Een elektrische auto is veruit de groenste auto, groener dan een diesel- of benzineauto. Een elektrische auto stoot over zijn hele leven ruim 60 procent minder CO2 uit dan een auto met een uitlaat.
Van alle nieuwe auto's die rijden op een fossiele brandstof (benzine, diesel of lpg), stoten hybride auto's de minste luchtvervuilende stoffen uit. De beste keuze is een volledig elektrische auto, die zijn het schoonst.
Met de Volkswagen Polo en Golf TGI op een gedeelde eerste plaats, de Seat Arona TGI op vier en de VW Caddy TGI op tien, manifesteert deze brandstof zich bovenaan het klassement. Voorts vinden we enkele hybrides en elektrische auto's in de top 10.
Rolls-Royce, Lamborghini en Aston Martin zijn de meest vervuilende automerken van Europa, dat blijkt uit cijfers van het Britse onderzoeksbureau JATO. Rolls-Royce spant de kroon met een uitstoot van 329,8 gram CO2 per kilometer, meer dan drie keer zoveel als Toyota, het minst vervuilende grote automerk.
Personenauto's zijn het meest vervuilend. Ook bij het goederenvervoer is het railverkeer de schoonste vervoerswijze.
Rijdend op groene stroom komt een elektrische auto uit op een gemiddelde CO2-uitstoot van 10 g/km, terwijl dit voor een auto die op benzine rijdt zo'n 200 g/km is.
Onder andere nieuwe accutechnologie moet ervoor zorgen dat elektrische auto's in de toekomst moeiteloos meer dan duizend kilometer actieradius hebben. Het grootste probleem is echter niet de actieradius. Het gaat erom, dat je een lege accu snel en zonder veel gedoe weer kunt opladen.
Hybride auto's hebben zeker klimaatvoordeel ten opzichte van gewone benzineauto's of diesels: ze stoten minder CO2, stikstofoxiden (NOx) en fijnstof uit. Maar ze scoren een stuk slechter dan volledig elektrische auto's.
Kijken we naar het meest betrouwbare automodel, dan zien we ook daar een Japanse overwinning. De Lexus RX en de Toyota C-HR delen immers de eerste plek met 111 PP100. Vorig jaar was de Porsche 911 nog nummer 1 in dit klassement.
CO2 - Koolstofdioxide
Voor elke liter benzine die je verbruikt komt 2269 gram CO2 vrij, voor elke liter diesel is dat 2606 gram en bij LPG is dat 1610 gram. Je kunt alleen een lagere CO2-uitstoot bereiken door een auto minder te laten verbruiken of door een andere brandstof te kiezen.
De energieklasse geeft de zuinigheid van de auto aan in vergelijking met een standaard en vergelijkbaar model. Daarom wordt het energielabel auto ook wel het zuinigheidslabel voor de auto genoemd. Hierbij kun je ervan uitgaan dat energielabel C voor een auto, samen met energielabel D, ongeveer het gemiddelde inhoudt.
Met CO2-neutraal reizen bedoelen we dat jouw reisgedrag – of dat nu per auto, bus, vliegtuig of trein is – aan het eind van de streep geen CO2-uitstoot tot gevolg heeft. We zeggen 'aan het eind van de streep' en 'per saldo' omdat helemaal geen uitstoot veroorzaken voor de meeste vervoersmiddelen nog onmogelijk is.
Met afstand één van de beste hybride auto's van de afgelopen jaren: de Audi A3 Sportback. Een compacte en sportieve keuze voor zakelijke rijders en met het nieuwe model bewijst Audi zich opnieuw als koploper in elektrisch rijden.
Gemiddeld genomen is een elektrische auto nog wel goedkoper dan een benzineauto, zo blijkt uit onderzoek van de ANWB. In 2021 lag volgens de ANWB de gemiddelde 'Total Cost of Ownership' van een elektrische auto voor het eerst onder die van een benzineauto. In 2022 was dat ook weer zo, stelt de ANWB.
Dit gold ook voor het verbruik, wat met 5,5 liter per 100 kilometer zorgde voor een prijs van €0,08 per kilometer. Dit betekend dat elektrisch rijden in 2021 gemiddeld bijna drie tot vier keer goedkoper was dan rijden op brandstof.
Wat is de veiligste auto van 2022? In 2022 werd de Tesla Model S als zeer veilig getest. Ook de Hyundai IONIQ 6 en de WEY Coffee 01 scoorden 5 sterren in de Euro NCAP test.
Uit de analyse van Transport & Environment blijkt dat plug-in hybrides gemiddeld 117 gram CO2 per kilometer uitstoten, terwijl de officiële testresultaten 44 gram CO2 per kilometer aangeven.
Moderne diesel net zo schoon als elektrische auto, aldus de Consumentenbond. Een moderne dieselauto kan net zo schoon zijn als een elektrische auto. Dat blijkt uit onderzoek van Europese consumentenorganisaties, automobielclubs, overheden en universiteiten.
Volgens Toyota wordt het aanbod van Toyota alsnog gevormd door de vraag van de consument en de consument wil het simpelweg nog niet. Althans, niet allemaal. Volgens Toyota zijn elektrische auto's namelijk (nog lang) niet zaligmakend. In Nederland is het ideaal.