Rode kentekenplaten met witte letters en cijfers, zijn tijdelijke kentekenplaten, de zogenoemde "Transit Temporaire". Dit zijn auto's die in Frankrijk geregistreerd staan, maar vrijgesteld zijn van belasting omdat deze auto's voor de export bestemd zijn.
In België heeft de witte kentekenplaat een rode letter-cijfercombinatie, bestaande uit ofwel: een letter en vier cijfers, twee letters en drie cijfers, drie letters en drie cijfers of drie letters en vier cijfers. Het kenteken hoort in België niet bij het voertuig, maar bij de voertuigeigenaar.
Deze sticker heeft te maken met het rijbewijs. In Frankrijk mag je al op je zestiende beginnen met het halen van je rijbewijs en na een examen mag je oefenen op de weg. Om andere mensen op de weg te laten zien dat jij nog aan het oefenen bent, moet je de eerste twee jaar een rode A op je auto plakken.
Rode G-nummerplaat voor landbouwvoertuigen.
De Transit-kentekenplaat of tijdelijke kentekenplaat voor korte duur. Deze kentekenplaat bevat witte tekens op een rode achtergrond en is voorbehouden aan personen/vennootschappen die in het buitenland verblijven of er hun hoofdverblijfplaats hebben en tijdelijk in België verblijven.
Rode kentekenplaten
Kentekenplaten met rode cijfers en letters zijn handelaarsplaten als ze beginnen met de cijfers 05 of 06, en platen voor een Youngtimer als ze beginnen met het cijfer 07. Deze laatste categorie kentekens mag echter niet voor dagelijks gebruik benut worden.
Het Brits kenteken bestaat uit twee letters, twee cijfers en drie letters. De zwarte letter- en cijfercombinatie staat achteraan op een gele reflecterende achtergrond en vooraan op een witte reflecterende achtergrond.
Kentekenplaten zijn er in verschillende soorten. De Nederlandse kentekenplaat is geel met een zwart kader. Het heeft ook een blauw vlak voor het EU-symbool en het NL-teken. Iedere plaat heeft een unieke code en echtheidskenmerken.
Even in het kort: waarom zijn Nederlandse kentekenplaten geel? Geel is, samen met wit, de kleur die het best zichtbaar is op auto's. Maar witte kentekenplaten reflecteren te sterk, wat voor onveilige situaties kan zorgen. Daarom koos Nederland voor de gele kentekenplaat met zwarte letters.
Vanaf september 2019 hebben de Spaanse kentekens van nieuwe personenwagens als beginletter de L. De fans van kentekenplaten hebben de eerste al gespot in Spanje, iets dat volgens een Twitter gebruiker gebeurde op 6 september 2019 toen men overging van 8819 KZZ naar 0000 LBB.
Vanwege de veiligheid: gele kentekenplaten met zwarte tekens zijn 's nachts beter leesbaar dan de donkerblauwe met witte tekens die vroeger gangbaar waren. De eerste gele platen konden in 1975 op vrijwillige basis worden aangevraagd.
Portugal is begonnen aan een nieuwe kentekenreeks en past meteen het uiterlijk van z'n kentekenplaten aan. Wie deze zomer kentekens gaat spotten in de file naar het zuiden, moet dus goed opletten. Het Portugese kentekensysteem lijkt verdacht veel op het Nederlandse.
hr is het topleveldomein voor websites uit Kroatië (Kroatisch: Hrvatska). Het . hr domein wordt uitgegeven door CARNet (Croatian Academic and Research Network) dat gevestigd is in Zagreb.
In 2000 werd het provinciale systeem afgeschaft. Sindsdien heeft een kenteken vier cijfers en drie letters en is niet meer te zien in welke provincie een voertuig geregistreerd is. De klinkers A, E, I, O, U worden niet gebruikt.
De letters UA staan voor de landcode van Oekraïne. Het betreft een wit nummerbord met zwarte letters. Op een kentekenplaat uit Oekraïne staan twee cijfers, twee letters en opnieuw twee letters. Dit type kentekenplaat wordt gebruikt sinds 1991, het jaar waarin Oekraïne onafhankelijk werd.
Kentekens voor voertuigen die niet gebruikt mogen worden om passagiers te vervoeren bestaan uit zwarte letters op een groene achtergrond. Dit kunnen bijvoorbeeld auto's, bestelwagens of kleine vrachtwagens zijn die niet voorzien zijn van een achterbank.
Onderzoek heeft uitgewezen dat de combinatie van reflecterend geel, met zwarte letters, het beste te zien is in het donker. In dit geval is het dus een duidelijke veiligheidskwestie. Voor 1975 was in ons de donkerblauwe oldtimer kentekenplaat de dominante kleur. Vanaf 1975 kon je vrijwillig gele kentekenplaten krijgen.
Wat zijn de afwijkingen in Duitse kentekens? Rode letters: Een plaat met rode letters en cijfers kan twee dingen betekenen. Het zijn handelaarsplaten of het zijn platen voor youngtimer. Als er 05 of 06 na de district lettercode staat, dan zijn het handelaarsplaten.
Het Pools kenteken bestaat uit twee of drie letters gevolgd door 4 of 5 willekeurige letters en/of cijfers. De zwarte letter- en cijfercombinatie staat op een witte achtergrond.
Een H-kenteken wordt afgegeven voor historische voertuigen die in Duitsland geregistreerd staan. U komt als Nederlands ingezetene daar helemaal niet voor in aanmerkingen.
De leden van het koningshuis kunnen gebruikmaken van een nummerplaat die alleen cijfers (van één tot drie cijfers) bevat. De koning krijgt een nummerplaat waarop het cijfer 1 staat.
De koning heeft een nummerplaat waarop enkel het cijfer 1 staat. Ook de andere leden van het koningshuis krijgen een kenteken met enkel cijfers.
Vroeger hadden nummerborden wel klinkers
Tot 1978 hadden nummerborden wel klinkers, maar toen stonden er altijd maar twee letters in een nummerbord. De kans op ongewenste combinaties was dus niet zo groot. Toen dat jaar borden met vier letters uitkwamen werden de klinkers in de ban gedaan.