Rijd je door het oranje licht, maar niet te snel dan word je niet geflitst of beboet. Rijd je daarentegen door het oranje terwijl je het gaspedaal dieper indrukt dan wettelijk toegelaten, dan word je geflitst en beboet voor beide verkeersovertredingen.
Rij je aan een correcte snelheid door het oranje, dan word je dus niet geflitst. De camera flitst evenmin als je tegen minder dan 30 km/u rijdt. Wat betreft de snelheid stelt de politie de snelheid in waarop de roodlichtcamera overtredingen begint te registreren.
Landelijk is in overleg afgesproken bij welke snelheid een bepaalde duur van het gele licht hoort: Op de rechtdoorgaande 50-kilometerwegen staat het licht 3,5 seconden op oranje. Op een weg waar je 60 kilometer per uur mag, is dat 4 seconden.
Oranje licht (in de wet staat 'geel licht') betekent stop. Alleen als je het licht zo dicht genaderd bent dat je redelijkerwijs niet meer kunt stoppen, mag je doorrijden. Rood betekent stop. Stop je niet voor rood, dan is de boete € 280,-.
Bij rood, en dus een overtreding, maakt de roodlichtcamera twee foto's. De eerste foto registreert de overtreding. De tweede foto registreert of het voertuig nog stopt op de eerste lus of doorgereden is en ook de tweede lus heeft bezet.
Het menselijk oog kan infrarood niet waarnemen. Het kan dus zijn dat je geflitst bent in het donker zonder dat je iets gezien hebt. Deze palen hebben ook geen filmrolletje meer, dus je overtreding is meteen bekend bij het CJIB. Infrarood moet je overigens niet verwarren met een rode lens.
Na inloggen met DigiD op www.mijnpolitie.nl kun je precies bekijken waar en wanneer je geflitst bent, door welke camera, wanneer die geijkt is en of de betreffende ambtenaar wel bevoegd is. Ook is de foto op te vragen, net als de datum waarop de beschikking en acceptgiro in de bus vallen.
Wanneer een agent ziet dat iemand door rood rijdt, moet hij de automobilist staande houden en de boete opleggen tenzij hij geen mogelijkheid heeft gehad om u staande te houden. Op uw boete kunt u zien of de boete op basis van een flitsfoto is of op basis van de waarneming van een agent.
De tijd dat het oranje is is minimaal 3 seconden, maar op gewestwegen waar men 90 km/ mag rijden bij het kruisen van de verkeerslichten is het meestal 5 sec.
Van 116 tot 4.000 euro: zoveel riskeer je te betalen als je door rood of oranje rijdt. Als een verkeerslicht op rood staat, moet je stoppen. Dat is een verkeersregel die jong en oud kent.
Dus lang niet overal staat een roodlichtcamera: het antwoord op de hoofdvraag is nee. En het is dus sowieso niet zo waarschijnlijk dát je geflitst zou zijn, temeer daar je nog bent gaan kijken of er ergens een flitspaal stond.
Oranje knipperlicht: u mag alleen doorrijden als het veilig is en u dient zo nodig voorrang te verlenen aan ander verkeer. Knipperende oranje pijl: u mag afslaan in de richting van de pijl als dit veilig is, maar u moet voorrang verlenen aan naderend verkeer.
De boete voor door het rood rijden volgt vrij snel. Binnen de 14 dagen vindt u normaal gezien een pv in uw brievenbus. Aangezien door het rood rijden een overtreding van de derde graad is, zal het bedrag van de onmiddellijke inning 174 euro bedragen.
Digitale flitspaal
Alle flitspalen in Nederland zijn digitaal. De flitser verstuurt overtredingsgegevens digitaal naar het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB). De tijd tussen de overtreding en de bekeuring op de deurmat, is meestal slechts enkele dagen.
Wie minder dan 7 km/u te snel rijdt op gewone wegen, moet niet geflitst worden. Op een autosnelweg riskeert u pas vanaf 129 km/u een boete. De marge wordt dus iets groter.
We zullen het kort houden: Het duurt gemiddeld 4 tot 6 weken totdat je de boete binnen krijgt. Houd er rekening mee dat de wettelijke termijn voor verkeersboetes vier maanden na de gedraging is. Het kan dus zijn dat het langer duurt voordat je de boete thuis krijgt.
Officieel is de kleur geel. Volgens het wetboek van de Rijksoverheid bestaan er geen oranje verkeerslichten. In de voorschriften voor verkeerslichten wordt alleen gesproken over groen, rood en geel. Het woord 'geel' wordt in de sectie 'regeling verkeerslichten' maar liefst 23 keer genoemd.
In de praktijk zal het door rood rijden worden vastgesteld door een roodlichtcamera. Een roodlichtcamera is een camera die wordt aangestuurd door lussen die onder het wegdek liggen, net na de stopstreep. Er is een tussenruimte tussen deze twee strepen. Op basis van deze tussenruimte kan ook de snelheid worden gemeten.
Ga naar het Digitaal Loket
In het Digitaal Loket kunt u controleren of u echt een verkeersboete moet betalen. Via de button Digitaal Loket rechtsboven op deze pagina kunt u met uw DigiD-gegevens inloggen in het Digitaal Loket. Hebt u een leaseauto? Dan kunt u in het Digitaal Loket de boete opzoeken.
De roodlichtcamera flitst wel pas als het rode licht al minstens 1 seconde op rood staat. Heb je niet meer kunnen stoppen voor het oranje licht, dan word je enkel beboet wanneer je dit tegen een te hoge snelheid deed. Laat je dus niet langer misleiden door de naam van deze camera!
Antwoorden (1) Voor eventuele aftrek moet je door de politie staande zijn gehouden. "Door rood licht rijden" wordt overigens niet als apart punt genoemd, maar zou gevangen kunnen worden onder "gevaar of hinder veroorzaken voor het verkeer".
Wilt u weten of de apparatuur waarmee is gemeten wel goed werkt? Of wilt u weten of de opsporingsambtenaar u wel een verkeersboete mocht geven? Ook deze informatie kunt u direct bekijken als u inlogt met uw DigiD.
De flexflitser blijft niet op één locatie, zoals de vaste flitspaal. De flexflitsers staan twee maanden op één plek en worden dan verplaatst naar een andere locatie.
Op de vraag of flitspalen altijd aan staan ontvingen we een kort maar duidelijk antwoord. 'Digitale flitspalen staan 24/7 aan', laat een woordvoerder van het CJIB weten aan TopGear. Het maakt dus niet uit of je 's avonds of 's ochtends te hard langs een flitspaal rijdt, je ontvangt gewoon een boete thuis.
Aan de hand van kunstmatige intelligentie kan de camera van de telefoon flitser precies zien wanneer een bestuurder een mobiel elektronisch apparaat in de hand heeft.