Om welke auto's het gaat, is niet duidelijk. Vaak gebruikt de politie een ratjetoe aan auto's, zo werden we pas nog ingehaald door een Peugeot 308 met zwaailichten en iets later door dienders in een onopvallende Mercedes A-klasse. Ze rijden sinds vorig jaar ook in Tesla's, zelfs. De X5 hierboven, is ter referentie.
Meestal zijn dit soort auto's uitgerust met camera- en meetapparatuur, zodat de snelheid gemeten kan worden van bestuurders. Begaat een bestuurder een overtreding, zal de politie deze persoon staande houden door middel van een uitklapbaar bordje, dat de politieagent vanuit de bestuurderspositie omhoog kan zetten.
De meest gebruikte politieauto is de Mercedes-Benz B-klasse, maar er blijken vooral moeilijkheden op te treden bij de Audi's A6 Avant die de politie gebruikt voor snelle interventies.
De Nederlandse politie gebruikt momenteel verschillende auto's van meerdere merken. Zo is er de Mercedes-Benz B-Klasse. Het gaat om de 220D meter een 177 pk sterke viercilinder. Hiermee sprint de Benz van 0 naar 100 kilometer per uur in 8,6 seconden en kunnen ze met maximaal 224 kilometer per uur boeven achternazitten.
Een politieauto is vaak uitgerust met een sirene of meertonige hoorn en zwaailichten, en is gespoten in een herkenbaar opvallend patroon. De beschildering, klank van de sirene en de configuratie en kleur van de zwaailichten verschillen per regio.
De Audi A6 Avant is het snelle interventie voertuig van de politie. De auto wordt voornamelijk ingezet op snelwegen en wegen buiten de bebouwde kom.
Om te beginnen willen ze zeker weten dat de achterklep dicht is en dat er niemand uit komt gesprongen. De tweede reden is het achterlaten van vingerafdrukken. Door een stevige handafdruk op de klep te zetten, markeren ze de auto.
De snelste auto van de Nederlandse politie is de Audi A6 Avant 3.0 TDI quattro S Tronic. Deze politieauto beschikt over een 286 pk sterke dieselmotor en heeft een topsnelheid van 250 km/u. In 5,6 seconden zit de politie-Audi op de 100 km/u. Deze auto is het snelle interventie voertuig van de politie in Nederland.
Volgens de officiële regels is voorrang geven aan een politieauto met alleen zwaailichten aan, niet verplicht. De agent in het voertuig mag echter wel gebruik maken van zijn vrijstellingen, zoals door rood rijden, voorrang nemen (als dit kan) of bijvoorbeeld op de andere weghelft rijden.
Ruim de helft van de nieuwe Snelle Interventie Voertuigen (SIV) staan op dit moment stil. Te weinig agenten kregen de speciale rijvaardigheidstraining om achter het stuur van de Audi A6 met 272 pk te mogen kruipen. Een Audi RS 6 met 600 pk van de politie, gaat er dus niet zo snel komen.
Met name de meer ervaren criminelen rijden in auto's die niet opvallen. Jongere criminelen geven doorgaans wel de voorkeur aan een duurdere auto, zoals een Volkswagen of Mercedes. Zij komen bij Justitie vaak ook via zo'n auto in het vizier en raken de auto snel weer kwijt.
De auto is vandaag voor het eerst op de Nederlandse wegen te bewonderen en zal in Delft bij de 112-dag op 4 oktober worden uitgestald waar hij van 10.00 tot 16.00 uur op de Jacoba van Beierenlaan te vinden is.
Nu rijdt de politie nog in de Volkswagen Touran.
Politiemensen dragen meestal uniformkleding waarop het politielogo steeds zeer duidelijk aanwezig is. Wanneer zij in burger zijn, kan je hen herkennen aan de feloranje interventiearmband (zie afbeelding) waarop ook weer het logo afgebeeld staat.
De politie registreert allerlei gegevens om haar taken goed uit te kunnen voeren. Bijvoorbeeld telefoonnummers en meldingen. U kunt de politie vragen welke gegevens over u zijn vastgelegd. En aan wie de politie de gegevens verstrekt.
Naast het kenteken en de foto van het voertuig, worden ook de gegevens over de locatie, de datum en het tijdstip bewaard. Met behulp van deze gegevens is het mogelijk om de aanwezigheid van een voertuig op een bepaald tijdstip op een bepaalde plaats vast te stellen ten behoeve van de opsporing van strafbare feiten.
Wanneer een hulpdienst, zoals brandweer, ambulance of politie, blauwe zwaailichten én sirenes voert, dan moet je dit voertuig voorrang verlenen. Nadert een voertuig met blauwe zwaailichten zonder sirene? Dan is voorrang geven niet verplicht, maar de zwaailichten staan niet voor niets aan.
Oranje of geel
De meeste ambulances, politieauto's en brandweerwagens zijn ook uitgerust met oranje zwaailichten voor het geval zij op een gevaarlijke plek staan.
Zo hard kunnen ze niet eens. NIJMEGEN - In tegenstelling tot politiek Den Haag, maken hulpverleners zich niet druk over de verlaging van de maximumsnelheid voor hulpdiensten. Doordat de maximumsnelheid per half maart omlaag gaat, mogen ook politie, brandweer en ambulances 'slechts' 140 kilometer per uur.
Tekst gaat door na het filmpje: Politieagenten hoeven zich bij de uitoefening van hun vak niet aan alle verkeersregels te houden, maar die vrijstelling is niet ongelimiteerd en aan diverse regels gebonden. Zo mogen ze niet harder dan 40 kilometer per uur boven de toegestane maximumsnelheid.
Volgens de vtsPN (voorziening tot samenwerking Politie Nederland) kost een gemiddelde surveillancewagen zo'n 40.000 euro. En daarvoor krijgen ze dan een auto met mobilofoon, navigatie, zwaailichten en sirene.
Het zijn willekeurige auto's, vaak mercedes, soms bmw's. Dikke auto's dus, met een donkerblauwe, onopvallende kleur.
Vluchtmisdrijf wordt strenger bestraft. De minimumboete bedraagt € 1.200, maar ze kan oplopen tot € 12.000. Bovendien kan de rechter je ook een gevangenisstraf van 15 dagen tot 6 maanden opleggen.
Een lasergun meet de snelheid waarmee een auto op het apparaat afrijdt. Hij doet dat met de snelheid van het licht en tot op drie cijfers achter de komma nauwkeurig.
Vanaf 2022 krijgen vijftig tot honderd onopvallende politieauto's apparatuur waarmee ze al rijdend direct de snelheid van andere voertuigen kunnen controlen. Tot op heden is dat onmogelijk en zijn snelheidscontroles gebaseerd op controles door stilstaande apparatuur in de berm.