De hoofdregel is dat de werkgever de kosten voor de auto van de zaak voor zijn rekening neemt. Bij een elektrische auto zijn dat ook de installatie van een laadpaal en aanpassing van de meterkast bij de werknemer thuis.
Sommige laadpalen zijn gratis, maar doorgaans heeft u een abonnement nodig om te kunnen laden. In sommige gemeenten kunt u zelf een publieke laadpaal aanvragen. Voor een openbare laadpaal heeft u een laadpas nodig. Die scant u bij het oplaadpunt voordat u gaat opladen.
Als je echter thuis een laadpaal of wallbox hebt, dan komt de stroom van je eigen rekening. Wie betaalt de elektriciteit van je leaseauto? Bij een benzine- of dieselauto is het duidelijk: je krijgt bij de auto een tankpas en als je de auto volgooit gaat de rekening via de leasemaatschappij naar het bedrijf.
Rijdt u in een elektrische auto, maar is het geen auto van de zaak? Dan mogen de laadkosten niet onbelast vergoed worden. U heeft dan alleen recht op een maximale vergoeding van €0,19 per kilometer. Werkgevers moeten ook de geldende vergoeding vragen aan medewerkers die bij de laadpaal op kantoorlocatie laden.
Hoe werkt het thuisladen verrekenen? De laadkosten van je laadpaal thuis verrekenen is iets dat je zelf met jouw werkgever kunt afspreken. Wellicht wil hij de laadpaal voor je aanschaffen. Of hij dat nu doet of niet, het verrekenen van de laadsessies is hoe dan ook mooi meegenomen.
Een abonnement bij een slimme laadpaal helpt bij storingen op afstand en verrekent jouw stroomkosten.
Als je thuis of op een privéterrein kunt laden en dat uitsluitend doet, kom je uit op € 655,50 aan laadkosten per jaar, ofwel € 0,044 per kilometer. Een stuk voordeliger dan bij een openbare laadpaal.
Er is een groot verschil tussen thuis en onderweg laden. Thuis laden is namelijk goedkoper dan onderweg laden, u betaalt de kilowattuurprijs direct aan uw energieleverancier. Gemiddeld is dit 0,23 cent per kWh.
De aanschaf- en plaatsingskosten of de periodieke leasekosten van een laadpaal zijn bij de bv fiscaal aftrekbaar. De btw op de aanschaf en installatie, of de btw op de leasekosten zijn als voorbelasting verrekenbaar.
Thuis opladen: 2 tot 5 cent per kilometer
Bij een gemiddelde elektrische auto, met een accu van 35 kWh, kost een volle accu dus 9 euro. Met een volle accu kan een auto gemiddeld 225 kilometer rijden op een volle accu, dus komen we uit op 4 cent per kilometer.
Opladen aan een openbare laadpaal
De tarieven van de verschillende aanbieders van laadpassen en laadpalen liggen sterk uit elkaar, van circa € 0,30 tot € 0,75 per kWh. Voor dit rekenvoorbeeld gaan we uit van € 0,65 per kWh, een gangbaar tarief bij een aantal grote aanbieders.
Kosten elektrisch laden in 2023
Afhankelijk van je laadpas betaal je bij een publieke laadpaal over het algemeen tussen de €0,30 en de €0,60 per kWh. Gemiddeld kan je uit gaan van €0,50 per kWh. Vergeet niet dat je bij publiek laden ook nog jouw abonnementskosten van je laadpas moet betalen.
Aan een openbare laadpaal laad je meestal met een hoger laadtarief. Die tarieven verschillen per laadpaal en per aanbieder, maar bij de meeste laadpalen betaal je rond de € 0,50 per kWh. Handig om te weten: voor een volle accu van 50 kWh en met een stroomtarief van € 0,50 betaal je dus 50 x € 0,50 = € 25.
Supermarktketen Lidl. En dat is gelijk minder goed nieuws voor de elektrische rijders onder ons. Het heeft namelijk te maken met hun gratis laadservice.
De kosten van het rijden in een elektrische auto zijn afgelopen jaar flink gestegen. Maar elektrisch rijden is nog altijd goedkoper dan op benzine, meldt de ANWB. De gemiddelde kosten van een elektrische auto stegen in 2022 naar 61,4 cent per kilometer. Een jaar eerder was dat nog 56,7 cent per kilometer.
De formule die je zelf kunt gebruiken is dus: Aantal kilometer per jaar / verbruik van je elektrische auto in kilometer per kWh / 370 Dus rij je 30.000 kilometer per jaar in een elektrische auto die 5,5 kilometer per kWh rijdt, dan heb je (30.000 / 5,5) / 370 = bijna 15 zonnepanelen nodig.
Momenteel zijn er geen subsidies voor het kopen van een laadpaal om jouw elektrische auto thuis op te laden. Je kunt als particulier wel beroep doen op de eventuele lokale subsidies van de stad of gemeente waarin je woonachtig bent.
Belastingvermindering particulieren
Deze belastingvermindering bedroeg 45% voor de aankoop en plaatsing van een intelligent laadstation thuis in de periode van 1 september 2021 tot en met en 31 december 2022. Dit tarief is gedaald in 2023 naar 30%.
Ben je zelfstandige of heb je een vennootschap? Dan is de aankoop van een elektrische wagen 100% fiscaal aftrekbaar. Ook de elektriciteit die je gebruikt voor elektrische voertuigen, trek je voor 100% af van je belastingen.
De gratis laadpunten worden meestal geïnstalleerd op de parkings van winkelcentra, supermarkten of zelfs bioscopen. Wees echter voorzichtig, deze praktijk staat op het punt te verdwijnen. Er zijn ook gratis laadpunten in hotels, restaurants en autodealers.
In het kort. Ja, je kunt je auto opladen via een normaal stopcontact. Maar het laden gaat langzaam en je kunt alleen veilig laden op een aparte gezekerde groep.
Thuis opladen met je elektrische auto
Stroom uit je eigen stopcontact kost over het algemeen 0,22 euro per kilowattuur. Reken op ongeveer 8 euro om de accu van de ŠKODA CITIGOe iV te vullen. Vervolgens kun je 260 kilometer* rijden, wat neerkomt op slechts 3,10 euro per 100 kilometer*.
In september 2022 heeft de Hoge Raad bepaald dat auto's in elk parkeervak mogen staan, zolang ze parkeergeld betalen (waar dat van toepassing is). Dit lijkt te betekenen dat gemeenten weinig kunnen doen aan Laadkleven of langparkeren bij laadpunten, zolang de eigenaar van de auto parkeergeld betaalt (waar nodig).
Hoe lang moet je elektrisch laden? Om 100 kilometer met onze testwagen te kunnen rijden, moet er 18 kWh geladen worden. Daarvoor heb je minimaal 1u 13min nodig aan een publieke snellaadpaal, maar dan betaal je het maximumtarief. Goedkoop laden kan 's nachts thuis aan een nachttarief, maar dat duurt een pak langer.
Een zuinige elektrische auto verbruikt gemiddeld zo'n 15 kWh per 100km, daardoor komt de prijs uit op € 0,05 per kilometer. De prijs van 1 liter benzine (Euro 95) is gemiddeld € 1,98 (Januari 2022).