Duizenden, schoppenvrouwen of zwarte wijven is een kaartspel voor bij voorkeur vier personen die ieder voor zich kaarten. Er wordt gespeeld met twee complete kaartspellen inclusief
Het doel is om in opeenvolgende rondes 1000 punten te verzamelen. Het gaat er dus om dat je 1000 punten hebt of in ieder geval in de buurt zit van dit totaal. Het kaartspel Duizenden kan je alleen met twee of meer spelers spelen.
Hoeveel uitleggen bij Duizenden? Je moet sets maken van minimaal 3 kaarten. De eerste keer dat je uitlegt, moet je set minimaal 30 punten waard zijn. Daarna mag je elke set vanaf 3 kaarten uitleggen, of kaarten aansluiten.
Iedere speler krijgt 13 kaarten gedeeld. De rest van de kaarten worden gesloten op een stapel gelegd. Enkel de bovenste kaart wordt zichtbaar naast de stapel gelegd. Het spel Duizenden bestaat uit verschillende rondes die eindigen wanneer een speler geen kaarten meer heeft.
De aas is 1 of 11 punten waard (bepalend is welke waarde het dichtst de 21 benadert maar daar niet overheen gaat). Als de dealer evenveel heeft als de spelers is het een "stand-off" of "push" (gelijkspel).
Gespeelde kaarten op tafel zijn pluspunten, alle kaarten in de hand zijn minpunten. De punten worden bijgehouden en de speler die als eerste duizend punten heeft, wint het spel.
Waarde van de kaarten
De hoogste is de Aas. De Joker daarentegen is altijd hoger dan eender welke kaart. Voor het winnen van de slag is enkel de waarde van de kaart van toepassing.
Oorspronkelijk was de aas de laagste kaart, lager dan de 2, maar in de meeste spellen is de 2 de laagste kaart en de aas de hoogste. De aas wordt dan ook wel overdrachtelijk gebruikt als iets of iemand van zeer grote waarde of capaciteit.
In de gangbare vorm bestaat een kaartspel uit 52 'gewone' kaarten, die onderverdeeld worden in vier soorten, kleuren genoemd, van elk 13 kaarten: 13 schoppen (♠), ook wel schuppen of pijken genoemd.
Stuk. De combinatie Heer en Vrouw van troef heet stuk en levert 20 punten extra op. Het stuk is altijd geldig.
Spelregels Rooie Zevenen
Spelers mogen om de beurt een kaart trekken. Zoals de naam van het spel doet vermoeden, draait alles rond de rode zevens. Wie een harten 7 of een ruiten 7 trekt moet bier drinken. De hoeveelheid bier dat moet worden gedronken, hangt af van het aantal kaarten die er reeds zijn getrokken.
Spelregels. Spelregels zijn geboden waaraan een speler of beoefenaar van een sport of spel zich moet houden. Bij het niet-naleven van een spelregel kan iemand gediskwalificeerd worden. Spelregels komen voornamelijk voor bij gezelschapsspellen, computerspellen en sporten.
Spelregels zijn afspraken, die een docent of spelleider met de spelers maakt over hun gedrag en handelingen tijdens een drama-activiteit of les.
“Wat ben ik?” is een variant op “Wie ben ik?”. Alle deelnemers krijgen een briefje op hun voorhoofd geplakt met een dier erop geschreven. Door vragen te stellen aan andere deelnemers (die ook zo'n briefje op hun voorhoofd hebben geplakt), moeten ze erachter zien te komen welk dier ze “zijn”.
Het doel van het kaartspel Hartenjagen.
Het doel van Hartenjagen is enerzijds om vooral geen punten te halen. Totdat de afgesproken grens van 50 punten is bereikt door één van de (vier) kaartspelers. Vervolgens tracht je weer zo snel als mogelijk precies op nul punten uit te komen. De puntentelling draait dus om.
Het spel. Zwartepieten is een kaartspel dat gespeeld wordt met alle piketkaarten, behalve de klaverboer (dus 31 kaarten). De kaarten worden geschud en uitgedeeld onder alle spelers. Als iemand twee kaarten van dezelfde waarde en kleur heeft, legt hij deze open op tafel.
Het oudst bekende Chinese kaartspel dateert uit de 17e eeuw, terwijl in China reeds in de zevende eeuw gespeeld werd met papieren speelkaarten. Zo wordt vermeld dat de keizer Mu-tsung met zijn vrouw "dominokaarten" speelde.
Rangen worden in oplopende volgorde aangeduid als A (aas), de cijfers 2 tot en met 9 , T (tien), J (boer, jack), Q (dame, queen) en K (heer, king).
wordt ook wel "broadway" genoemd. Als beide spelers een straat hebben dan wint de gene met de hoogste straat. op tafel, dus jullie hebben nog steeds allebei een straat.
Flush, vijf kaarten van dezelfde soort. Mochten beide spelers een flush hebben, zal de hoogste kaart van de flush bepalen wie er wint. Is deze ook gelijk dan gaat het om de tweede, daarna de derde etcetera.
Boer - in het Engels: The Jack !
De drie hofkaarten worden al lange tijd gevormd door het trio heer, een vrouw en boer. Nu maken we even een stap naar de Engelse geschiedenis, waar de boer al jaren een naam heeft, namelijk Jack (vandaar dus ook die letter 'J' op de kaart).
Bij het drankspel hoger of lager is het de bedoeling dat de deler een kaart neerlegt en omstebeurt een persoon moet raden of de kaart hoger of lager is dan de kaart die neergelegd is. Wanneer je het fout raad, drink je! Zet dit voort totdat het hele pak kaarten op tafel ligt.
De schoppen 2 is de hoogste kaart. De volgorde van laag naar hoog is: ruiten, klaver, harten, schoppen. Degene met de ruiten 3 mag beginnen met spelen en bepaald zelf of hij een enkele, dubbele, three of a kind of iedere andere 5 kaart combinatie zoals: straat, flush, full house, carree plus 1 en straight flush.