Tijdens een hoge activiteitsgraad kan je brein meer en beter informatie opslaan. Volgens de Amerikaanse socioloog Mariah Evans kan je het best studeren tussen de late voormiddag en de avond: tussen 11u en 21u30. Vroeg starten is dus niet persé beter. Als je te moe bent, kan je niet vlot werken en word je gefrustreerd.
Toch is het bewezen dat het beter is om 's ochtends zo vroeg mogelijk te beginnen met leren, aangezien je op dit moment van de dag de meeste informatie opneemt. Mocht leren in de avond beter werken voor jou? Geen zorgen, leer dan gewoon in de avond.
Wat is de beste tijd om te leren? Uit onderzoek is gebleken dat 's ochtends als je net wakker wordt en 's avonds voordat je gaat slapen de beste tijden zijn om te studeren. Dit verschilt natuurlijk wel per persoon, omdat iedereen op een andere manier en tijd het beste kan leren.
De universitaire richtlijn ligt op 40 à 50 uren per week
Op een gewone dag volstaan 8 uur, zoals op een normale werkdag. Althans tijdens het semester. In de examens zelf is het anders. In de examens kan je beter 10 uur per dag studeren.
Leer maximaal 25 minuten en neem daarna 5 minuten pauze.
Een korte break helpt om weer fris aan de slag te gaan. Uren achter elkaar leren is dan ook niet zo effectief. Een manier om dit te doen is de Pomodoro techniek.
Een student kan gemiddeld vijf bladzijden verwerken per uur. Dit kan sneller of trager afhankelijk van de moeilijkheid van het vak. Als je dit vertaalt naar acht uur studeren (die richtlijn hanteren we bij Rebus), betekent dit dat je 40 bladzijden per dag kan studeren.
Na ongeveer 50 minuten studeren kun je een korte pauze van een tiental minuten nemen. Na twee of drie blokken van 50 minuten studeren neem je dan best een langere pauze. Zet je pauzes in je studieplanning, zo hou je gemakkelijker een vast ritme aan.
Een kind op de basisschool moet het volgende aantal uren onderwijs krijgen: de eerste 4 schooljaren (onderbouw): minimaal 3.520 uur; de laatste 4 schooljaren (bovenbouw): 3.760 uur.
Te weinig slaap en vermoeidheid hebben een negatieve invloed op alle drie de functies van het geheugen: Als je moe bent kun je je niet goed focussen en concentreren. Dit betekent dat je nieuwe kennis of studiestof niet efficiënt tot je kunt nemen.
Studenten hebben gemiddeld 7 à 9 uur slaap nodig. Het is ook belangrijk om dat ritme te respecteren en niet te denken dat je 'plots minder slaap nodig hebt' in de examens.
Je kan 8 à 10u studeren als maatstaf nemen. Vergeet niet om elk uur een korte pauze in te lassen en hier en daar in je planning een vrij moment vast te leggen. Hoe begin ik er aan?
Voldoende slaap
Voldoende slaap (7 à 8 uur per nacht) geeft je meer energie en dan krijgt je brein voldoende rust om je leerstof te verwerken.
Leren in blokken van 25 minuten is vaak optimaal (maar experimenteer hier vooral mee bij jezelf) om vervolgens 5 minuten te pauzeren. Langer dan 25 minuten focussen is vaak teveel gevraagd. Na 4 blokken van 25 minuten is het goed om langer pauze te nemen (minstens een half uur).
Wie zijn brein geen rust gunt, zal ook niets meer onthouden, zo simpel is het. Plan dus elk uur tot maximaal elke twee uur een pauze van ongeveer een kwartier. 's Middags en voor het slapengaan kan je best wat langer afleiding zoeken. Pauzeer niet aan je bureau.
Wissel al die mentale inspanning af met een fysieke activiteit. Je bezorgt er je hersenen een gezonde portie zuurstof mee en kan er heel wat opgebouwde frustratie en spanning in kwijt. Lopen, fietsen, een potje zwerkbal, yoga, twintig push-ups of gewoon een wandeling rond de blok doen wonderen.
Een student heeft een werkweek van bijna 40 uur. Gemiddeld besteedt een student tussen de 37 en 43 uur aan zijn studie.
“Actief studeren houdt in dat je actief aan je kennis en de te leren stof werkt, zodat de informatie echt blijft hangen,” zegt Paas. “Een paar strategieën voor actief studeren zijn jezelf overhoren, waarbij je jezelf vragen stelt over de stof, of de stof aan jezelf of aan een studiepartner uitleggen.
Studie struggles, bijna alle studenten hebben er weleens mee te kampen. De motivatie om te studeren is er even niet, concentratie is ver te zoeken of de berg aan leerstof heeft een afschrikwekkende hoogte bereikt. Dit uit zich vaak in wat we noemen: studieontwijkend gedrag.
De deelnemers aan de test die met een rode achtergrond werkten, scoorden hoger bij opdrachten waarbij oog voor detail en concentratie belangrijk was, zoals het onthouden van woorden.
Jezelf overhoren en gespreid studeren zijn bijvoorbeeld uitstekende manieren om het studierendement te verhogen: efficiënt, gemakkelijk toe te passen en effectief. Twee methoden die veel studenten toepassen – onderstrepen en de stof telkens herlezen – hebben weinig nut en kosten bovendien veel tijd.