Een rotonde herken je aan het ronde, blauwe bord met drie witte pijlen in een cirkel. Een rond punt wordt aangegeven met één enkele witte pijl op een blauwe achtergrond die naar beneden wijst. Enkel op rotondes geldt de bijzondere voorrangsregel, op ronde punten geldt de voorrang van rechts.
Wat is een rotonde? Een rotonde herken je altijd aan het verkeersbord D5: een rond bord met drie witte pijlen die samen een cirkel vormen op een blauwe achtergrond. Het doel van een rotonde is meestal een vlotte doorstroom mogelijk maken.
Een cirkelvormig plein met eenrichtingsverkeer heet in de standaardtaal een rotonde. Rotonde is ook de gangbare term in het Belgische verkeersreglement, maar in het gewone taalgebruik in België komt ook vaak rondpunt voor. Dat woord is standaardtaal in België.
Een wegvak is het gedeelte van een weg tussen twee zijwegen of – indien geen zijweg aanwezig is – tussen twee punten waarop een verkeersmaatregel betrekking heeft. Bij de rotonde begint een nieuw wegvak en komt de 70 km/h te vervallen. Voor de rotonde wordt niet het bord A2 70 km/h geplaatst.
Een rotonde bestaat uit een cirkelvormige weg met een soort 'eiland' in het midden. Het verkeer rijdt bij rechts rijdend verkeer uitsluitend tegen de klok in. De verschillende wegen takken aan op de cirkel. Een rotonde is relatief veilig, omdat er zich alleen rechts afslaand verkeer op een rotonde bevindt.
De A10 is de enige echt ronde rondweg van Nederland en wordt daarom wel eens de grootste rotonde van Nederland genoemd. Hij staat steevast in de file top-10. Hij verbindt, maar sluit ook af. Hij is een fysieke, maar ook een mentale grens.
Als de automobilist een rotonde nadert en er is geen zebrapad, dan moet de voetganger de automobilist voor laten gaan. Wil een automobilist de rotonde verlaten, en de voetganger niet, dan moet de voetganger voorgelaten worden. Hij of zij blijft immers de rotonde volgen.
Algemene verkeersregels bij rotondes
Als je een rotonde nadert, let dan goed op de borden en de tekens op de weg: Zijn er geen verkeersborden of verkeerstekens die de voorrang regelen? Dan geldt de voorrangsregel: 'rechts gaat voor'. Je moet dan dus voorrang krijgen van de weggebruikers die op de rotonde rijden.
Weet dat wie zich op de uiterste rijstrook van de rotonde bevindt steeds voorrang heeft op de automobilisten op de linkerrijstrook. Je doet er dan ook goed aan om hen voorrang te verlenen want anders leidt dat tot chaos en mogelijk ongevallen.
De bestuurder die de rotonde oprijdt moet steeds voorrang geven aan de bestuurder die al op de rotonde rijdt. In het geval geïllustreerd in dit filmpje kan de bestuurder die de rotonde wil oprijden dit doen zonder de bestuurder op de rotonde te hinderen, gezien de rotonde 2 rijstroken heeft.
Vertraag wanneer je een rotonde nadert, zelfs wanneer het verkeer vlot doorstroomt. Wees extra voorzichtig ten opzichte van fietsers, op bepaalde rotondes hebben zij voorrang. Geef voorrang aan de bestuurders die zich al op de rotonde bevinden. Om de rotonde op te rijden, moet je je richtingaanwijzers niet gebruiken.
Het klassieke 'verkeersplein' was de voorganger van de rotonde en vaak ook nog eens een stuk groter. Voor weggebruikers zit het verschil in de voorrangssituatie. Bij rotondes heeft verkeer op de rotonde voorrang boven verkeer dat de rotonde nadert. Bij verkeerspleinen heeft het verkeer van rechts altijd voorrang.
Het is verplicht om bij het verlaten van een rotonde richting aan te geven naar rechts. Het is veiliger en bevordert de doorstroming. Medeweggebruikers weten zo ook wat je van plan bent en andere auto's staan niet onnodig te wachten. Als je een rotonde op rijdt, hoef je geen richting aan te geven.
De meeste rotondes nemen we in de 2e versnelling. Zorg dat je voor de rotonde je snelheid aangepast hebt.
Een rotonde (inclusief fietspad) is eigenlijk een eindeloze voorrangsweg. Zolang de afslaande automobilist op dezelfde weg is als de fietser, moet deze vrije doorgang geven aan fietsers die rechtdoor gaan.
Wat is de maximumsnelheid op een rotonde? De veiligheid op een rotonde wordt mede veroorzaakt doordat je er niet hard op kunt rijden. Een perfecte manier van snelheid regulering. Het maximum ligt tussen de 20 en 30 kilometer per uur.
Bestuurders die linksaf slaan moeten tegemoetkomende bestuurders die op hetzelfde kruispunt naar rechts afslaan voor laten gaan. We spreken dan ook wel van: 'korte bocht gaat voor lange bocht'.
Rechts heeft voorrang, met uitzonderingen
Bestuurders op een onverharde weg verlenen voorrang aan bestuurders op een verharde weg. Bestuurders verlenen voorrang aan een tram. Alle weggebruikers moeten bestuurders van een voorrangsvoertuig voor laten gaan.
Op de toeleidende weg staat vaak het waarschuwingsbord 'rotonde' (J9). Je mag vlak voor en op een rotonde zowel links als rechts rijden. Ook mag je vlak voor en op een rotonde links en rechts inhalen, als dat veilig kan. Voor en op grote rotondes staan er pijlen op de rijstroken.
Auto en bus moeten allebei voorrang verlenen aan het verkeer op de rotonde, maar wanneer ze op dezelfde rijbaan rijden (één rijstrook voor alle verkeer en één voor de bus); heeft de auto geen voorrang op de bus of andersom. Om veiligheidsredenen kunnen de auto en de bus niet tegelijkertijd de rotonde oprijden.
Volgens het RVV 1990 (Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990) moeten bestuurders bij haaientanden voorrang verlenen aan de bestuurders op de kruisende weg. Men is dus niet verplicht om te stoppen, maar men moet wel controleren of er bestuurders op de kruisende weg zijn.
Als twee auto's van rijbaan wisselen of een auto invoegt en een andere auto gelijkertijd uitvoegt, moeten beide bestuurders voorrang verlenen. De wet bepaalt niet welke auto voorrang heeft. De ANWB adviseert uitvoegende auto's voorrang te verlenen, maar dit is geen rechtsregel.
Voorrangskruispunt: Verkeer van links en rechts moet stoppen. De dikke pijl geeft de voorrangsweg aan. Stopbord: Je moet altijd stoppen en voorrang geven. stoppen en al het andere verkeer voor moet laten gaan.