Zoals we inmiddels weten kost 1000 Wh (1 kWh) zo'n 25 cent. Je laadkosten per dag komen in dit geval neer op zo'n 17 cent per dag. Uitgaande van woon-werkverkeer (5 keer per week, 52 weken per jaar) ben je per jaar zo'n 44 euro kwijt aan het opladen je elektrische fiets.
Net als bij je mobiele telefoon of laptop moet je de fietsaccu regelmatig opladen. Hoeveel je hier per maand aan kwijt bent hangt af van hoe vaak en hoe lang je de batterij oplaadt. Gemiddeld zijn de kosten voor een laadbeurt ongeveer 0,10 cent tot 0,13 cent.
Hieruit kan je zien dat elektrisch rijden met een fiets of scooter je ongeveer 15,50 euro per 100km minder kost. Stel dat je 10 km van je werk woont (dus 20 km per dag rijdt), bespaar je dus al 15,50 euro per week. ➡️Rij je met de elektrische fiets, krijg je nog een km-vergoeding van 0,24 euro per km.
In beweging blijven op de e-bike of gewone fiets is goed voor je lichaam, weerstand en mentale gezondheid. De frisse buitenlucht geeft je weer nieuwe energie, waar jij de rest van de dag profijt van hebt. Deze fietstochten kun je volgens het onderzoek het beste maken op een elektrische fiets.
Een elektrische fiets wordt vaak niet vergoed. Iedere gemeente gaat hier anders mee om. Informeer bij uw gemeente.
De capaciteit van een fiets accu bepaald hoeveel energie de accu kan leveren en voor hoe lang. De capaciteit wordt gemeten in Watt (Wh) en maakt een accu ook goedkoper of duurder. Een accu met 600 Wh is dan ook hoger in prijs dan dezelfde soort accu met 400 Wh.
Een elektrische fiets met een accu van 400Wh geeft je net wat meer bereik dan de instap-accu, want hiermee kan je al snel 65km afleggen zonder tussendoor op te laden. Een elektrische fiets met een 400Wh accu is de perfecte keuze als je de e-bike voor iets langere stukken gebruikt of er in het weekend op uit gaat.
Als gemiddelde prijs voor 1 kWh bij een vast energiecontract nemen we voor deze rekensommen echter € 0,46 (gemiddelde prijs over 2022 volgens CBS). Een laadbeurt van 15,3 kWh komt daarmee op € 7,04.
Om diepteontlading te voorkomen, is het advies om de accu minstens elke twee maanden helemaal op te laden. Sommige accu's kun je aan de lader laten zitten in die periode, een andere fabrikant raadt weer aan dit niet te doen. Lees daarom altijd de handleiding die bij de elektrische fiets hoort.
Thuis opladen: 2 tot 5 cent per kilometer
Ongeveer 26 cent per kWh inclusief btw is gebruikelijk. Bij een gemiddelde elektrische auto, met een accu van 35 kWh, kost een volle accu dus 9 euro. Met een volle accu kan een auto gemiddeld 225 kilometer rijden op een volle accu, dus komen we uit op 4 cent per kilometer.
Gemiddeld duurt het tussen de vier en acht uur om een lege accu van een elektrische fiets helemaal op te laden, afhankelijk van welke accu je hebt.
Beste plek accu elektrische fiets opladen
Waar kunt u uw fietsaccu het beste opladen? Wij raden u aan om dit in een droge ruimte op kamertemperatuur te doen. Bijvoorbeeld in een garage of schuur aan huis. Leg uw accu en oplader op een platte, stabiele ondergrond die warmtebestendig is tijdens het laden.
Gemiddeld genomen is de levensduur van een fietsaccu zo'n vijf jaar. In dit artikel leggen we uit wat van invloed is op de levensduur van een e-bike accu en hoe u deze kunt maximaliseren.
'Als je weet hoeveel wattuur een accu levert, dan kun je uitrekenen hoe ver je daarmee komt. Een fiets met een 500 wattuur-accu heeft met flinke ondersteuning een actieradius van 60 tot 70 kilometer. Met weinig ondersteuning haal je zo'n 150 kilometer.
Hoeveel km gaat een accu van een elektrische fiets mee
De gemiddelde actieradius op een standaard accu ligt tussen de 30 en 60 km. De belangrijkste factoren bij het bepalen van het accubereik zijn de capaciteit van de accu en het type fiets waar je voor kiest.
Als je een e-bike er dan uit wilt halen, moet je wel zo'n 4000 kilometer per jaar fietsen.
In de regel is een e-bike die bij aanschaf € 2.500 kostte, na drie jaar nog € 1.000 tot € 1.200 waard (bij benadering).
Sommige merken zjin gemiddeld wat betrouwbaarder dan andere. Bekijk op het display hoeveel kilometer de e-bike heeft gereden. Gemiddeld rijden e-bikebezitters vaak minder dan 1500 km per jaar. Iemand met een grote woon-werkafstand kan echter zo meer dan 5000 km per jaar rijden.
Er is geen belastingvermindering voor de: aankoop van een elektrische personenwagen, wagen voor dubbel gebruik of minibus. aankoop van een elektrische fiets.
Bij veel elektrische fietsen heeft de bagagedrager een beschermende functie rond de accu. Naast de al vermelde risico's van iemand achterop nemen, loop je bij elektrische fietsen met de accu in de bagagedrager bij te zware belasting kans op vervorming en beschadiging van de accu.
Het Nationale Fietsplan wordt ook wel het NFP genoemd. Het betreft een regeling waarmee je als werknemer om de 3 jaar een nieuwe fiets met belastingvoordeel kunt kopen. De regels zijn sinds 2015 veranderd. De Belastingdienst verbindt namelijk geen regels meer aan het gebruik van de fiets.