In Nederland is het hoogst voorkomende spoornummer aan een perron spoor 35 op station Nijmegen. Andere hoge spoornummers zijn te vinden in: Spoor 15 op station Amsterdam Centraal, Zwolle en Dordrecht. Spoor 16 op de stations Rotterdam Centraal en Zwolle.
Het is jaren geleden verwijderd 'omdat het in de weg lag'. Omdat de andere sporen al genummerd waren, hebben ze de oude spoortelling aangehouden.
DefinitieHoutafval. Bij houtafval wordt onderscheid gemaakt in drie categorieën: A-, B- en C-kwaliteit. Simpel gesteld is A-hout onbehandeld, B-hout is geverfd hout of plaatmateriaal en C-hout is geïmpregneerd hout. Hieronder staan de categorieën en wat daar wel en niet onder valt.
Intensief spoornetwerk
Het aantal kilometers spoor is de afgelopen 180 jaar flink toegenomen. Waar er in 1860 nog maar driehonderd kilometer lag, ligt er nu 7.097 kilometer spoor. Inmiddels is ons spoornetwerk uitgegroeid tot een van de drukste netwerken in Europa en het aantal treinen neemt alleen maar toe.
Utrecht Centraal - Grootste knooppunt van Nederland qua treinbewegingen en tevens grootste station.
“Het spoor dat langs 'perron 35' ligt, heeft als nummer 35. Deze nummers zijn belangrijk in de communicatie tussen het spoorwegpersoneel en kunnen niet zomaar omgegooid worden.” Dat verklaart ook waarom Nijmegen geen perron 2 heeft. “Spoor 2 ligt tussen spoor 1 en 3 in”, vertelt een insider bij NS ons.
Met zo'n 181 in- en uitstappers is Eijsden het kleinste station van Nederland. Dat blijkt uit cijfers van de Nederlandse Spoorwegen. Daarna volgt het station van Soest.
De treinstations Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal zijn de drukste stations van Nederland. In de top 20 grootste treinstations van Nederland staan vijf stations van de hoofdstad, namelijk Amsterdam Centraal, Amsterdam Sloterdijk, Amsterdam Zuid, Amsterdam Amstel en Amsterdam Bijlmer ArenA.
Spoor 6 is zo'n voorbeeld. Jaren geleden is het spoor verwijderd, omdat het spoor onhandig lag. Omdat alle andere sporen al genummerd waren, hebben ze dit aangehouden.
Het station van Sittard heeft het langste perron van Nederland. Dat blijkt uit cijfers van spoorbeheerder ProRail. Het perron in Sittard is 700 meter lang. Dat is op de kop af vijf meter langer dan het perron op het centraal station van Amsterdam.
Het zit zo: perrons krijgen de nummers van de sporen waar ze aan liggen. Alle sporen hebben dus een eigen nummer, maar niet alle sporen liggen aan een perron. Snap je hem nog? Spoor 5 en 10 bestaan dus wel, maar liggen niet aan een perron.
Spoor 1 (schaal 1 op 32)
De spoorwijdte is 45 millimeter. Voordelen: Vanwege de grootte zijn de treinen zeer gedetailleerd en imposant om te zien.
Het schijnt dat spoor 1 al sinds de Tweede Wereldoorlog gesneuveld is. Bij de wederopbouw van het station en ook bij de recente vernieuwing is Prorail begonnen met nummeren bij spoor 2. In Arnhem bestaat het spoor 1 wel op papier, overigens.
Bijvoorbeeld door verbouwingen van het station. Voor ons mysterie gaan we iets verder terug in de tijd: spoor 1 op station Breda was vroeger een postspoor. Toen PTT stopte met postvervoer per trein is het spoor en bijliggend perron gesaneerd. Breda heeft óók geen perron 2 maar wél een spoor 2.
Alle sporen hebben dus een eigen nummer, maar niet alle sporen hebben een eigen perron. Dat zijn de sporen waarop je intercity's of goederentreinen voorbij ziet denderen. Spoor 1 is er dus wel, maar er ligt geen perron aan en dus is er ook geen bordje nodig om je naar spoor 1 te wijzen. Zo simpel is dat!
Het meest gewaardeerde station van Nederland is Klimmen-Ransdaal. Dit station op de Zuid-Limburgse Heuvellandlijn kreeg een 8,3 als rapportcijfer. Reizigers waarderen dit station om zijn mooie ligging in het heuvelige landschap en vanwege het monumentale stationsgebouw uit 1913 met restaurant en terras op het perron.
Het grootste station van Nederland is wederom Utrecht Centraal met 194.000 in- en uitstappers en gaat traditioneel nek-aan-nek met Amsterdam Centraal met 192.000.
De openbaar vervoersterminal Utrecht Centraal Station is tegenwoordig het grootste station van Nederland. Dagelijks passeren hier zo'n 250 tot 300 duizend mensen.
Station Valkenburg: het oudste station van Nederland
Station Valkenburg is het oudste nog in gebruik zijnde station van ons land, het werd geopend op 23 oktober 1853. Het gebouw is gemaakt uit mergelblokken en nog in originele staat.
Logistieke uitdaging. Tot 1989 stond het record op naam van de Australiërs, die een reizigerstrein met 42 rijtuigen lieten rijden. Nederland verpulverde het record op 19 februari 1989. Met 60 rijtuigen reed locomotief 1607 van rangeerterrein Kijfhoek naar Eindhoven.
Antwerpen-Centraal is in 2014 uitgeroepen tot het 'mooiste station ter wereld' en is een erkend historisch monument. Het gebouw valt op door de indrukwekkende stenen constructie en een koepel die majestueus hoog uittorent boven de immense wachtruimte, volgens een ontwerp van Clément van Bogaert.
Standaard duurt een spoor 2 traject zes maanden. Hierop zijn twee uitzonderingen: Als er binnen die zes maanden nog geen andere (betaalde) baan is gevonden bij een andere of de eigen organisatie, kan het traject verlengd worden tot het einde van de wachttijd (het einde van het tweede ziektejaar).
U kunt na twee jaar, of 104 weken, uw werkgever vragen om uw loon wat langer door te betalen als tweede spoor niet lukt. Dan wacht u nog even met het aanvragen van een WIA-uitkering. In deze tijd werkt u samen verder om te re-integreren. U vult dan samen een formulier Aanvraag verlenging loondoorbetaling WIA in.
Het antwoord is eigenlijk heel logisch. De perrons krijgen namelijk de nummers van sporen waar ze aan liggen. Al die sporen hebben dus een eigen nummer, maar niet elk spoor heeft een perron. Spoor 3 bestaat dus wel, maar daar kun je niet uitstappen.