Voorbeelden van soft skills en waarom ze belangrijk zijn
Voorbeelden van soft skills zijn delegeren, onderhandelen, draagvlak creëren, overtuigingskracht, presenteren, prioriteiten stellen, plannen en netwerken. Zonder goede soft skills komen je praktische vaardigheden niet uit de verf.
Soft skills horen niet bij een specifiek beroep en worden daarom ook wel overdraagbare vaardigheden worden genoemd. Hard skills zijn functioneel en/of technisch en het eindresultaat is tastbaar en/of meetbaar. Bij een hard skill draait het om vakinhoudelijke kennis of iets wat je hebt kunnen leren.
Soft skills zeggen iets over je sociale en emotionele intelligentie. Het zijn vooral vaardigheden die moeilijk meetbaar zijn en die je door de jaren heen almaar beter ontwikkelt. Soft skills hebben namelijk een impact op interacties op de werkvloer en klantenrelaties.
Professionele vaardigheden zijn overkoepelende vaardigheden die nodig zijn op de werkvloer. Bijvoorbeeld adviseren, besluiten nemen, overtuigen en timemanagement.
Harde vaardigheden zijn de dingen die u hebt geleerd te doen of te gebruiken, zoals tools, technologieën of bekwaamheden. Zachte vaardigheden zijn intermenselijke vaardigheden die u in de loop der tijd hebt ontwikkeld, zoals effectieve communicatie, betrouwbaarheid of gulheid.
Zachte vaardigheden kunnen het best worden omschreven als de persoonlijke kwaliteiten, gewoonten, houdingen en sociale gedragingen en maniertjes die beïnvloeden hoe goed mensen werken en met elkaar omgaan.
De huidige top 5 van meest gevraagde competenties ziet er volgens het bureau als volgt uit: samenwerken, klantgerichtheid, overtuigingskracht, resultaatgerichtheid en leidinggeven (groep).
Persoonlijke vaardigheden zeggen iets over jouw persoonlijke eigenschappen en kwaliteiten. Deze bezit je al of kun je ontwikkelen, mits je over het juiste karakter en de juiste motivatie en intelligentie beschikt. Denk aan leidinggevende kwaliteiten, stressbestendigheid en goed kunnen samenwerken.
Het zijn de persoonlijkheidskenmerken die je maken tot wie je bent. Het geeft je manier van werken weer, alleen en in groep. Voorbeelden van human skills zijn leiderschap, flexibiliteit, sterk in communicatie, tijdsbeheer en empathie.
Persoonlijke eigenschappen worden ook wel karaktereigenschappen genoemd. Bij positieve eigenschappen spreek je ook wel van persoonlijke kwaliteiten. Anders dan bij een vaardigheid, heb je voor persoonlijke eigenschappen niet hoeven oefenen. Je 'bent zo' en draait dat niet even 180 graden om.
Wat ze je op het werk niet vertellen alles over soft skills?
In dit boek staan je menselijke vaardigheden centraal, je soft skills. Feedback geven, schrijven, pitchen, leidinggeven, plannen, presenteren, jezelf organiseren, samenwerken... Het is maar een greep uit de vele soft skills die je terugvindt in Wat ze je op het werk niet vertellen.
Soft skills zijn voornamelijk gekoppeld aan emotionele intelligentie. Maar ze omvatten daarnaast ook competenties zoals effectief kunnen communiceren, luisteren, conflictoplossing, onderhandelen, presenteren, samenwerken, openstaan voor feedback en werken onder druk.
Organisatorische skills laten zien hoe goed de kandidaat is voorbereid op het uitvoeren van de werkzaamheden. Ze zijn ook een graadmeter voor iemands bedrevenheid in het inzetten van hulpmiddelen, het halen van deadlines en het vertalen van resultaten naar andere projecten.
Hoe kunnen je soft skills jou helpen als ondernemer?
Communicatie
Goed en efficiënt communiceren vormt de bouwsteen om alle andere soft skills onder de knie te krijgen. Bewust hiermee bezig zijn heeft een directe positieve invloed op zowel je ondernemende als persoonlijke groei. Een essentieel onderdeel van communiceren is feedback geven.