De flitscamera zendt geluidsgolven uit richting de voertuigen die passeren. Er wordt gemeten hoe lang het duurt vooraleer de geluidsgolven worden teruggekaatst en aan de hand daarvan kan jouw snelheid worden berekend. Op die manier kan een flitspaal een gebied van twee of drie rijvakken meten.
U gaat daarvoor naar www. cjib/foto. Daar logt u in met uw Digid en kunt u uw boete en bijbehorende foto bekijken en eventueel direct betalen. Heeft u een boete ontvangen voor een overtreding voor gebruik van uw mobiele telefoon in de auto die na medio januari 2023 geconstateerd is door de MONOcam*?
Wie geflitst wordt door een vaste camera, krijgt nadien een proces-verbaal in de bus. Later volgt dan nog een eventuele dagvaarding voor de politierechtbank. Het zal dan de politierechter zijn die beslist of de boete en een eventueel rijverbod.
Sommige palen in Europa hebben nog een zichtbare flits. In Nederland hebben we uitsluitend nog digitale flitspalen, zo meldt het Openbaar Ministerie. Deze moderne flitspalen gebruiken infrarood om foto's te maken. Het menselijk oog kan infrarood niet waarnemen.
Je weet dat je geflitst bent, als je een flits ziet
Hierdoor is de flits niet te zien. Je weet dus pas dat je geflitst bent als er een boete op de deurmat ligt. Er zijn nog flitspalen waarbij je de flits wél ziet.
De tijd tussen de overtreding en de bekeuring op de deurmat, is meestal slechts enkele dagen. Flitsfoto's kunnen worden opgevraagd bij het digitaal loket van het CJIB.
10 km/h: € 77. 15 km/h: € 148. 20 km/h: € 209. 25 km/h: € 280.
Deze flitspalen staan twee maanden op één plek, en worden daarna verplaatst naar de volgende locatie.
Gatso laat weten dat over het algemeen de meeste flitsers tot minimaal 250 km/u werken, maar sommige tot wel 350 km/u. Rij je sneller dan de gecertificeerde snelheid, dan kun je in theorie aan een verkeersboete ontsnappen.
Op de vraag of flitspalen altijd aan staan ontvingen we een kort maar duidelijk antwoord. 'Digitale flitspalen staan 24/7 aan', laat een woordvoerder van het CJIB weten aan TopGear. Het maakt dus niet uit of je 's avonds of 's ochtends te hard langs een flitspaal rijdt, je ontvangt gewoon een boete thuis.
Ook traag rijden brengt de verkeersveiligheid in het gedrang en dus volgt er een boete van €55. Enkel op de autosnelwegen geldt een minimumsnelheid. Jaarlijks worden er zo'n 650 boetes uitgeschreven voor te traag rijden. Een verkeersboete voor te traag rijden kost je €55.
Voor een snelheidsovertreding krijgt u meestal u een boete. De politie kan ook uw rijbewijs of voertuig innemen.
Een van de grote voordelen van de nieuwe flitspalen is immers dat ze met een infraroodcamera uitgerust zijn en dus niet flitsen. Wanneer je voorganger wordt betrapt, zal je dus geen felle flits zien zodat je zelf nog snel in de remmen kan. Bovendien kunnen ze ook zonder problemen meerdere wagens tegelijk 'flitsen'.
Ga dan naar mijn.overheid.nl. Hiervoor hebt u wel DigiD nodig. Op deze website van de overheid kunt u aangeven dat u de berichtenbox wilt gebruiken. En dat u hierin ook post van het CJIB wilt krijgen.
Een 10 km te hard rijden boete kost binnen de bebouwde kom €74 en buiten de bebouwde kom €69. Bij 15 km/u te hard rijden is de boete al boven de honderd euro en dat kan oplopen tot bijna driehonderdvijftig euro bij 30 km/u te hard binnen de bebouwde kom.
Via het Digitaal Loket van het CJIB kun je soms al zien of je een boete hebt, voordat de boete daadwerkelijk in de brievenbus ligt. Je kunt hier dus regelmatig een kijkje nemen om dat na te gaan.
Een lasergun meet de snelheid waarmee een auto op het apparaat afrijdt. Hij doet dat met de snelheid van het licht en tot op drie cijfers achter de komma nauwkeurig. Een lasergun laat alleen zien hoe hard iemand rijdt, maar slaat geen informatie van de automobilist op.
We moeten het dus doen met een gecalculeerde aanname. Op het internet (van niet-deskundige bronnen) komen we vaak een bereik tegen van tussen de 20 en 30 meter als flitsbereik van de radarkasten.
Een flitspaal is in staat om zowel vooraan als achteraan te flitsen. Als de radar constateert dat de auto te hard rijdt, wordt er in éénduizendste van een seconde een foto gemaakt. Voor het controleren van één auto is dus minder dan een halve seconde nodig.
Omdat de officiële nummerplaat steeds achteraan hangt, was vooraan flitsen vroeger verboden. Omdat het oude KB (van 11.10.1997) nu niet meer geldig is mag de politie een voertuig dus zowel langs voor als langs achteren flitsen.
Er wordt in Nederland gemiddeld 10.113 keer per dag geflitst door een flitspaal. Dat is 421 keer per uur.
Wat kost een 20 km te hard rijden boete? Voor iedere boete voor een snelheidsovertreding van maximaal 30 km/u staat een vast boetebedrag. Zo betaalt u voor 20 km/u te hard rijden in de bebouwde kom €188 en buiten de bebouwde kom €177.
Een geldboete is in Nederland minimaal € 3 en maximaal € 900.000. Voor jongeren van 12 tot en met 17 jaar is de maximale hoogte € 4.500.
Bij 15 km/u of 20 km/u zit u onder de tweehonderd euro en bij 25 km/u of 30 km/u is dit tussen de tweehonderd en driehonderdvijftig euro. Het boetebedrag verschilt binnen en buiten de bebouwde kom, waarbij een boete voor te hard rijden in de bebouwde kom duurder is.
Voor het vaststellen van overdreven snelheid wordt de tijdspanne gemeten waarbij het voertuig over de twee opeenvolgende lussen rijdt. De snelheid wordt vervolgens berekend. Bij elke overtreding maakt de roodlichtcamera twee foto's. De eerste foto registreert de overtreding.