Met een stabiel team bedoelen we hier met nadruk niet een homogeen team, waarvan de mensen worden ingezet op verschillende opdrachten. Een dergelijke situatie noemen wij eerder een vakgroep of afdeling. Hierbij wordt iedereen ingezet op (meerdere) verschillende projecten die binnen verschillende afdelingen lopen.
Om te beginnen dan: er is wel degelijk een ideale omvang van een team. Dat is tussen de 8 en 10 man. Groot genoeg om alle taken te verdelen en klein genoeg om elkaar echt goed te leren kennen en door te groeien.
Een succesvol team bestaat uit teamleden die samen zaken voor elkaar krijgen. Samenwerking is de sleutel tot succes, maar hierbij is het ook belangrijk om het eigen aandeel te dragen. Ieder teamlid draagt zijn of haar eigen deel van de werklast en begrijpt goed waar hij of zij in de bedrijfsvoering past.
Een effectief team is een team waarin de teamleden prettig met elkaar communiceren en samenwerken en waarin zij werken aan het behalen van de gemeenschappelijke teamdoelen. De teamleden zijn vaak inhoudelijk deskundig en hebben bovendien een groot vermogen aan sociale teamvaardigheden.
Een groep medewerkers of studenten werkt samen als een team als: ze in goede harmonie werken aan gezamenlijke taken en doelen; zij elkaar aanvullen in kennis, vaardigheden en persoonlijke kwaliteiten; ze elkaar vertrouwen en steunen; onderling open communiceren.
Een goede en productieve samenwerking zorgt voor succes. En teambuilding activiteiten zorgen voor hechte en positieve teams die dit succes samen kunnen bereiken. Daarnaast heeft teambuilding een positief effect op het plezier en enthousiasme op de werkplek.
Als je het concept “team” zou willen definiëren, dan kom je uit bij zoiets als: “een team is een groep personen die door middel van samenwerking een gezamenlijk doel nastreeft, waarbij de teamleden afhankelijk van elkaar zijn om het doel te bereiken” ( overgenomen van managementimpact.nl).
'Iemand die goed is in samenwerken binnen een groep van mensen': teamplayer betekenis. Hij of zij herkent dat een groep sterker is dan een individu en doet er alles aan om samen met het team de doelstellingen van het bedrijf of de afdeling te halen.
Voorbeelden zijn delegeren, onderhandelen, luisteren, samenwerken , netwerken, plannen en coachen. Overdraagbare vaardigheden hebben vaak een grote overlap met competenties.
Met andere woorden: je kunt je persoonlijk belang ondergeschikt maken aan het gezamenlijk belang. Je respecteert de deskundigheid van anderen en je maakt er optimaal gebruik van. Je bent collegiaal en helpt collega's om hun doelen te bereiken. Je biedt spontaan hulp aan waar dat nodig is.
“Een team of ploeg is een aantal mensen, dat bij elkaar is gebracht, om één gemeenschappelijk doel te bereiken en het in grote lijnen eens is over de weg naar dit doel. Behalve een gemeenschappelijk doel en een gedeelde visie over de aanpak, dienen de verschillende teamleden elkaar aan te vullen.”
Vertrouwen is de basis voor een goede samenwerking. Zorg ervoor dat iedereen elkaar begrijpt en respecteert. Geef iedereen de kans om zijn/haar vaardigheden en kennis te laten zien en moedig teamleden aan om elkaar te ondersteunen.
De performance van een team wordt gezien als een resultaat van de relatie tussen het vermogen van mensen, motivatie en omgeving (Stott & Walker, 1995). Een high performance team kenmerkt zich door verschillende aspecten: Team bevlogenheid: de energie en toewijding voor het werk en aan elkaar.
Goed samenwerken is van doorslaggevend belang voor het behalen van de gewenste resultaten bij werk waar meerdere personen bij betrokken zijn. Als werknemers het werk goed op elkaar afstemmen, elkaar ondersteunen en werk van elkaar overnemen, neemt de werkdruk vaak fors af.
Collega's zijn belangrijk voor je ontwikkeling
Bijvoorbeeld hoe je moet samenwerken en hoe je duidelijk communiceert. Maar vooral hoe je dit doet met mensen die je wat minder liggen. Deze kwaliteiten zijn ontzettend belangrijk voor je ontwikkeling. Zowel je ontwikkeling op zakelijk- als privégebied.