Het grootste voordeel is dat je alle kosten van de auto kunt boeken als zakelijke kosten. Denk hierbij aan brandstof, verzekering, onderhoud, APK, motorrijtuigenbelasting, afschrijvingen, parkeerkosten etc. Als je privé meer dan 500 kilometer in je zakelijke auto rijdt, dan heb je wel te maken met de bijtelling.
Voor werknemers is een auto van de zaak soms goedkoper dan een eigen auto hebben. De inkomstenbelasting over het privégebruik is heel vaak veel lager dan de kosten van de auto. Dat geldt ook als er een bijdrage voor privégebruik betaald dient te worden.
Over het algemeen is het voordeliger om (vrijwel) nieuwe auto's op de zaak te zetten. Rijdt u veel privé, dan is op de zaak zetten eveneens vaak voordeliger. Een elektrische auto is door de lage bijtelling vaak voordeliger om op de zaak te zetten.
Heb je een auto van de zaak? Dan zijn alle kilometers die je rijdt van huis naar werk (en terug) zakelijke kilometers. Het maakt daarvoor niet uit hoeveel kilometers je rijdt en hoe vaak je naar je werk reist. Als je de auto van de zaak ook privé gebruikt, moet je daarvoor extra belasting (bijtelling) betalen.
Als u bijvoorbeeld 5 maanden over de auto kunt beschikken, is de correctie voor het privégebruik van de auto: 5/12 x 22% x de waarde van de auto. Dit bedrag verrekent u met de autokosten. Als u op jaarbasis met de auto niet meer dan 500 kilometer privé rijdt, hoeft u niets met de autokosten te verrekenen.
Voor werknemers is een auto van de zaak meestal aanzienlijk goedkoper dan een eigen auto. De inkomstenbelasting over het privégebruik is heel vaak veel lager dan de kosten van de auto. Dat geldt ook als de werkgever een bijdrage voor privégebruik eist. Die bijdrage wordt afgetrokken van de bijtelling.
De brandstof wordt niet door de werknemers zelf betaald. De werkgever (BV) betaald de brandstofkosten, maar met een vooraf vastgesteld maximum op basis van woon-werk kilometers. Per saldo komen deze branstofkosten (met een maximum) ten laste van het resultaat van de werkgever (BV).
Jouw werkgever telt per loontijdvak (bijvoorbeeld per maand als je jouw loon per maand krijgt) een evenredig deel van het voordeel bij jouw loon. Dit is de bijtelling. Nieuwe auto's die in 2023 op kenteken zijn gezet hebben een bijtelling van 16% (0 gr/km CO2-uitstoot) of 22%.
Kentekens scannen
Een veelgebruikt controlemiddel van de Belastingdienst. Een vorm waarbij willekeurig kentekens worden gescand, bijvoorbeeld op parkeerplaatsen bij de Ikea of pretparken. Vervolgens wordt gekeken of er bijtelling wordt betaald voor deze auto of dat er een verklaring is getekend.
De kosten van een zakelijke leaseauto liggen tussen een paar honderd tot duizenden euro's per maand. Wat dat maandbedrag wordt hangt ten eerste af van het type auto dat u gaat leasen. Andere kosten die komen kijken bij het zakelijk leasen van een auto bestaan uit: Leasekosten die zijn opgenomen in het leasecontract.
Kosten voor motorrijtuigenbelasting voor een auto van de zaak zijn fiscaal aftrekbaar en komen direct ten laste van de winst van uw BV. Kosten voor motorrijtuigenbelasting voor een auto in privé die zakelijk wordt gebruikt zijn niet aftrekbaar voor uw BV.
Je werkgever is overigens niet verplicht je een eigen bijdrage te berekenen. Uit het mobiliteitsonderzoek van VZR - Wat beweegt de zakelijke rijder - is de hoogte van de eigen bijdrage gemiddeld €120, in 2021 was dit nog €117. Ruim de helft (60 %) betaald geen eigen bijdrage.
Aan werknemers die een leaseauto hebben kan door de werkgever een eigen bijdrage in rekening gebracht worden voor het privégebruik van de leaseauto. De eigen bijdrage is niet hetzelfde als bijtelling, dit is namelijk het bedrag dat de fiscus rekent in verband met het privégebruik van de auto.
Zakelijk leasen
Leasen is in circa 80% van de gevallen voordeliger dan kopen. Ook als je weinig kilometers rijdt kan het aantrekkelijk zijn. Leasen vergemakkelijkt de situatie, omdat je het beheer en onderhoud uit handen kunt geven aan de leasemaatschappij. Dit zal veel tijd en moeite besparen.
De bijtelling voor jouw lease auto wordt als volgt berekend: percentage bijtelling x cataloguswaarde van de auto. Voor de netto bijtelling wordt dit bedrag vervolgens vermenigvuldigd met het tarief inkomstenbelasting dat van toepassing is voor jou.
Heb je een auto van de zaak en rijd je daarmee ook privékilometers? Dan beschouwt de Belastingdienst dat als extra inkomsten waarover je belasting moet betalen. Je werkgever geeft je auto van de zaak op aan de Belastingdienst. De belasting wordt elke maand op je loon ingehouden.
Als uw eigen auto een auto van uw onderneming wordt, gaat de auto voor de inkomstenbelasting van uw privévermogen naar het vermogen van uw onderneming. De waarde van de auto neemt u ook op in de (begin)balans van uw onderneming. Houd daarbij rekening met kilometerstanden, schades en eventuele extra voorzieningen.
Nee bijtelling is niet aftrekbaar, wel zijn andere autokosten aftrekbaar. De kosten voor het privégebruik van een zakelijke auto mogen worden afgetrokken van de winst. Ook tolkosten en bijvoorbeeld kosten voor het gebruik van een veerpont vallen hieronder.
Is eigen bijdrage voor een leaseauto aftrekbaar? Ja, de eigen bijdrage is fiscaal aftrekbaar. De eigen bijdrage die u betaalt, wordt door uw werkgever afgetrokken van de bijtelling.
De bijtelling kun je berekenen door het bijtellingspercentage van jouw auto te vermenigvuldigen met de cataloguswaarde. Stel: de cataloguswaarde van jouw auto is € 20.000. De bijtelling is 22%, dus 0,22 x 20.000 = € 4.400 bijtelling per jaar. Dit komt neer op € 4.400 : 12 = € 366,67 per maand.
Maandelijkse kosten:
Hoeveel het u netto gaat kosten is afhankelijk van de hoogte van uw inkomen. Valt de top van uw inkomen volledig in de 42 procent schijf, dan kost het u maandelijks: €733,32 x 42 procent = €307,99 plus de eigen bijdrage die u moet betalen aan de werkgever kost het u totaal: €407,99.
Bruto bijtelling berekenen
Stel dat u een zakelijk een benzineauto rijdt met een cataloguswaarde van € 30.000 en de bijtelling in 2023 is 22 procent. Gebruik dan € 30.000*0,22 = € 6.600. Dan is dat uw bruto bijtelling voor 2023.
De bijtelling is afhankelijk van de fiscale waarde van de auto en de CO2-uitstoot. De fiscale waarde is de nieuwprijs van de auto inclusief btw, bpm en fabrieksopties, maar zonder de verplichte afleverkosten. De bijtelling voor benzine, diesel en PHEV is in 2021 22 procent. De bijtelling voor een EV is 12 procent.