Wees geduldig en geef iemand op zijn minst een dag de tijd om de Tikkie netjes te betalen, zodat je niet ongeduldig en gierig overkomt. Als iemand de Tikkie dan nog steeds niet betaald heeft, kun je uiteraard een herinnering sturen.
Hoe kan ik terugboeken? Als je geld ontvangt of betaalt via Tikkie, gaat dat via de Tikkie-tussenrekening. Boek daar dus geen geld naar terug! Als je geld wilt terugboeken naar de betaler van je verzoekje, heb je zijn eigen rekeningnummer nodig.
Dus de vraag van vandaag: kun je een Tikkie terugboeken? Een Tikkie kan je niet terugboeken. Dit geldt zowel voor de ontvanger als de verstuurder van het Tikkie. Als je geld wil terugboeken dan moet de betaler een Tikkie sturen naar de ontvanger van het vorige Tikkie.
Biedt jouw bank Instant Payments aan, dan staat een betaling met Tikkie binnen 5 seconden op je rekening. Ook in het weekend en op feestdagen. Doet jouw bank nog niet mee? Dan staat het geld binnen 1 werkdag op je rekening.
Check wie er al wel en niet betaald heeft
Gelukkig kan je in de Tikkie-app per verzoek zien wie er al heeft betaald op het tabblad 'Overzicht'. De app gebruikt hiervoor de naam die mensen voor hun bankrekening gebruiken, dus vaak zie je hier een lijst met achternamen.
Tikkie is ontwikkeld door ABN Amro. De betaling verloopt altijd via iDEAL. Dat betekent dat je de betaling altijd afrondt via je eigen bank. Dat maakt Tikkie tot een veilige betaalmethode.
De link van een echt betaalverzoek via Tikkie ziet er altijd zo uit: https://tikkie.me/pay/[code]. Bij 'code' staat steeds een andere code. Oplichters spelen graag met de link. Er staat dan bijvoorbeeld 'tlkkie.nl' in plaats van 'tikkie.me'.
Is je geld wel overgeboekt, maar niet aangekomen bij de ander? Dit is helaas lastiger zelf op te lossen. Neem contact op met de bank waar je het geld naar hebt overgemaakt om informatie op te halen.
Ben je opgelicht via Tikkie, dan moet je achterhalen naar welke bankrekening je geld is overgemaakt. Je hebt namelijk de IBAN van de ontvanger nodig bij een aangifte. Om het IBAN-rekeningnummer te achterhalen hoef je dus alleen in het afschrift te kijken bij de omschrijving.
Wat is het maximum bedrag waarvoor ik een Tikkie kan maken? Een Tikkie kan maximaal € 5.000 bedragen. U kunt een Tikkie link naar meerdere ontvangers sturen. Goed om rekening te houden dat u per dag per IBAN maximaal € 15.000 kan ontvangen.
Hoe lang is de link in het betaalverzoek geldig? Je hebt 2 weken de tijd om je vrienden terug te betalen. Wel zo handig, als een betaalverzoekje net even niet uitkomt.
Is Tikkie veilig? Tikkie is mogelijk gemaakt door ABN AMRO en voldoet aan strenge veiligheidseisen. Een Tikkie betaalverzoekje ziet er altijd zo uit: https://tikkie.me/pay/... Als dit niet zo is, klik er dan niet op en meld het aan ons.
Ik heb het geld niet ontvangen, wat nu? Check in het menu van de app of je rekeningnummer wel klopt. Zo ja, laat degene die jouw Tikkie betaald heeft, controleren of de betaling geslaagd is. Als dat zo is, wacht 2 werkdagen en controleer of je het geld hebt ontvangen.
Als je geld naar een verkeerde bankrekening overmaakt, heb je dat onverschuldigd betaald. De ontvanger is wettelijk verplicht om het geld terug te storten. De bank staat hier in principe buiten. Je kunt eerst een betaalverzoek sturen.
Terugstorten via de bank
U kunt de bank vragen om de onterechte incasso terug te boeken. Dit kan binnen 13 maanden na de afschrijving van het bedrag. U moet dan zeggen waarom u het bedrag terug wilt hebben. Uw bank controleert eerst of u een geldige toestemming gaf voor de automatische incasso.
Tikkie is enorm ingeburgerd om snel geld over te maken naar een bekende. Er kleeft echter ook een risico aan. De Fraudehelpdesk waarschuwt voor oplichters die de populaire betaal-app van de ABN-AMRO Bank nabouwen. Daarmee hengelen ze gegevens binnen waarmee ze bankrekeningen van hun slachtoffers kunnen plunderen.
U hebt een betaalverzoek of Tikkie ontvangen
Controleer dan eerst de link. Dit zijn enkele voorbeelden: Een echt betaalverzoek van bijvoorbeeld de Rabobank begint altijd met https://betaalverzoek.rabobank.nl/betaalverzoek. Het vervolg van de betaling verloopt altijd via iDEAL.
Met alleen je IBAN nummer en je adres kan iemand nog geen geld van je rekening halen of geld overboeken van jouw naar zijn/haar rekening. Daarvoor heb je nog altijd een toegangscode of verificatiecode nodig of een identiteitsbewijs.
Het vrijgestelde bedrag is: € 2.418 als u de schenking van iemand anders krijgt. € 6.035 als u de schenking van uw ouders krijgt.
Het retourbedrag wordt de eerstvolgende werkdag bijgeschreven. Die krijg je op de betaalrekening die hoort bij de betaalpas die gebruikt is bij de retourbetaling. Let op: niet alle winkeliers bieden de mogelijkheid voor retourpinnen aan.
Een paar keer per dag telt de ECB alle betalingen tussen banken bij elkaar op. Pas daarna kunnen de individuele overboekingen worden verwerkt. Deze controle gebeurt alleen binnen de kantooruren van de ECB. Na 1 uur of 3 's middags en in het weekend wordt uw overboeking daardoor niet verwerkt.
Kosten. Het downloaden en gebruiken van Tikkie is gratis. Om de app te gebruiken heeft u internet nodig.
Deel ook nooit een kopie van je bankpas met anderen! Door de combinatie van rekeningnummer en pasnummer kan ook opgelicht worden. Vaak wordt gebruik gemaakt van de afbeelding, het rekeningnummer wordt aangepast en vervolgens wordt er misbruik van de naam gemaakt, zonder dat de rekeninghouder hiervan op de hoogte is.
Het betalen van 1 cent in het aanvraagproces van een abonnement is ter verificatie van uw identiteit. Dit is helaas nodig om fraude zoveel mogelijk te beperken. Fraudeurs hebben als hoofddoel om een nieuw abonnement of nieuwe mobiele telefoon te verkrijgen, zonder de provider hier ooit voor te betalen.
Tikkie is een gratis service ontwikkeld door ABN Amro waarmee gebruikers betalingsverzoeken kunnen aanmaken en delen via bijvoorbeeld WhatsApp. Andere gebruikers kunnen vervolgens via iDEAL geld overmaken naar degene die het verzoek verstuurde, ongeacht van welke bank de gebruikers klanten zijn.