Bij doneren denken we al gauw aan de collectant die op een regenachtige avond tijdens het eten aan de deur komt. Collecteren mag dan, vooral onder ouderen (55+), nog steeds de meest voorkomende manier van doneren zijn, jongeren (18-34 jaar) blijken juist mínder gevoelig voor de persoonlijke benadering.
Nederlanders doneren meer aan goede doelen naarmate ze ouder worden. Jonge huishoudens - met een hoofdkostwinner tot 35 jaar - geven bijna 1 procent van hun uitgaven uit aan een goed doel. Onder huishoudens met een hoofdkostwinner van 65 jaar of ouder bedraagt dit het dubbele.
Met gelegenheidsverkoop wordt onder meer bedoeld: een jaarlijkse pannenkoekenverkoop, een barbecue van de jeugdbeweging en een wafelverkoop voor het goede doel. Enkele basisvereisten wat betreft hygiëne blijven echter algemeen geldig. Zowel wanneer je de producten verkoopt als wanneer je ze gratis uitdeelt.
Gemiddeld 80 euro
Dat de bedragen 35, 70 en 120 zijn gekozen is geen toeval. "Gemiddeld gezien doneren mensen bij online campagnes 80 euro. Dat komt overeen met de 70 euro die je bij 555 kunt doneren. Het laagste vaste bedrag, 35 euro, is de mediaan.
Denk aan hoornvliezen, gehoorbeentjes, hartkleppen, huid, pezen en botweefsel. Van de meeste donoren zijn in de praktijk niet alle organen en weefsels bruikbaar. Bijna 70% van de donoren kon in 2019 meer dan één patiënt helpen.
Bij de werving van donateurs voor goede doelen blijven grote bedragen aan de strijkstok hangen van commerciële bureaus. Dat zeggen verschillende deskundigen tegen EenVandaag. De bureaus organiseren donateurswerving deur-aan-deur en in winkelstraten.
Goede doelen werven fondsen (geld), donateurs, leden en vrijwilligers voor hun programma's en projecten. Dit doen ze op verschillende manieren. Zo werven ze via telemarketing, online campagnes, per e-mail en per post maar ook op straat en langs de deuren.
De miljoenen van de Postcode Loterij komen terecht bij een grote diversiteit aan organisaties, die werken aan een betere, groenere en rechtvaardigere wereld waarin we niemand uit het oog verliezen. Het grootste deel van het bedrag komt terecht bij de meer dan 150 organisaties die een jaarlijkse bijdrage ontvangen.
UNICEF, Voedselbanken Nederland, het Rode Kruis, Natuurmonumenten, KWF Kankerbestrijding, AAP, Lezen en schrijven en vele andere organisaties ontvangen elk jaar steun. Kortom, voor ieder wat wils.
Maar zijn er nog meer organen waar we zonder kunnen? Dat zijn er nogal wat, zo blijkt. Om te beginnen is het best goed te doen met slechts één nier, long, oor of oog. Daarnaast kun je zonder al te veel problemen leven zonder neus- en keelamandelen, galblaas en blinde darm.
Na het overlijden worden de organen zo snel mogelijk verwijderd. Dat kan alleen in het ziekenhuis. In principe kunnen na euthanasie nieren, longen, lever en alvleesklier gedoneerd worden. Donatie van het hart is niet mogelijk omdat de euthanasie leidt tot een hartstilstand.
De huid is het grootste en zwaarste orgaan: het heeft een oppervlak van twee vierkante meter, weegt ongeveer tien kilo en is toch maar een paar millimeter dik.
Check op ANBI-status en CBF-erkenning
Het CBF (Centraal Bureau Fondsenwerving) is in Nederland toezichthouder voor goede doelen. Zij toetsen goede doelen op strenge kwaliteitseisen. Op de website van het CBF kunt u kijken of het goede doel waaraan u overweegt te doneren CBF-erkend is.
Hoogte donaties
De bedragen die worden gedoneerd variëren, blijkt uit het onderzoek: 41 procent geeft 0 tot 50 euro per jaar, 21 procent geeft tussen de 50 en 100 euro, 18 procent tussen de 100 en 250 euro, 11 procent tussen de 250 en 500 euro, 8 procent tussen de 500 en 1000 euro.
Gemiddeld gaven Nederlanders het afgelopen jaar 204 euro uit aan goede doelen. In de maand november doneerden ze gemiddeld 1,6 keer, slechts een op de vijf Nederlanders doneerde 3 keer of meer afgelopen maand.
Sponsors werven vanuit de directe omgeving van de club
Dat kan via de Kamer van Koophandel, maar ook via Google maps. Bedrijven uit de buurt zijn bekend met de club en het is voor hen interessant dat de leden van de club vaak in de buurt van hun bedrijf zijn.
KiKa collecte
KiKa is geen collecterende stichting en er is geen collecteweek. Het kan echter voorkomen dat de deelnemers van onze sportieve evenementen langs de deuren gaan om sponsorgeld in te zamelen. Zij vragen hiervoor een vergunning aan bij de gemeente. Dit doen ze altijd op persoonlijke titel.