op te laden betaal je een prijs per kilowattuur (kWh). Omdat de energietarieven momenteel sterk verschillen, lopen de laadtarieven ook uiteen. Gemiddeld betaal je tussen de € 0,25 en € 0,80 per kWh bij een openbare laadpaal en € 0,60 tot € 1,- per kWh bij een snellader.
Vraagt u een publieke laadpaal aan, dan zal dit door de gemeente worden goedgekeurd en mag iedereen met een elektrische auto ervan gebruikmaken. Zakelijk geldt dezelfde regel als particulier: bij gemeentegrond zult u een vergunning moeten vragen, bij eigen grond mag het zonder restricties.
De terugverdientijd van een laadpaal met een vast energiecontract is 4,8 jaar. De terugverdientijd met een dynamisch energiecontract is 2,2 jaar. Kies jij voor slim laden met een dynamisch energiecontract, dan is de terugverdientijd van een laadpaal 1,6 jaar.
Een abonnement bij een slimme laadpaal helpt bij storingen op afstand en verrekent jouw stroomkosten.
Een slimme laadpaal verrekent automatisch uw gemaakte laadkosten met de werkgever of leasemaatschappij. Het verrekenen gaat dus geheel automatisch én nauwkeurig. U voert daarnaast in het portal van uw laadpaal zelf in wat uw elektriciteitstarief is.
Hoe declareer je de kosten voor het opladen van je zakelijke elektrische auto thuis? De laadpaal is verbonden met het internet, zo kun je de laadsessies inzien. Het grote voordeel is dat hij je stroomafname doorgeeft naar een beheerplatform, zo kan je werkgever je laadstroomkosten thuis direct vergoeden.
Btw: tarief en aftrek? Installatie van de laadpaal op bedrijfssite. Als de laadpaal op de bedrijfssite geïnstalleerd wordt, bedraagt de verschuldigde btw 21% van het factuurbedrag. Is uw vennootschap voor de btw, een belastingplichtige met een volledig recht op aftrek, dan kan die btw integraal gerecupereerd worden.
Tijdens het snelladen blijf je in principe in de buurt van de auto omdat je snel weer weg kunt. Je kunt ook in je auto blijven zitten en even wat ontspannen of werken.
Als je auto geschikt is om op te laden met een 3-fase laadpaal, dan is het wellicht verstandig om daar ook gebruik van te maken. Hiervoor heb je wel een 3-fase aansluiting nodig in de meterkast. In tegenstelling tot een 1-fase laadpaal, die 230V gebruikt, maakt een 3-fase laadpaal gebruik van krachtstroom (400V).
Als er bij de parkeerplaats een laadpaal staat en er staat geen bord bij, dan kun je gewoon parkeren met iedere auto. En je hoeft er niet te laden. Hoewel er een laadpaal staat, is deze parkeerplaats niet speciaal gereserveerd voor auto's die aan het opladen zijn.