Kleine plekken lakschade zijn vaak te herstellen vanaf ongeveer € 75. Maar de kosten lopen op als de schade dieper of groter is. Ook de plek van de schade speelt mee. Een kras op de spiegelkap is bijvoorbeeld goedkoper te herstellen dan op een deur.
Wat kost autoschade herstel? Wat een autoschade je ongeveer kost, ligt aan het type schade. Zo'n 85% van alle geclaimde schades bij ANWB Autoverzekeringen gaat over materiële schade: schade aan de auto zelf. Deze bedragen zijn gemiddeld zo'n €1.250,-.
Voor een zeer kleine schade die gemakkelijk te herstellen is, moet u denken aan een vanaf prijs van ongeveer €30,- euro en voor grotere schades zal dit uiteraard meer zijn. U doet er verstandig aan om bij verschillende schadeherstellers een offerte aan te vragen, zodat u prijzen kunt vergelijken.
Kleine schade reparaties
Onder de kleine autoschade vallen kleinere lakschades, deukjes en ruitschade. Voorbeelden van autoschadeherstel zijn: Spot repair. Velgreparatie.
Wat zijn de kosten van Spotrepair? Voor spotrepair geldt een vanaf prijs van €59. Het is een vanaf prijs, omdat de kosten van sportrepair erg kunnen verschillen. Het is onder andere afhankelijk van de schade die er aan de auto is en dus hoeveel werk het zal zijn om de schade te kunnen herstellen.
Een licht beschadigde carrosserie herstellen, kost meestal tussen 100 en 500 euro. En een herstelling na een ernstig ongeval kost je gemiddeld 1.500 euro. Kleine schade herstellen kost minder dan je zou denken. Vraag dus altijd aan je carrossier wat het kost om een bluts, een kras of een ster in je ruit te herstellen.
Hoe lang de wachttijd is, is afhankelijk van de schade. Gemiddeld kunnen wij een kleine schade binnen 3 à 4 uur herstellen.
Hoeveel minder hangt samen met het soort schade, maar ook de leeftijd en kilometerstand van de auto tellen mee. Er kan waardevermindering optreden bij een auto tot drie à vier jaar oud. Deze schade wordt niet vergoed door de eigen cascoverzekering, maar kan wel geclaimd worden bij een aansprakelijke tegenpartij.
Schade aan je eigen auto is met een WA-autoverzekering niet gedekt. Als je schade aan je eigen wil verzekeren kan je een WA-beperkt casco of een allrisk autoverzekering afsluiten. Welke dekking je het beste kunt kiezen, is afhankelijk van een aantal factoren.
Het schadeattest geeft je een overzicht van alle ongevallen in detail die je de afgelopen 5 jaar hebt gehad. Het attest schadeverleden is een vervanging van het bonus-malusattest.
Een autolak reparatie wordt vaak vergoed als je All Risk verzekerd bent. Ben je dit niet? Dan moet je in veel gevallen de kosten van de lakschade zelf betalen. De enige uitzondering is een situatie waarbij de lakschade is veroorzaakt door een ander en diegene deze kosten kan verhalen op zijn eigen verzekering.
Parkeerschade: dader bekend
Als de dader de schade met een voertuig heeft veroorzaakt, kan de schade verhaald worden op de verzekering van dit voertuig. Is de schade op een andere manier veroorzaakt, dan kan de schade verhaald worden op de aansprakelijkheidsverzekering van de dader.
De kosten voor het herstellen van ruitschade variëren afhankelijk van de aard en omvang van de schade, het type autoruit en het merk en model van uw auto. Een sterretje repareren kan rond de € 50 – € 70 kosten, terwijl het vervangen van een voorruit doorgaans € 200 – € 600 kost.
Met uitdeuken zonder spuiten kunt u uw auto laten uitdeuken tegen lage kosten. Als richtprijs kan u uitgaan van € 75,- per deukje. Uiteraard word er bij meerdere deukjes een totaalprijs gemaakt wat uiteindelijk altijd goedkoper is.
De meeste mensen kunnen er zelf weinig aan doen. Eigenlijk zou een spuiter het paneel moeten opschuren en voorbereiden voor een nieuwe laklaag. De spuiter kan een nieuwe laag blanke lak aanbrengen. Het enige dat je als autoliefhebber zelf kunt doen is het maskeren van de imperfectie.
Maar soms is het voordeliger om de schade zelf te betalen. Je bouwt no-claimkorting op door schadevrij te rijden. Bij het melden van bepaalde schades, verlies je een deel van deze korting en ga je meer premie betalen. Bij een laag schadebedrag is zelf betalen daarom vaak voordeliger dan schade claimen.
Als jij de schuldige bent, dan betaalt jouw verzekeraar de kosten voor schadeherstel van de tegenpartij. Ook voor eventuele medische kosten is jouw verzekeraar dan aansprakelijk. Wanneer er geen tegenpartij betrokken is bij de schade, dan ben je niet verplicht het te melden.
Het is niet in alle gevallen strafbaar, als je je maar binnen 12 uur meldt bij de politie. Maar als je iemand achterlaat die door toedoen van de aanrijding acute medische hulp nodig heeft, dan is het wel strafbaar.
De schade-expert kan het juiste schadebedrag berekenen. Hierbij schatten ze de reparatiekosten, de waardevermindering van de auto (de restwaarde) en de oorzaak van de schade. Aan de hand van deze factoren maken ze een kostenplaatje. Een schade expert wordt vrijwel altijd door een verzekeraar ingeschakeld.
Zijn de reparatiekosten hoger dan twee derde van de dagwaarde van de auto, van vóór de schade? Dan is een auto eigenlijk economisch total loss. Oudere auto's zijn door hun lagere dagwaarde sneller economisch total loss.
Uw auto kan er eenvoudig weer als nieuw uitzien door de bovenste laklaag met een behandeling te herstellen, ofwel: de auto polijsten. Hiervoor wordt een polijstmachine en polijstpasta gebruikt. De machine en pasta wrijven het vuil los en egaliseren het oppervlak zonder de bovenste laklaag te beschadigen.
Kleine beschadigingen zijn eenvoudig te herstellen met spotrepair. Deze techniek richt zich enkel op de plek waar de beschadiging zit en niet op het gehele onderdeel, zoals de bumper of het portier. Na behandeling is de lakschade niet meer zichtbaar.
Stroomkring mag max 8 enkelvoudige of meervoudige stopcontacten bevatten; en je moet minstens 2 verlichtingskringen hebben. Er staat nergens dat op zo een verlichtingskring maar 10 schakelingen/lichtpunten mogen zitten.