') Loopbaansturing heeft te maken met keuzes maken en het onderzoeken van de gevolgen van die keuzes. Bij loopbaansturing ga je acties ondernemen om je eigen loopbaan te sturen. Bijvoorbeeld een bepaalde opleiding volgen waardoor je een beroep kunt uitoefenen dat bij je past.
Loopbaansturing: Het plannen, beïnvloeden en bespreken van de manier hoe de student zelf leert en werkt gericht op loopbaanontwikkeling. Netwerken: Contacten opbouwen en onderhouden op de arbeidsmarkt gericht op de loopbaanontwikkeling.
Er zijn vijf loopbaancompetenties (kwaliteitenreflectie, motieven reflectie, werkexploratie, loopbaanzelfsturing en netwerken) welke jongeren in kunnen zetten bij het vormgeven van hun loopbaan.
Loopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB) is bedoeld om leerlingen en studenten meer zicht te geven op hun kwaliteiten en mogelijkheden, zodat ze een passende vervolgopleiding kunnen kiezen en leren hun (leer)loopbaan vorm te geven.
Loopbaanleren gaat over betekenisvol leren, zelfsturing en medezeggenschap. Het betekent dat studenten sturing kunnen geven aan de eigen loopbaan. Loopbaanleren of loopbaanoriëntatie- en begeleiding (LOB) is een belangrijk thema geworden in het middelbaar beroepsonderwijs (mbo).
Een loopbaan, ook wel bekend als carrière, is een geheel van functies die iemand gedurende zijn of haar werkende leven heeft. Het begint op het moment dat iemand de arbeidsmarkt betreedt. Hier wordt een eerste professionele baan mee bedoeld die iemand vaak na zijn opleiding begint.
Volgens Wikipedia is een loopbaan of een carrière (Frans) de reeks van maatschappelijke posities die iemand achtereenvolgens inneemt (en ontwikkeling daarbinnen). Een loopbaan begint met het betreden van de arbeidsmarkt.
De student moet tijdens de studie werken aan loopbaan en burgerschap. In de onderwijs- en examenregeling of studiegids staat wat de student moet doen om aan de inspanningsverplichting te voldoen om een diploma te be- halen. De mbo-school is verplicht zowel loopbaan- als burgerschapsonderwijs aan te bieden.
Als een lesuur meer dan 60 minuten bedraagt, wordt omgerekend naar klokuren en bij 16 klokuren gemeld. MBO-instellingen melden bij 16 klokuren ongeoorloofde afwezigheid.
Omdat loopbaanadvies je zelfinzicht geeft, waardoor je beter weet wat bij jou past en zicht krijgt op welke stappen je kunt zetten. Heel praktisch en concreet. Loopbaanadvies gaat over koers zoeken en je realiseren wat je echt wilt en kunt.
Wat zijn competenties? Competenties zijn een combinatie tussen kennis, vaardigheden en persoonseigenschappen. Bijvoorbeeld 'assertief communiceren'; je bent communicatief sterk (persoonseigenschap), maar weet dit ook in te zetten zonder je professionaliteit te verliezen (kennis en vaardigheid).
Loopbaanvragen zijn vragen die jezelf kunt stellen (of vragen die aan bod komen tijdens een loopbaangesprek of loopbaantraject met een loopbaanadviseur) om voor jezelf duidelijk te krijgen hoe het staat met je carrière en of het misschien tijd is voor een carrièreswitch.
Een loopbaanonderzoek is een uitgebreide inventarisatie van wie je bent, wat je kan en ook wat je graag wilt. Tijdens dit onderzoek wordt gekeken naar jouw persoonlijkheid, talenten en mogelijkheden. Het onderzoek geeft een beeld van jouw capaciteiten, kwaliteiten, valkuilen en potentie.
Plan, beïnvloedt en bespreek het leren en werken gericht op jouw loopbaanontwikkeling. Je ontwikkelt hiermee de competentie om zelf verantwoordelijkheid te nemen en om een plek op de arbeids markt te verwerven, te behouden of van baan te veranderen.
Werkexploratie is het onderzoeken van werk, een werkplek of een werkveld. Je probeert zicht te krijgen op de eisen, taken en cultuur in een bepaald beroep of werksituatie. Je kan bijvoorbeeld op zoek gaan naar gestelde doelen, de wijze waarop mensen met elkaar omgaan en hoe problemen in het werk worden aangepakt.
Motievenreflectie: Het nadenken over wensen en waarden die van belang zijn voor de eigen loopbaan. Het gaat om bewustwording van wat de leerling eigenlijk belangrijk vindt in zijn of haar eigen leven, wat de leerling voldoening geeft en wat hij of zij nodig heeft om prettig te kunnen werken.
In het studiejaar 2021-2022 stopten ruim 30.000 jongeren - bijna allemaal mbo'ers - zonder een zogenoemde startkwalificatie te halen, schrijft onderwijsminister Dijkgraaf aan de Tweede Kamer. Dat zijn er ruim 5000 meer dan het jaar ervoor en het is het hoogste aantal in tien jaar.
Met ingang van het schooljaar 2014-2015 is ongediplomeerde instroom in het mbo niveau 2 niet langer mogelijk. Leerlingen zonder diploma zijn toelaatbaar tot de Entree-opleiding, niveau 1.
Een leerling zonder vmbo-diploma is wettelijk niet toelaatbaar op mbo 2, 3 of 4. Bij hoge uitzondering kan echter besloten worden dat een leerling van het vmbo toch toelaatbaar is.
Een mbo-opleiding mag studenten weigeren in de volgende situaties: Je kind voldoet niet aan aanvullende eisen. Bij sommige opleidingen kunnen namelijk nadere opleidingseisen gevraagd worden. Het gaat dan om bepaalde schoolvakken die noodzakelijk zijn voor een opleiding.
Deze vrijstellingen voor Nederlands, Engels en rekenen zijn 2 jaar geldig.
Vaak zijn ze nog leerplichtig of kwalificatieplichtig. Zij moeten dus een opleiding volgen. Een verschil is dat middelbare scholieren een profiel kiezen en mbo-studenten een specifieke opleidingsrichting. Op lange termijn leidt zittenblijven niet tot betere leerprestaties of zelfs uitval.
Een loopbaan is de levensweg die je bewandelt op de arbeidsmarkt. Een ander woord voor loopbaan is ook wel carrière. Wikipedia omschrijft loopbaan ook wel als: de reeks van maatschappelijke posities die iemand achtereenvolgens inneemt en ontwikkeling daarbinnen. Je loopbaan omvat dus een groot deel van je leven.
Het bekomen aantal arbeids- en gelijkgestelde dagen, gedeeld door 312 geeft het aantal jaren beroepsverleden als loontrekkende.