AVI: door bij het voorlezen van de kaarten te letten op tijd en aantal fouten bepaal je het niveau (beheersing, instructie, frustratie). DMT: de leerling leest gedurende één minuut de woorden van de leeskaart hardop. Op een formulier houd je bij welke woorden de leerling fout leest.
Bijna elke school zet AVI en DMT in als basistoetsen voor het technisch leesonderwijs. Omdat de teksten en woorden hardop worden gelezen, geven ze u bovendien goede diagnostische informatie over mogelijke leesproblemen. Niet voor niets zijn AVI en DMT een begrip!
AVI is een onderdeel van het Cito Volgsysteem primair en speciaal onderwijs en is bedoeld voor leerlingen in groep 3 tot en met halverwege groep 8. De AVI-toets is een papieren toets, bedoeld om het vaardigheidsniveau en de ontwikkeling van leerlingen op het gebied van technisch lezen in kaart te brengen.
De AVI-codering begint met AVI-Start (vergelijkbaar met het oude AVI-1 voor beginnende lezers); daarna komt AVI-M3, wat staat voor het gemiddelde niveau van midden eerste leerjaar; vervolgens komt AVI-E3 voor het gemiddelde niveau voor eind eerste leerjaar.
AVI-Plus volgt op AVI-E7 en geeft aan dat het lees- niveau van een kind boven het gemiddelde niveau van de leerlingen aan het einde van groep 7 ligt. Het AVI-niveau geeft aan hoe goed een kind de woorden in de tekst kan lezen. Naast het AVI-niveau is er ook het CLIB-niveau.
Het hoogste AVI-niveau is Plus. Dat is het niveau van kinderen die snel en zonder fouten een lastige tekst kunnen lezen. Tussen AVI-Start en AVI-Plus liggen 10 AVI-niveaus: M3, E3, M4, E4, M5, E5, M6, E6, M7 en E7.
De DMT staat voor Drie-Minuten-Toets. Dat is een test van 3 minuten waarin een leerling zo snel en foutloos mogelijk losse woordjes hardop leest. Deze toetsen vinden plaats vanaf de tweede helft van het schooljaar in groep 3, wanneer het kind voor het eerst leert lezen.
De twaalf AVI-niveaus zijn: AVI-Start - M3 - E3 - M4 - E4 - M5 - E5 - M6- E6- M7 - E7 - AVI Plus. Het M3 niveau is het niveau wat halverwege groep 3 bereikt moet zijn. Daarna volgt E3, het niveau van eind groep 3.
Laat dyslectische kinderen geen boekjes onder avi-niveau m4 lezen, liefst hoger. Teksten in boekjes van een lager niveau zijn vooral bedoeld om te leren decoderen, niet om vloeiend te leren lezen.
Afname #DMT is niet verplicht voor scholen! waarom ze welke toetsen afnemen. https://www.onderwijsinspectie.
Het gaat om AVI-S (AVI-Start) en AVI-P (AVI-Plus). AVI-S is voor beginnende lezers, nog voorafgaand aan groep 3. AVI-P volgt op AVI-E7, oftewel het einde van het leerjaar van groep 7. Kinderen die nog beter lezen dan kinderen van eind groep 7, krijgen dus boeken op leesniveau AVI-P.
Correct lezen van 50-70 woorden per minuut voor een goed tekstbegrip betekent dat het zinvol is om aandacht te besteden aan het leestempo. Vanaf de tweede helft van groep 3 verschuift het accent van het decoderen van klankzuivere woorden naar het accuraat en snel lezen van woorden met steeds complexere woordstructuren.
De leerling krijgt een kaart waarop vijf of vier rijen van dertig losse woorden staan. Het kind moet proberen om in één minuut zo veel mogelijk van die woorden hardop te lezen.
- Gebruik geen DMT als je gevoelig bent voor psychoses of andere psychische problemen. - De dosering ligt tussen de 25-50 mg. - De doseringen zijn anders als je het snuift. - Weeg de dosering nauwkeurig af op een weegschaal.
Dyslectici maken meer fouten tegen het gebruik van hoofdletters en leestekens, waardoor hun teksten minder gestructureerd zijn. Dyslectici scoren, in het algemeen, veel sterker op mondelinge taken dan op schrijftaken. Dyslectici vertonen doorgaans een tragere verwerkingssnelheid.
Dyslexie is een onzichtbare handicap. Wanneer iemand dyslectisch is betekent dit dat diegene 'hardnekkige problemen bij de automatisering van het lezen en/of de spelling heeft'. Ook als ze extra hulp krijgen hebben dyslectici moeite met het foutloos en vlot leren lezen en/of spellen.
Dyslexie verdwijnt niet, maar met de juiste begeleiding kan een kind wel beter meekomen in de klas.
De AVI niveaus lopen door tot aan het eind van groep 7. Daarna volgt nog niveau AVI plus, en dan is je kind 'AVI uit', en kan het in principe alles lezen. Het AVI-niveau wordt bepaald door het CITO. Zij meten ieder jaar het AVI-niveau van zo'n 500 kinderboeken.
Het doel van de AVI-toets is volgens Cito: 'Enerzijds het in kaart brengen van het vaardigheidsniveau en anderzijds het zichtbaar maken van de ontwikkeling van leerlingen op het gebied van technisch lezen.
Oorspronkelijk bestonden er negen AVI-niveaus, maar in 2008 is het AVI-systeem veranderd. Er zijn nu twaalf verschillende AVI-niveaus: AVI-Start, AVI-M3, AVI-E3, AVI-M4, AVI-E4, AVI-M5, AVI-E5, AVI-M6, AVI-E6, AVI-M7, AVI-E7 en AVI-Plus.
Focus niet te veel op die DMT-score maar laat je kind zo veel mogelijk lezen - boeken, strips, ondertiteling. Het maakt niet uit wát je kind thuis leest, als je kind maar leest. Hoe meer leeskilometers, hoe beter. En vooral: zorg dat je kind je kind plezier krijgt in lezen (of in elk geval geen (grotere) hekel).
De leerkracht houdt met de DMT de voortgang van je kind in de gaten. Bij een Drie-Minuten-Toets moet je kind drie leeskaarten met woordjes lezen. Voor elke kaart krijgt je kind een minuut de tijd en in die minuut moet hij zoveel mogelijk woorden foutloos voorlezen. De drie kaarten lopen op in niveau.
Taalverzorging maakt onderdeel uit van pakket Basis én van pakket Compleet van Leerling in beeld. Alles op één plek! De online omgeving van Leerling in beeld gebruik je voor het plannen, afnemen en analyseren van je toetsen.