Sparta en Gazelle zijn de oudste fietsmerken in Nederland. Ze bestaan beide langer dan 100 jaar. Sinds de eerste Sparta fiets werd uitgebracht in 1917 is er heel veel verandert voor dit merk.
Het beste fietsmerk van Nederland
Uit vrijwel ieder vergelijkend onderzoek komt Gazelle uit de bus als beste fietsmerk van Nederland. Verrassend is dat niet. Dit Hollandse merk is al vele jaren dé marktleider op gebied van tweewielers.
Elektrische fietsen van Batavus en Gazelle lijken in de meeste opzichten op elkaar. Hoewel ik in de praktijk zie dat mensen iets vaker een elektrische fiets van Gazelle kopen is het verschil klein. De e-bikes van Gazelle en Batavus zijn vergelijkbaar qua prijsklasse, functionaliteiten, goede handvatten en prestaties.
Iedereen in Nederland kent Gazelle. Het fietsmerk bestaat al bijna 130 jaar,is vooral bekend van zijn stadsfietsen en e-bikes en is het best verkochte fietsmerk in Nederland.
'Wat Stella goed doet, is het goedkope segment: fietsen met een voorwielmotor. Bekende merken als Gazelle en Sparta lijken dat segment te verlaten. En je ziet dat Stella nog een ruim aanbod heeft en voor een elektrische fiets met een voorwielmotor kom je dan al snel bij Stella uit.
Ongetwijfeld de duurste elektrische fiets op de markt, de PG Bikes BT-01. Voor het luttele bedrag van € 59.500,- ( ja, echt bijna zestigduizend euro) bouwen ze er één voor je.
Nergens ter wereld wordt er zoveel gefietst als in Nederland. Dat komt niet doordat het hier plat is, maar omdat er hier keihard voor fietsen geknokt is. En daardoor rijden automobilisten ook beter door.
De eerste 'fiets' was een loopfiets
Deze eerste 'fiets', of eigenlijk loopfiets, werd in 1817 uitgevonden door een Duitse uitvinder, namelijk Karl von Drais. Het had geen pedalen en bestond bijna volledig uit hout met stalen wielen. Als gevolg hiervan woog het ongeveer 22 kg.
Belangrijk om in het achterhoofd te houden is dat A-merken zoals Gazelle, Batavus, Koga en Trek hoge eisen aan de fietsenwinkel stellen.
Autobedrijf Pon, eigenaar van fietsenmaker Gazelle, heeft een bod uitgebracht op de twee andere Nederlandse fietsenfabrikanten Sparta en Batavus. Die zijn in handen van de beursgenoteerde Accell Groep. Pon biedt 32,72 euro per aandeel in contanten.
De combinatie tussen de fietsactiviteiten heeft een gezamenlijke jaaromzet van 2,5 miljard euro. Het stoot daarmee het Taiwanese Giant gevolgd door het Nederlandse Accell (Batavus, Sparta) van de troon als grootste fietsfabrikant ter wereld. “Dit is een doorbraak in de VS,” zegt een woordvoerder namens Pon.
Butterfly Trek Madone - € 380.000
De duurste fiets ter wereld heeft een prijskaartje van maar liefst € 380.000! Hij is ontworpen door Damien Hirst ter ere van Armstrongs comeback in het peloton.
Beide mooie fietsen, wat betreft de versnellingen sluit ik me bij de voorgaande reacties aan, geen noemenswaardig verschil. Voordelen van de Gazelle zijn wat mij betreft de simpele degelijke opbouw wat ik minder vindt zijn de schijfremmen en het erg rechte stuur.
Zowel de Sparta M8b als de Batavus Fonk E-go zijn uitgeroepen tot best geteste e-bike in de jaarlijks terugkerende AD-fietstest. De M8b werd met een 8,2 als beste getest in de categorie Elektrisch Sportief Woon-werk. De Batavus Fonk E-go pakte de winst in de categorie Elektrische stadsfietsen.
We fietsen samen meer dan 15 miljard kilometer per jaar
Het is dus niet vreemd dat Nederland over heel de wereld bekendstaat als fietsland. Vooral Zuid-Hollanders zijn echte fietsers met meer dan 2,5 miljard fietskilometers per jaar.
De fietsende Nederlander
Met gemiddeld 1,3 fietsen per inwoner is Nederland nog steeds het enige land ter wereld dat meer fietsen dan inwoners heeft. Nummers twee en drie – Denemarken en Japan – liggen met respectievelijk 0,8 en 0,6 fietsen ver achter.
Inwoners provincie Utrecht fietsen het meest
In die provincies werden logischerwijs ook de meeste fietskilometers per inwoner gemaakt. Gemiddeld hebben inwoners van Utrecht dagelijks 3,4 kilometer gefietst. In Noord-Holland was dat 3,3 kilometer.
Fietsen zijn natuurlijk enorm duurzaam. Als u goed met uw fiets omgaat, dan zal deze al snel meer dan tien jaar meegaan. Bij elektrische fietsen zit het net wat anders. Vrijwel alle onderdelen hiervan zullen bij goed gebruik de levensduur van tien jaar ook prima halen.
De elektrische fiets is voor het tweede jaar op rij het meest verkochte type fiets in Nederland, met een marktaandeel van 41,7 procent. Daarna volgen de stadsfiets (32,9 procent) en de kinderfiets (10,9 procent).
De snelste fiets, bruikbaar in het verkeer, is de quest van velomobiel. Hiermee rij je bijna 31 km/h met een matige inspanning van 100 watt. Natuurlijk kun je ook zelf meer inspanning leveren.
Een speed pedelec is een snelle elektrische fiets die sneller gaat dan de standaard 25km/u snelheidslimiet, met snelheden tot wel 45km/u. Een speed pedelec wordt ook wel een speedbike genoemd.
Hoe meer kilometers ermee gereden is, hoe groter de kans op slijtage van de tandwielen, ketting en assen. Een fiets die tussen de 3000 en 7000 kilometer heeft gereden, is op zich nog redelijk goed.