Was u op tijd op het vliegveld, maar miste u uw vlucht door de lange wachtrijen? Dan kunt u door een tijdelijke regeling van Schiphol schadevergoeding krijgen. Bijvoorbeeld voor de kosten van een nieuw ticket of hotelovernachting. Deze tijdelijke regeling is verlengd.
U heeft mogelijk recht op een schadevergoeding. Deze vraagt u aan bij de luchtvaartmaatschappij. Bij een annulering of vertraging waarbij u meer dan 3 uur later op uw eindbestemming aankomt door operationele redenen, zoals: een technisch probleem of een beschadiging van het vliegtuig door de vliegtuigtrap.
Schiphol komt met een regeling voor reizigers die in de periode tussen 23 april 2022 en 11 augustus 2022 tijdig op de luchthaven aanwezig waren, maar hun vlucht misten als gevolg van een uitzonderlijke wachttijd voor de securitycontrole.
Bij annulering van uw vlucht heeft u recht op een alternatieve vlucht of u kunt ervoor kiezen om uw geld terug te krijgen van het originele ticket. Daarnaast heeft u mogelijk recht op verzorging en compensatie voor het geleden tijdsverlies.
Jazeker. Sowieso mag een luchtvaartmaatschappij je vlucht altijd annuleren of je vluchttijd wijzigen, mits ze je dit twee weken van tevoren laten weten. Als de vlucht niet gaat, mag je kiezen. Een andere vlucht of je geld terug.
Bij een vertraging vanaf twee uur heeft u recht op verzorging van de airline. U moet hierbij denken aan eten en drinken en zo nodig een hotelovernachting. Meestal geeft de airline vouchers voor het kopen van eten of drinken, maar als dit niet geregeld wordt mag u dit zelf aanschaffen.
De KLM vertraging vergoeding loopt in de meeste gevallen van 250 tot 600 EUR. Dit bedrag is afhankelijk van de reisafstand. Als u minimaal 3 uur of meer vertraging heeft op een vlucht van ten minste 3.500 km, dan ontvangt u 600 EUR. Bij een vlucht van 1.500 km of minder krijgt u 250 EUR.
Wat kost de service van EUclaim? Onze service wordt u aangeboden op basis van no cure, no pay. Dit betekent dat als wij uw claimaanvraag niet tot een succesvol einde brengen, u ons niets betaalt.
Was u op tijd op het vliegveld, maar miste u uw vlucht door de lange wachtrijen? Dan kunt u door een tijdelijke regeling van Schiphol schadevergoeding krijgen. Bijvoorbeeld voor de kosten van een nieuw ticket of hotelovernachting.
Zorg voor een gevulde fles water, iets te eten, een lege blaas en een goed boek. Het wachten in een lange rij wordt daardoor een stuk draaglijker. Het helpt echt als je je erop instelt dat je moet wachten. Ik ging uit van twee uur en stond dus binnen 45 minuten binnen.
Of je nu in dienst bent bij Schiphol, via een externe organisatie op de luchthaven werkt of als zelfstandige wordt ingehuurd: wie een Schipholpas of Plazakortingspas heeft, krijgt bij veel winkels en horecagelegenheden op Plaza tot wel 30% korting!
Ging je helemaal niet meer op reis, dan betaalt Schiphol alle (annulerings)kosten van je reis.
Je moet bewijzen dat de luchthaven aansprakelijk is op grond van onrechtmatige daad. Je moet aantonen dat van het missen van je vlucht aan de luchthaven te wijten is, bijvoorbeeld door te lange wachttijden bij de door de luchthaven ingeschakelde security check. Je moet bewijzen wat je schade is.
Het kan 14 dagen duren voordat we uw verzoek verwerkt hebben. We streven er echter naar om dit binnen 7 dagen te doen. Neem contact op met ons KLM Contactcentrum als u langer dan 14 dagen geleden een voucher heeft aangevraagd en nog geen update heeft ontvangen.
Wat kost de service van EUclaim? Wij werken op basis van no cure, no pay. Dit houdt in dat u alleen onze succesfee van 29% + €33 dossierkosten (inclusief BTW) per persoon betaalt, wanneer wij uw claim positief hebben afgerond.
Een terugbetaling aanvragen
Dat kan via ons online terugbetalingssysteem. Het systeem controleert of u een deel of de gehele reis terugbetaald krijgt. U kunt ons ook bellen hierover, maar het kan zijn dat er dan kosten gerekend worden. Binnen 7 dagen wordt uw verzoek verwerkt.
Claimen bij de airline is zo moeilijk niet
Vaak dien je gemakkelijk een verzoek tot EU 261/2004 compensatie in. Bij KLM kun je eenvoudig via de website compensatie claimen.
Voorbeelden van buitengewone omstandigheden
Extreme weersomstandigheden, zoals storm tijdens de vlucht of dichte mist bij het opstijgen en/of landen. Natuurrampen, zoals een aswolk. Stakingen van derden, zoals de luchtverkeersleiding en bagage afhandelaren. Medische noodlandingen.
1. Amsterdam - Barcelona. De meeste vertragingen vonden tot nu toe plaats op de vliegroute tussen Amsterdam Schiphol en Barcelona! Maar liefst 44 keer liep een vlucht meer dan drie uur vertraging op.
De vertraging van uw vlucht kan verschillende oorzaken hebben. Als u te laat op uw bestemming aankomt, kunt u recht hebben op een vergoeding. Deze compensatie ligt tussen de 250 en 600 EUR en luchtvaartmaatschappij kennen die toe bij een vertraging vanaf 3 uur.
Volgens het vertrekschema van Schiphol zijn in ieder geval de vluchten naar Nice (Frankrijk) en Bari (Italië) van morgenvroeg geannuleerd.
Lagere frequentie op Europese KLM routes
Het gaat om de wijzigingen die 19 juni doorgevoerd zijn ten opzichte van de dienstregeling van 5 juni 2022. De bestemmingen waar in absolute aantallen de meeste vluchten in juli geschrapt worden zijn Berlijn, Brussel, Dublin, Londen Heathrow, Lyon, Newcastle, Oslo en Toulouse.
Financiële compensatie
Als de luchtvaartmaatschappij je vlucht annuleert of wijzigt, heb je soms recht op een compensatie. Die kan oplopen tot €600 per persoon. Of je er recht op hebt, hangt wel af van de reden van annulering. En hoe ver voor vertrek je op de hoogte bent gebracht.