Om een zo objectief mogelijk beeld van samenwerken te krijgen, hebben we samenwerken verdeeld in verschillende samenwerkingsvaardigheden. Dit zijn: actief luisteren, feedback ontvangen, feedback geven, afspraken nakomen, werkverdeling, assertiviteit, werksfeer, verantwoordelijkheid nemen.
Goed samenwerken is van doorslaggevend belang voor het behalen van de gewenste resultaten bij werk waar meerdere personen bij betrokken zijn. Als werknemers het werk goed op elkaar afstemmen, elkaar ondersteunen en werk van elkaar overnemen, neemt de werkdruk vaak fors af.
Samenwerken betekent met de ander(en) meedenken en meewerken, zich inspannen om een gezamenlijk resultaat te bereiken. Er is een relatie met de competenties Sensitiviteit en Luisteren. Iemand die goed kan luisteren, zal gemakkelijker met anderen kunnen samenwerken.
Tonen van wedezijds respect, inlevingsvermogen en begrip voor elkaars situatie, door onder andere te zeggen wat men vindt, anderen te waarderen en serieus te nemen, nieuwsgierig te zijn en open te staan voor anderen. Benutten van verschillende kwaliteiten en hulp vragen en aanbieden.
Samenwerken is een competentie.
Dan kun jij je met anderen focussen op een gezamenlijk doel. Je kunt zowel geven als ontvangen, je kunt jouw inbreng en idee geven maar je waardeert ook dat anderen dat doen. Het gezamenlijk resultaat staat voorop en gaat voor jouw eigen belang.
Een succesvol team bestaat uit teamleden die samen zaken voor elkaar krijgen. Samenwerking is de sleutel tot succes, maar hierbij is het ook belangrijk om het eigen aandeel te dragen. Ieder teamlid draagt zijn of haar eigen deel van de werklast en begrijpt goed waar hij of zij in de bedrijfsvoering past.
Denk aan vaardigheden als goed kunnen netwerken, strategische beslissingen kunnen nemen, draagvlak creëren, diplomatiek zijn, kunnen reflecteren, onderzoeken, kritisch én probleemoplossend denken, anderen kunnen motiveren, het beste uit andere mensen halen.
Persoonlijke eigenschappen worden ook wel karaktereigenschappen genoemd. Bij positieve eigenschappen spreek je ook wel van persoonlijke kwaliteiten. Anders dan bij een vaardigheid, heb je voor persoonlijke eigenschappen niet hoeven oefenen. Je 'bent zo' en draait dat niet even 180 graden om.
Vaardigheden zijn dus specifieke, meetbare en aan te leren kwaliteiten die een persoon in staat stellen om bepaalde taken uit te voeren. Competenties zijn echter breder en omvatten naast vaardigheden ook kennis, gedrag en houding.
Voorbeelden van Nederlandse waarden zijn vrijheid, gelijkheid, respect solidariteit en rechtvaardigheid. Maar ook veiligheid, leefbaarheid, tolerantie, eerlijkheid, rijkdom, bescheidenheid en beleefdheid behoren zeker tot de Nederlandse waarden.
Een team is een geheel met een eigen dynamiek, waar medewerkers goed ziek van kunnen worden. Een gezonde teamdynamiek is ondersteunend aan het werkplezier, de samenwerking, de motivatie en aan de effectiviteit van het werk. Dit heeft grote invloed op hoe mensen omgaan met veiligheid en preventie.
Krachtige gesprekken voeren en goede vragen weten te stellen is cruciaal in het vormen van een succesvol team. Alleen door goed te kijken, open te luisteren en gedrag (zowel positief als negatief) met elkaar te benoemen, creëer je eenduidigheid en maak je het gezamenlijk streven duidelijk/herkenbaar.
Hoe ziet samenwerking er uit? “We moeten elkaar vertrouwen, afspraken nakomen en elkaar aanspreken, goed communiceren, pro actief en betrokken zijn…” Zo maar enkele voorbeelden. We menen goede afspraken te maken om goed samen te werken.
Topteams zijn heel verantwoordelijke teams. Op de eerste plek voelen ze zich heel verantwoordelijk voor het met succes volbrengen van een teamopdracht. Waar willen ze naartoe, wat willen ze samen bereiken. Op de tweede plek voelen ze zich verantwoordelijk voor het versterken en verbeteren van de andere teamleden.