Over de HSL rijden dagelijks 269 treinen in hoge frequentie. Zowel de Eurostar als Thalys rijdt tussen Amsterdam en Brussel een maximumsnelheid van 300 km/u. De Intercity direct en de Intercity Den Haag-Eindhoven rijden maximaal 160 km/u.
Want dat is het tweede punt: de trein. Die kan vaak gewoon niet harder dan 140 km/u. De Intercity waarmee jij naar je werk gaat, of de Sprinter tussen Zwolle en Kampen, gaan niet veel harder dan 140 km/u of soms zelfs 100 km/u. "Een paar treinen kunnen 160 km/u", vertelt Vincent Wever van OV Magazine.
De meeste hogesnelheidstreinen rijden in dienstregeling 250-320 km/h, terwijl andere Europese Intercity-treinen snelheden halen van maximaal 130 tot 200 km/h.
InterCity-treinen: treinen die tussen steden rijden met een gemiddelde snelheid van 71,2 km/u. IR-treinen: regionale treinen met een gemiddelde snelheid van 58,1 km/u. L-treinen: treinen die tussen kleine plaatsen reizen met een gemiddelde snelheid van 48,4 km/u.
Dat hangt af van het spoor – het baanvak – waarover de trein rijdt, en wat voor soort trein het is. De snelheid heet de baanvaksnelheid. De baanvaksnelheid van goederentreinen op grote stations is bijvoorbeeld 40 km/u. Voor de overige stations 80 km/u.
Bij een aanrijding met een persoon wordt eerst onderzoek uitgevoerd door de politie. We kunnen dus niet precies zeggen hoe lang het oponthoud zal duren. Gemiddeld rekenen we echter met 30 tot 90 minuten.
ProRail heeft de HSL na aanleg in beheer genomen. Om ervoor te zorgen dat de schade niet groter wordt, is de snelheid van treinen op dat deel van het spoor verlaagd tot 80 kilometer per uur. Normaal rijden treinen daar 160 of zelfs 300 kilometer per uur.
De hst is de snelste trein ter wereld in commerciële dienst. Hogesnelheidstreinen rijden tegen snelheden die tussen de 250 en 300 km/u schommelen, en zelfs tôt 350 km/u kunnen bedragen, al naargelang de toegepaste techniek.
De gloednieuwe trein gaat maar liefst 620 kilometer per uur. Het gevaarte is daarmee de snelste trein ter wereld. Deze week rolde het voertuig na jaren ontwikkelen uit de fabriek. De trein heet Maglev, een afkorting voor de Engelse woorden magnetic levitation.
InterCity (IC): de IC-treinen rijden rechtstreeks tussen de grootste steden van ons land.
Met een gemiddelde snelheid van 317 kilometer per uur is de treinverbinding tussen Beijing en Nanjing verreweg de snelste ter wereld. In Europa is de TGV voor het eerst niet meer de koploper. De HSL van Milaan naar Reggio Emilia gaat net iets harder.
Lokale trein of L-trein: stopt in de regel in alle stations tussen punt A en punt B. S-trein: stopt in de regel in alle stations tussen punt A en punt B in de regio Brussel, Antwerpen, Gent, Charleroi en Luik. InterCity of IC-trein: snelle trein die alleen grote stations aandoet.
InterCity of IC-treinen stoppen in principe in elk groot station. Uitzonderlijk slaan bepaalde verbindingen middelgrote stations over of stoppen ze tussen steden. Op elke Belgische IC-verbinding rijdt er op werkdagen één trein per uur per richting. Lokale of L-treinen stoppen in (bijna) alle stations.
Hoe snel rijdt de Eurostar? Eurostar rijdt door de Kanaaltunnel met een snelheid van 160 kilometer per uur (100 mph), maar buiten de tunnel halen we een snelheid van 300 kilometer per uur (186 mph).
Thalys rijdt vanuit Amsterdam via Schiphol en Rotterdam naar Parijs met wel 300 km/u. Thalys rijdt 10 keer per dag via de HSL-Zuid naar Parijs.
De Japan Railway Group heeft een uitgebreid netwerk aan rails aangelegd over en tussen de eilanden Honshu en Kyushu waar de Shinkansen overheen raast met een gemiddelde snelheid van 300km per uur.
De treinen hebben een topsnelheid van 160 kilometer per uur.
De auto nemen is op veel plekken in Nederland nog altijd de snelste manier om op de plaats van bestemming te komen. Die conclusie van het rapport van het Planbureau voor de Leefomgeving wordt ook door dit ritje bevestigd: met de auto leg je dit traject drie keer zo snel af als met het openbaar vervoer.
De treinen – genaamd de Kust-Express – rijden rechtstreeks naar hun eindbestemming, zonder te stoppen in de tussenliggende stations.
Veel tenderlocomotieven kunnen in beide richtingen gebruikt worden, maar veel grotere locomotieven mogen niet met volle snelheid achteruit rijden en moeten dus gekeerd worden, meestal op een draaischijf.
Intercity vs Sprinter diensten
Allereerst moeten we onderscheid maken tussen de Intercity en de Sprinter treindiensten. Intercitytreinen zijn snelle binnenlandse treindiensten die beperkte stops maken tussen de grote centra. Als u van de ene stad naar de andere reist, zijn dit bijna altijd de beste en snelste optie.
Een treinstel heeft onder een elektrisch vermogen van 1.000 kW (1.362 pk) onder de bovenleiding. Het treinstel beschikt over vier tractiemotoren, van het type . De draaistellen met tractiemotoren zijn geplaatst onder de cabines.