Dit wordt altijd bekeken vanuit de positie in de auto. Dus de bestuurders kant is links. De bijrijders kant is rechts.
Over het algemeen is de rechterkant van een persoon, de rechterkant bekeken vanuit het perspectief van die persoon. Bij voertuigen gelden rechts en links ten opzichte van de normale rijrichting, bij rivieren ten opzichte van de stroomrichting.
Ongeveer 35% van de wereldbevolking rijdt links
Behalve in Engeland, is links rijden ook verplicht in Australië, Cyprus, Indonesië, Nepal, Namibië, Japan, Maleisië, Barbados, Zuid-Afrika, Bangladesh, Thailand, Schotland, Pakistan, India, Hongkong, Ierland, Oeganda en Sri Lanka.
Het Verenigd Koninkrijk is niet het enige Europese land met het stuur rechts. Ook in Ierland, Malta, Cyprus en Gibraltar is dat het geval. Buiten Europa zijn India, Japan, Australië, Nieuw-Zeeland en Thailand bekende voorbeelden.
Uit niets blijkt dat links- of rechts rijden veiliger, beter of logischer zou zijn. De meeste Europese landen schakelden over van links naar rechts nadat het Oostenrijks-Hongaarse Rijk in 1918 werd ontbonden.
Dit komt doordat in Nederland tot aan Napoleon links werd gereden. Toen de Nederlanders in 1596 in Indonesië voet aan land zetten, voerden ze daar links rijden in; in Suriname ging het net zo. Nederland ging met Napoleon mee rechts rijden, maar Indonesië en Suriname zijn daarin niet meegegaan en bleef het links.
De makkelijkste manier om te wennen aan het links rijden is door dit voor vertrek te oefenen. Zoek een lege parkeerplaats of een afgelegen weg op waar u dit kunt oefenen. Ook is het goed om wat meer te lezen over het links rijden. Zorg ervoor dat u weet in welke situatie wie voorrang heeft.
Rijkswegen. Re of Li staat voor rechter- of linkerbaan, kijkend in de richting waarin de nummering oploopt. Over het algemeen is dit de richting vanaf Amsterdam: Re staat aan de kant met rijrichting vanaf Amsterdam, Li staat aan de kant waar het verkeer in de richting van Amsterdam rijdt.
Het werkt zo: bij het naderen van een rotonde neem je hem linksom. Wil je de rotonde gelijk verlaten (dus een kwart ronde nemen), dan geef je richting aan naar links. Wil je echter rechtdoor (halve rotonde), dan geef je geen richting aan. En wil je de rotonde driekwart nemen dan geef je gelijk richting naar rechts aan.
Dit wordt altijd bekeken vanuit de positie in de auto. Dus de bestuurders kant is links. De bijrijders kant is rechts.
In Europa wordt in vijf landen links gereden: Cyprus, de Kanaaleilanden, Ierland, Malta en het Verenigd Koninkrijk. En wereldwijd in nog veel andere landen. Rijden in deze landen vergt in het begin wat meer concentratie.
Wetgeving[bewerken] Op het vasteland rijdt men rechts. In aangrenzende landen zoals Hong Kong, Macau, India, Nepal en Pakistan rijdt men links. De officiële wegcode in de Volksrepubliek China is de zogenaamde Road Traffic Safety Law of the People's Republic of China (中华人民共和国道路交通安全法).
De oorzaak van rechts- of linkshandigheid is onbekend, maar zowel erfelijkheid als omgevingsfactoren lijken een rol te spelen. Volgens onderzoek aan de Rijksuniversiteit Groningen hebben twee rechtshandige ouders 10 procent kans op een linkshandig kind, twee linkshandige ouders 26 procent.
Linkse partijen pleiten over het algemeen voor een gelijkere welvaartsverdeling en een grotere rol van de staat, terwijl rechtse partijen het belang van individuele verantwoordelijkheid en de vrije markt benadrukken.
Doe je wijsvinger omhoog en steek je duim uit. Kijk dan bij welke hand de vingers een L aangeeft, die kant is LINKS. De andere is rechts.
Vroeger was het voor wandelaars verplicht om buiten de bebouwde kom links van de weg te lopen. Op die manier konden ze auto's namelijk beter zien aankomen. In het verkeersreglement van 1991 komt deze verplichting echter niet meer voor. Dit betekent dat je tegenwoordig zelf mag kiezen aan welke kant van de weg je loopt.
Hoe meer het liberalisme ervaren werd als een behoudende kracht, des te meer werd "links" voorbehouden voor het socialisme. Met andere woorden, rechts staat op de eerste plaats voor conservatieve waarden, bijvoorbeeld ook op ethisch of religieus vlak.
Je moet aan de linkerkant van de rijbaan wandelen in de door jou gevolgde richting wanneer er geen voetpad of bewandelbare berm aanwezig is. Is die wel aanwezig, dan mag je uiteraard niet op de rijbaan lopen.
Bestuurders moeten voorrang verlenen aan bestuurders van rechts. Bestuurders die afslaan, moeten het verkeer dat hun op dezelfde weg tegemoetkomt of dat zich op dezelfde weg naast, dan wel links of rechts dicht achter hen bevindt, voor laten gaan.
Schakelen moet met links, dit kan in het begin onwennig aanvoelen, waardoor je hier meer op moet focussen. Dit betekent dat je in het begin minder goed op de weg en andere bestuurders let en dit is juist heel belangrijk als je voor het eerst links gaat rijden.
Dit zorgt voor een betere doorstroming van het verkeer. Rijinstructeurs en politieagenten hanteren vaak de 10 seconden-regel: blijf niet langer dan 10 seconden op de linker rijstrook hangen. Voor onnodig links rijden riskeer je een bekeuring van 220 euro, exclusief 9 euro administratiekosten.
Waarom rijden ze links in Japan? Hoewel Japan geen vroegere kolonie van Groot-Brittannië is, rijdt het land ook links. Deze oorspronkelijk ongeschreven gewoonte dateert uit de Edoperiode (1603-1868), maar werd pas in 1872 min of meer officieel toen de eerste Japanse spoorlijn werd geopend, gebouwd met Britse expertise.
Soms wordt beweerd dat links rijden veiliger is. De bestuurder zou met zijn rechteroog – bij de meeste mensen dominant – het tegemoetkomende verkeer beter kunnen zien. Verder schakelt hij of zij dan met de linkerhand en houdt de rechterhand, bij de meeste mensen beter ontwikkeld, aan het stuur.
Nederlandse automobilisten scoren samen een 7,9 op een schaal van 10. Volgens het onderzoek doen we het in Nederland onder meer zo goed dankzij de vele voorlichting rondom verkeersveiligheid en de uitgebreide aandacht voor fietsers. Letland en de Verenigde Staten completeren de top drie van beste chauffeurs.