Er is geen gezamenlijk gevoel, weinig betrokkenheid en slechte communicatie. Wat we ook veel zien is dat er veel over elkaar gepraat wordt in plaats van tegen elkaar. De frustraties die mensen voelen in de samenwerking worden niet uitgesproken wat maakt dat er ook steeds meer irritaties optreden tussen teamleden.
Mensen die zich onzeker voelen, niet assertief genoeg zijn, verlegen of wat meer tijd nodig hebben om een mening te vormen (bijvoorbeeld veel introverte mensen) die zullen niet snel vertellen wat ze ergens van vinden in een teamoverleg of naar andere teamleden.
Een grote valkuil is dat samenwerken te impliciet gebeurt. Veel teams spreken niet of nauwelijks met elkaar af wie waarvoor verantwoordelijk is. Als dat niet gebeurt kunnen teamleden zich achter elkaar gaan verschuilen. Gedeelde verantwoordelijkheid beperkt dan de individuele verantwoordelijkheid.
Bij een goede samenwerking is het belangrijk om (tijdelijk) de eigen voorkeuren ondergeschikt te maken aan het gezamenlijke doel. Het behalen van groepsresultaten staat voorop. Het is handig om in de samenwerking en communicatie rekening te houden met het gedrag van anderen.
Definitie en gedragsindicatoren samenwerken
Helpt anderen hun eigen doelen te bereiken. Stelt gezamenlijk belang boven het eigen belang. Levert een bijdrage, idee of voorstel voor een groepstaak, ook wanneer hij daar zelf geen voordeel bij heeft. Uit zich positief over prestaties van collega's.
Vertrouwen in het team is belangrijk, omdat:
In het team kan en mag je alles vinden en zeggen, zonder dat je bang hoeft te zijn dat mensen je er anders om gaan behandelen. Elk idee en elke mening wordt gerespecteerd en gezien als een intentie de beste oplossing of het beste resultaat neer te willen zetten.
Wanneer je het online samenwerken niet goed aanpakt binnen je organisatie kan je voor een aantal grote problemen komen te staan. Zo wordt de communicatie stroperig, raken medewerkers gefrustreerd, ontstaat er een kloof tussen thuis- en kantoorwerkers en voelen thuiswerkers zich achtergesteld of buitengesloten.
Samenwerken is een competentie.
Het gezamenlijk resultaat staat voorop en gaat voor jouw eigen belang. Je kunt samen beslissingen nemen, luisteren wat anderen te vertellen hebben. Je respecteert de kwaliteiten van de andere teamleden maar je kent ook jouw eigen kracht en je kunt dat op de juiste waarde schatten.
Empatisch vermogen. Verplaats je in de andere teamleden / collega's, kijk hoe ze hun rol spelen en luister goed naar ze. Je kan altijd van de anderen leren. Een goede teamplayer toont interesse in de anderen en stelt goede open vragen.
Je bent beslist in jouw optreden: Je aarzelt niet en je weifelt en twijfelt niet. Je bent vastbesloten en standvastig. Je zet jouw zin door of je zet jouw plan door: je bent vastberaden om jouw doel te bereiken. Je bent onvermurwbaar en je komt niet terug op eerder genomen beslissingen.
Gevoeligheid als kwaliteit
Jouw kernkwaliteit is gevoelig. Overgevoelig is de bijbehorende valkuil. Je slaat dan te ver door in jouw gevoelsleven. Je bent namelijk een gevoelig mens en je zou dit veel meer kunnen benutten en hieruit jouw persoonlijke kracht ontwikkelen.
Het hebben van een duidelijk omschreven doelstelling, het streven naar een concreet resultaat, dat is wat het team zin en identiteit geeft. Zorg er dan ook voor dat iedereen weet waar ze te vinden zijn. Werkbare doelen zijn duidelijk, realistisch, meetbaar, zinvol en ze worden gedeeld door de teamleden.
Om sterke vaardigheden in team-samenwerking op te bouwen, moet u open en eerlijk communiceren. Dat betekent niet noodzakelijk dat u het altijd met elkaar eens moet zijn. Weten hoe u het oneens kunt zijn en die meningsverschillen uitpraten is ook een essentieel onderdeel van samenwerking.
Door samen te werken, kunnen complexe vraagstukken of problemen makkelijker worden opgelost. Samenwerken stelt mensen daarnaast in staat om te reflecteren op hun eigen kunnen. De één heeft echter meer aanleg dan de ander als het aankomt op samenwerken.
Samenwerken kan worden gedefinieerd als het gezamenlijk inzetten om een bepaald doel te bereiken. Samenwerking vindt plaats tussen minimaal twee personen, dus ook in een groep of tussen meerdere groepen.
Wanneer mensen samenwerken, werken ze meestal aan een gezamenlijk doel. Vaak ben je afhankelijk van je collega's of je team om je doelen te behalen en je werk goed te kunnen doen. Om goed te kunnen samenwerken zijn goede communicatieve en sociale vaardigheden nodig.